|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#841 |
can-jur
|
![]() Sv: Gruffetråd #15Regn. En ting er at det er stusselig vær. Men nå begynner det å gi følgefeil. Vi må avslutte beitesesongen for all jorda blir tråkket opp. Pr nå er det umulig å høste noe som helst for jorda er så mettet av vann. Dyra må hjem og inn i fjøset og fôres på fôr som skulle vært brukt i vinter. Så nå må jeg elle melle og bestemme hvem som får stå og hvem som må ut. Og det må betydelig ut for det blir ikke nok fôr. For i år er løpet kjørt, forhåpentligvis tørker det såpass opp at vi får inn fôr, men jorda trenger tid på å restituere seg. Og det som er tråkket i stykker må pløyes og såes til å nytt. Men det går ikke så lenge det er så bløtt. Så skadene blir med inn i neste sesong.
![]() |
#843 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #15Enig, med Timar. Dette var vondt å lese, Floksa.
#845 |
can-jur
|
![]() Sv: Gruffetråd #15
Dette er nok den nye normalen dessverre. Vi hadde ekstremt sen vår, skikkelig tørke i juni og nå har det regna stort sett hver dag i hele juli og august.
![]() |
#846 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Gruffetråd #15Jeg tror ikke folk som befinner seg utenfor synsavstand til der matproduksjonen foregår, klarer å ta inn over seg konsekvensene av været vi har hatt. Vi er langt forbi der man kan gruffe over dårlig ferievær, dårlig klestørk eller hva det nå måtte være. Dette er uår, skikkelig og ordentlig uår. Jeg kjører daglig forbi jorder som ikke kan høstes pga regn- og flomskader. Det betyr lite vinterfor til matproduserende dyr. Jeg passerer også store potetåkre der all avling har råtnet og kun kan pløyes ned. Kornåkre ligger så flate som om noen skulle strøket med digre strykejern og der blir det heller ikke avling. Vi har ikke så mange grønnsaksprodusenter her, men det rapporteres om samme råteskader der som på potetene her. |
![]() |
![]() |
#847 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Gruffetråd #15Det er skikkelig trist, og skummelt, Floksa, og er mye mer å gruffe over enn privatpersoner som synes det er litt mye vått nå (Snakker ikke om de som fikk hus og arbeidsplasser ødelagt).
#848 |
can-jur
|
![]() Sv: Gruffetråd #15Man antar at 1/3 av mandelpotetavlinga er gått tapt. Det høres kanskje uvesentlig ut, men om dette bare er starten (noe det vel dessverre er) så blir det en humpete tur videre. Vi dyrker jo en del grønnsaker, med for moro og sjelefreden ved å høste noe man har dyrket selv. Men jeg tror det er utrolig viktig å kunne dyrke i tiden som kommer. Poteta er kanskje vår mest takknemlige grønnsak. Næringsnett, voksevillit og ganske så lettstelt.
![]() |
#849 |
|
![]() Sv: Gruffetråd #15Hvis ikke årets valg blir et klimavalg, er det temmelig oppsiktsvekkende …. Men det blir det vel neppe.
![]() |
#850 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Bare sånn at det er sagt. Jeg har forstått det slik at det er sykepenger fra NAV du må unngå i 26 uker for å opptjene rett til sykepenger. Det betyr at arbeidsgiverperioden ikke må overskrides, men at du har mulighet til å være kortvarig syk også i de 26 ukene. Det er i alle fall slik jeg tolker NAV.
#851 |
|
Dette har jeg også fått beskjed om.
![]() |
#852 |
Klare sjøl
![]() Sv: Gruffetråd #15Blondie, du trenger ikke svare altså, om du har kronisk sykdom (går utifra svangerskaps relatert) kan det hjelpe? Iom at de to årsakene er arbeidsgiver fritatt de første 16 dagene?
#853 |
Tittel og tittel....
|
Det er sånn jeg også har forstått NAV, ja, Så man kan bruke egenmeldinger, og være sykemeldt i arbeidsgiverperioden i de 26 ukene. Men jeg tror at da kan man ikke ha fritak fra arbeidsgiverperioden.
#854 |
|
Jo, man kan det også. Jeg var helt fortvila (her inne også) over å ha fått den beskjeden, men det viste seg at de tre (!) NAV-saksbehandlerne som fortalte meg dette, tok feil. Jeg brukte hele vinteren på å telle dager og uker, og være helt ødelagt av stress i tillegg til sykdom, helt uten grunn.
![]() |
#855 |
Tittel og tittel....
|
Det visste jeg ikke, så takk for informasjon.
#856 |
|
![]() Sv: Gruffetråd #15Jeg var helt fortvilet på chat med en veldig hjelpsom NAV-ansatt, fordi jeg hadde regnet meg frem til at jeg hadde to sykedager igjen. Hun skjønte ingenting, for i følge deres regnskap hadde jeg over 100 dager igjen.
![]() |
#857 |
Tatt på
|
![]() Sv: Gruffetråd #15I enkelte kommuner kommer det nok til å være litt mer fokus på klima, eller i det minste konsekvensene av det. Men i langt fra mange nok. Og så synes jeg nasjonale spørsmål er alt for framtredende i denne valgkampen, det er lokalvalg!
#858 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Gruffetråd #15Det er lokalvalg, ja. Da er ikke det de samme sakene som er viktige. Det er jo ikke kommunestyret som bestemmer sånne ting. Så ja, fokus for hva jeg stemmer ligger på de lokale sakene.
#860 |
Klare sjøl
![]() Sv: Gruffetråd #15Så irriterende, Chablis
|
|