Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.
Hvor har du det fra at jeg mener det er enkelt? Jeg mener ikke det, men jeg mener at hvis man mener at noen ikke kan ivareta egne interesser, er det eneste etiske og juridiske farbare vei når man ikke kommer noen vei med informere og prøve å overtale.
Er ikke uenig i at man bør prøve å gjøre det formelt riktig. Jeg bare mener at det finnes situasjoner hvor det ikke vil fungere å gjøre det formelt riktig. (og jeg mener at dette området hvor ting er utfordrende har økt - eksemplifisert med fengsling og psykiatri, nedbygging i langtidsplasser i psykiatrien)
Opprinnelig lagt inn av Pøblis
Det jeg mener med at vergemålsprosesser ikke er alt eller ingenting, betyr at mankan feks bli satt under vergemål i medisinske spørsmål, men beholde autonomien på andre områser.
Jeg oppfattet deg sikkert feil. Jeg tenkte at du mente at dette førte til at ting var enklere å gjennomføre i prakisk. Min oppfatning er at grunnen til at vergemål er problematisk er fordi de personene som trenger det ikke innser behovet. Det er en glidende overgang, feks for folk som er demente eller alkoholikere hvor vergemål kommer opp "for sent" (noe man vanskelig kan klandre noen for ...)