Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandel
Jeg tror for godt om folk, kanskje, men jeg tror at de fleste ikke oppfatter det de gjør av slike ting som kriminelt. Det er en "større" utgave av andre ting mange av oss har gjort eller gjør; oppgi andre andresser for å få borteboerstipend når vi søkte studielån på 80-tallet, være litt "rund" med hvordan man formulerte seg eller hvilke jobber man takket ja til når man samtidig fikk arbeidsledighetstrygd mens man søkte jobb. Kjøre litt for fort, se innom mobilen mens man kjører. Hvis det er en kultur for at ting er ok så gjør mange det og angrer som en hund når det blir konfrontasjoner litt senere fordi kulturen endrer seg. Se bare på alt som var "lov" før av tafsing, som ikke er det nå lenger #metoo. For 30 år siden tror jeg mange ville ha benyttet slike sjanser som den aksepterte kulturen ang. pendlerboliger, aksjehandler etc. har lagt opp til, og nå er det noen som får gjennomgå og ta støyten når kulturen er i ferd med å forandre seg. Ikke kom og fortell meg at en inntil nylig akseptert kultur for å være litt omtrentlig med boligadresser ikke er grunnen til at det har vært så mange pendlerboligsaker.
Jeg tror Erna har visst, jeg tror Anniken har visst, og jeg tror at begge har blitt enig med sine ektemenn om at det må legges frem som at de ikke visste og at ektemannen kastes under bussen, fordi tapet for disse to kvinnene er så mye større enn for mennene.
Til spørsmålet i hovedinnlegget: dette endrer ikke hvilket nivå av tillitt jeg har til politikere. Det viser bare at de ikke er bedre enn andre, men det trodde jeg heller ikke fra før.
|