Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frokost på skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 13:47   #11
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Frokost på skolen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hvis alle foreldre gjorde alt som var bets for barna ville det jo vært veldig greit, og vi ville spart millioner på barnevern osv.

Alle har ikke foreldre som sørger for sunn mat, og det å ha hjemmeværende mor betyr heller ikke at man er garantert sunn mat. Det er ingenting som tiliser at de som er hjemme er flinkere med kosthold enn foreldre som er i jobb.

Dette er et strålende tiltak på flere måter: 1) det gir en roligere start på dagen. Mange sliter med å spise det første de gjør om morgenen (jeg, feks) og spiser lite eller ingenting. En time senere er de kjempesultne.
2) det er sosialt og gir ro foran en lang skoledag. Å spise sammen er en fin aktivitet som skaper fellesskap og hygge. I tillegg kan noe lære sårt tiltrengt bordskikk, som de kanskje ikke får hjemme.
3) Mange får bare drittmat hjemme, og her kan de i det minste få et minste minimum av fiber, vitaminer og proteiner mellom all Toromaten, skolebollene og de tørre nudlene.
4) Å ha mat i magen gjør hodet mer mottagelig for læring. Og det forhindrer forskjeller. For klart det er forskjell når Solveig har to grovbrødskiver med skinke i magen, Ali har spist en halv pakke tørre nudler, Zandrah har spist en halv skolebolle og Glenn ikke har spist noenting. Det er utjevnende å gi alle unger god og riktig mat, uavhengig av om foreldrene deres har vett og evner til det eller ei. Det er rettferdig!

Og der sa Sitron det jeg hadde tenkt å si, bare kortere.

Joda du har mange gode poeng her. Jeg ønsker også kantine på skolene, det er tross alt barnas arbeidsplass. Saken er vel at dette blir for dyrt, og hvem skal ta jobben med dette? Lærerene, sfo ansatte? Eller hva med egne kantineansatte. Jeg er hjemme ja, og sender med sunne matpakker. Grovt brød med leverpostei, skinke og ost, eller annet pålegg. Sender også med et eple eller en banan selv om jeg vet de får frukt der.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.