Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du merket økte matpriser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-22, 10:07   #61
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du merket økte matpriser?

Jrg bakte mye brød før og bruker verdens enkleste oppskrift. Men allikevel, det blir ikke gjort. Som noen nevner over her, det er ikke alltid man har tid/orker.

Vi kjøper revet ost, ferdig kuttet salat osv. det gjør middagslagingen raskere på dager man strengt tatt ikke orker. Men det begynner å koste en del. Men summers og biligere enn take away I det minste.

Hvis noen vil prøve brødet så er det Flying culinary circus sitt grovbrød. Bare rører sammen og heller i forma.

Gammel 16-07-22, 10:41   #62
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Brød er en minimal utgiftspost i min families matbudsjett. Vi er to foreldre og tre straks voksne barn og det går mye mat, men brød er knapt merkbart på vårt budsjett. Vi kjøper vel stort sett to brød i uka. Det er så mye annet som er langt bedre (og sunnere) å spise enn brød.

Hos oss er det uten tvil middagsmat som tar størst del av matbudsjettet. I går handlet jeg inn til middag for oss fem pluss to gjester pluss litt annet. Ørretfilet, poteter, agurk, gulrøtter og en pakke Bremykt kostet rett under 300 kr. Det er ikke mange slike middager vi kan ha i løpet av en måned, men ørretfilet og poteter burde jo strengt tatt ikke være luksusmat.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 10:52   #63
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser over hodet ikke brød hos oss. Sønnen, som nå har flyttet, var ikke så glad i brødmat, og vi to voksne spiser rugsprø eller knekkebrød. Kjøper bare brød når vi har gjester, og da helst rundstykker.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 11:41   #64
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Floksa sitt innlegg forklarer greit hvorfor jeg så og si aldri handler kjedenes merker av noe som helst. Det er muligens billigere for meg akkurat nå, men noen betaler prisen, valgene blir borte og det er en slags snylting.

Vi kaster lite mat, veldig lite faktisk. Det er en vane å handle akkurat nok, bruke opp før ny handling og det hjelper veldig å bo i gangavstand til eg. flere butikker. Jeg handler aldri mer enn jeg kan bære.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 12:17   #65
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg handler ikke på Coop pga det er omtrent umulig å finne annet enn deres egne merkevarer, uansett om det gjelder f.eks. poteter eller egg - vi har gode lokale leverandører av her i fylket.

Har ikke handlet så mye hittil i juli, jeg hamstret i mai og juni.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 13:13   #66
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men ja. Det er billigere å bake. Det har eg personleg gitt litt opp, fordi den i husholdninga som skal ha tradisjonelle brødmåltid ikkje spiser det.

Ikke gi opp! Jeg har nettopp fått kun-kjøpekneippbrød-gutta mine på 17 og 9 til å like det eltefrie kneippbrødet til Mat På Bordet-Ina De våget seg til og med til å prøve valmuefrø på og da ble det visst enda bedre

Gammel 22-08-23, 23:32   #67
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenkte å høre med dere.

Jeg har sånn vagt fått med meg at det er priskrig på fisk for tiden. Jeg vurderer å kjøpe inn en del og fryse.

Noen tips om gode produkter, både ren fisk og halvfabrikata (kanskje også helfrabrikata) eller gode kjøp generelt? Noe du vil anbefale?

Er mest interessert i ren fisk, men alt er av interesse dersom det ikke er altfor usunt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-23, 01:34   #68
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

https://kiwi.no/aktuelt/billig-fisk/

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-23, 06:02   #69
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Datteren elsker too good to go.
I går hentet hun fra baker’n og kom hjem med en diger papirpose fylt med brød, rundstykker, pizza, scones, skolebrød, vaniljeboller, baguetter mm. Til den nette sum av 45kr.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-23, 11:46   #70
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg handler ikke på Coop pga det er omtrent umulig å finne annet enn deres egne merkevarer, uansett om det gjelder f.eks. poteter eller egg - vi har gode lokale leverandører av her i fylket.

Har ikke handlet så mye hittil i juli, jeg hamstret i mai og juni.

Himmel, merkevarene til Coop har vært der så lenge at jeg ikke tenker på dem som egne merkevarer. Nå må jeg nesten klaske panna litt.
Jeg handler også en del på en butikk drevet av noen kurdere, de har godt utvalg, men mye er importert.

Gammel 23-08-23, 12:37   #71
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Datteren elsker too good to go.
I går hentet hun fra baker’n og kom hjem med en diger papirpose fylt med brød, rundstykker, pizza, scones, skolebrød, vaniljeboller, baguetter mm. Til den nette sum av 45kr.

Problemet er jo at dette bare er billig dersom det er ting man uansett ville kjøpt. Jeg har gjort det noen ganger, men det er i grunnen bare brødet jeg ellers ville hatt. Mye av der andre bør jeg IKKE ha. Da er det liksom verken billig eller sunt.

Vi merker kjempegodt at matvareprisene har økt. På alt egentlig. Jeg forsøker utnytte restene så lenge det går. Har nå for eksempel spist rødbetsalat til middag lørdag og søndag og den samme salaten til lunsj mandag, tirsdag og onsdag. Litt lei den nå men.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-23, 12:40   #72
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det merkes mer ja. Kredittkortregningen (Jeg handler det aller meste av mat med trumfkortet, stort sett på kiwi) er større enn før. Rett nok er denne siste fra ferien hvor det var litt annet også som dro den opp, men jeg ser det jo hver gang jeg betaler. Det koster mer enn jeg liker å fore denne familien. Et gode er at mellomste faktisk tåler litt hvetemel (hun har ikke cøliaki, men ibs og har vært i praksis glutenfri et halvt år) så vi m ikke ha spesialversjonen av ALT. for det er langt dyrere enn vanlig. Det vesle brødet hennes koster over det dobbelte av det vi andre spiser. Vårt er dobbelt så stort.

Gammel 23-08-23, 13:19   #73
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

https://kiwi.no/aktuelt/billig-fisk/

Takk!

Jeg var innom Rema i dag, men det var veldig utplukket. Søren og.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-23, 13:27   #74
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det har vi merket.
Merker spesielt at prisen på fisk har gått opp. Nå har det de siste ukene vært noen kampanjer, men det er ikke så lenge siden jeg holdt på å få bakoversveis for prisen på en 4x125g med laksefileter. På torsk er det billigere å kjøpe torskeloins som ligger i frysedisken enn filetene fra ferskvaredisken.
Ellers merker vi det godt på påleggsfronten. Det går mye i hvitost og kokt skinke. Han hamstret litt ost nå når Coop har hatt tilbud på Norvegia.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-23, 18:30   #75
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Vi bruker betydelig mer i måneden på mat nå, så, ja, vi har merket det. Heldigvis er økonomien vår så god at vi likevel kan kjøpe alt vi trenger uten å måtte snu på hver krone.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-23, 19:21   #76
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi merker det også godt nå, får litt bakoversveis over hvor mye ukeshandelen koster nå.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-23, 20:19   #77
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sluttsummen er høyere, men er privilegert nok til at vi ikke har endret vaner.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-23, 23:31   #78
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jrg bakte mye brød før og bruker verdens enkleste oppskrift. Men allikevel, det blir ikke gjort. Som noen nevner over her, det er ikke alltid man har tid/orker.
(...)

For meg er det verk i hendene som har stoppet brødbakingen en lang stund, men nå har jeg visst funnet løsningen og er i gang igjen. Juhu.
Helten og jeg har begynt med middagsplanlegging igjen også. Det var viktig da unga bodde hjemme og hadde diverse fritidsaktiviteter og har ikke blitt fulgt opp etter at det bare ble oss. Men nå er vi i gang. Det eldste innholdet i fryseren har forrang. Mye god mat blir det i alle fall.

Gammel 24-08-23, 09:03   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en stund siden jeg har gjort regnskap nå, men det blir interessant å se hvordan det at først en, og så to ungdommer flytter ut, slår inn.

Jeg må jo venne meg til å kjøpe inn annerledes også. Jeg brukte jo fortsatt en pakke karbonadedeig da vi gikk fra fem til fire, og spist ble det, men nå som vi er tre, må jeg vel tenke annerledes.

Virkelig effekt ville vi vel først merket om mannen flyttet ut. Han spiser absurde mengder mat til å være en liten sprett. Men lyxer seg ikke akkurat, det går mye i brød og fårepølse og syltetøy. Og middagsrester. Vi kaster aldri mat.

Så må få inn en god rytme på å bake selv. Det er jo vilt mye rimeligere enn å kjøpe.

Gammel 24-08-23, 09:40   #80
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sånn dersom du ellers liker å ha ham i hus så er det egentlig neppe lønnsomt alt i alt det der med å flytte ut mannen.

Vi er fortsatt fem og ingen skal flytte på mange år enda, er mer i den alderen hvor eldstemann begynner å spise mer og mer, han spiser jo mer enn meg til middag (men så spiser han nesten ikke resten av dagen da)

Men summen på kassalappen er økende, selv om jeg synes vi stort sett holder det ganske nøkternt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.