Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Norge har verdens reneste mat!!

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-23, 09:15   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge har verdens reneste mat!!

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Interessant! Var det oversikt på hvor mye usa bruker? Da jeg bodde i usa valgte vi relativt fort å kjøpe kjøttet vårt på whole foods marked hvor man fikk garanti for at det ikke var proppet fult av blant annet hormoner og antibiotika og gudene vet hva.

Til det andre du tar opp - det er en skam at bøndene ikke får skikkelig betalt for maten og at så mye av profitten får til andre ledd i kjeden. Skulle gjerne kjøpt vesentlig mer direkte fra bonden, om mulig.

Usa er ikke med i oversikten nei. Men de har faktisk strammet inn en del. Men fôrer fortsatt med antibiotika. Vi brukte også Wholefood da vi var der.

Å handle direkte fra bøndene er enkelt. Velg TINE og Gilde. Velg norskt. Velg økologisk dersom det ikke finnes norskt. Styr unna EMV.
Forbrukermakten er enorm. Og kjøp alle julegavene på Reko-ringen der du bor.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-23, 10:13   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Usa er ikke med i oversikten nei. Men de har faktisk strammet inn en del. Men fôrer fortsatt med antibiotika. Vi brukte også Wholefood da vi var der.

Å handle direkte fra bøndene er enkelt. Velg TINE og Gilde. Velg norskt. Velg økologisk dersom det ikke finnes norskt. Styr unna EMV.
Forbrukermakten er enorm. Og kjøp alle julegavene på Reko-ringen der du bor.

Vi bruker et lokalt gårdsutsalg en del. Og en lokal kjøttleverandør. Og jeg forsøker å utøve forbrukermakt når jeg handler i butikk og velge norsk. Men jeg er jo litt opptatt av at leddene etter bonden får såpass stor del av kaka. Hjelper det bonden at jeg handler fra Tine og Gilde, når bonden uansett får for lite for det han leverer til dem?

Gammel 03-11-23, 11:14   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Vi bruker et lokalt gårdsutsalg en del. Og en lokal kjøttleverandør. Og jeg forsøker å utøve forbrukermakt når jeg handler i butikk og velge norsk. Men jeg er jo litt opptatt av at leddene etter bonden får såpass stor del av kaka. Hjelper det bonden at jeg handler fra Tine og Gilde, når bonden uansett får for lite for det han leverer til dem?

Ja det hjelper mer enn om du handler EMV. Prisen for melk/kjøtt til bonden er den samme. Men bår tine får overskudd får bonden det utbetalt som en sum pr levert liter. Den etterbetalingen kommer som regel i mai og utgjør stor forskjell. Om det handles fra q eller Synnøve skjer ikke det.
Samme er med Nortura. Men lokalt er enda bedre. Da går en mye større andel til bonden (som også har større utgifter) og selv om det ikke er fett å drive med det heller så har men bedre kontroll over alle leddene.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:24.