Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #15

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-23, 16:57   #541
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråd #15

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Som sagt. Dette er IKKE et innlegg i debatten om konsekvensen av menneskeskapte klimaendringer. Bare så det er sagt. Mer et innlegg i debatten om hvor vi bygger og hvilke hensyn som tas i planleggingen av utbygging og hvilke konsekvenser menneskeskapte endringer kan føre til. Små inngrep kan få store konsekvenser for naturen.

Jeg er vilt fascinert av hva tilbakeføring av ulv feks gjorde med landskapet i Yellowstone. Der endret hele elveløpet seg etterpå.

Så mer et innlegg i debatten mennesker påvirker naturen negativt og ikke bare klimaet.

Det hadde vært mye morsommere om du sto fram som fullblods klimafornekter

Men ja, etter å ha lest en gang til skjønte jeg hva jeg svarte på. Dog er det stor forskjell på en regnflom (som både stor og vesleOfsen var) og en vårflom.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 09-08-23, 17:03   #542
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det hadde definitivt kunne fått opp temperaturen i diskusjonen noen hakk. Det er jo kjedelig når alle er enige! Og så kunne jeg latt dere overbevist meg, og jeg kunne stått fram i media som klimaskeptikeren som ble omvendt.

Gammel 09-08-23, 17:29   #543
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kunne det ikke lages en egen Hans-tråd? Og at en modde gaflet innlegg herfra over dit? Sånn som før i tida, da ble det gaflet stadig vekk.

Hans har vel snart gått forbi, så tviler på at vi trenger å opprette en egen tråd nå.

Gammel 09-08-23, 17:33   #544
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og jeg skjønte at du ikke delte klimaskepsisdelen av fb-innlegget Milfrid. Mitt poeng (inni der et sted ) var at det er lettere å planlegge tiltak mot vår- og høstflommer i store vassdrag, som vi vet ca når kommer og hvor de rammer, enn mot slike hendelser som Hans, som treffer så uforutsigbart, på nye steder hver gang, hvor det aldri har vært problemer før, ikke nødvendigvis i nærheten av elver. Men det er mye som kan gjøres i arealplanleggingen ja, i tillegg til ulike tiltak i eksisterende bebyggelse, for å minimere konsekvensene av begge problemene.

Gammel 09-08-23, 17:43   #545
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg helt enig i My. Men også den typen flommer har fått mye større konsekvenser enn før, slik jeg har forstått det. Som jo henger sammen med at vi er blitt flere og bygger mer - både hus og næring.

Og det er så vidt jeg vet mer traurig grunnforhold mht marin leire etc
og den type ting på sen delen av landet som nå rammes hardt av flommen. Som igjen gjør konsekvensene større (og betyr at det ikke bare handler om hvordan man «takler regn» ).

Men ja. Planlegging og forebygging. Det bør jo bære mulig med simuleringsvertøy feks, som kan brukes i planleggingen. Enkelt tilgjengelig for dem som planlegger. (Fremdeles opptatt av den biten hvor vi tar inn over oss hva vi bygger og hvor, og konsekvensene av dette).

Gammel 09-08-23, 18:09   #546
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Hans har vel snart gått forbi, så tviler på at vi trenger å opprette en egen tråd nå.

Tror dessverre det er lenge til Hans er ferdig når rn leser nyheter og hvor mye tragisk som har skjedd.

Gammel 09-08-23, 18:14   #547
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, absolutt enig i alt du skriver Milfrid.

Gammel 09-08-23, 18:56   #548
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Hopper over Hans og flom. Bare håper min evakuerte venninne klarer seg fint.

Gruffer heller over at jeg satt i rommet ved siden av minister Mjøs Persen i dag, og ikke kunne avbryte møtet hun var på for å fortelle henne noen sannhetens ord.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 09-08-23, 18:57   #549
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Hans kommer vi til å ha rundt oss i måneder framover. Alt dette vannet vi har fått i Innlandet disse dagene, skal langt før det når havet og det tar tid. Når man ser de vanvittige vannmengdene vi har i Gudbrandsdalen nå, så sier det seg selv at det også vil merkes på ferden nedover. Det samme med alt vannet som nå er i Valdres og Hallingdal. Og når vannet er borte, er det enorme ødeleggelser som skal fikses. Det blir lenge til vi kan kjøre bil i min kommune uten å merke Hans sine etterlatenskaper, iallfall. Jeg snakket med en sauebonde jeg kjenner på butikken grytidlig i dag før veien stengte og hun sa at de kom til å måtte sende sauene til slakt med en gang de ble hentet ned fra fjellbeite fordi en stor del av beitemarken deres har forsvunnet pga ras og det kom også til å bli et stort problem neste vår. Det kommer også til å ta vinter og vår før man kan ta tog mellom Oslo og Trondheim via Dombås uten å måtte ha buss for tog. Jernbanebrua i Ringebu knekker sammen omtrent i skrivende stund. Vi skal nok leve med Hans ei stund selv om regnet har roet seg.

Flomsteinen dere viste bilde av, står rett ved der jeg bor. Den har vært misvisende siden elva første gang ble regulert for mer enn 100 år siden og misvisningen har blitt større og større for hver endring - og det er mange- som har blitt gjort på kraftverk, demninger og elveløp både ovenfor og nedenfor steinen. Ingen vet heller nøyaktig hvor høyt vannet sto i 1789 eller 1868, steinen sto ikke der da. Dette er like historisk korrekt som Snorre eller Asbjørnsen og Moe. Når man i tillegg tar med at det vi opplever nå er noe helt annet enn en vårflom, så blir innlegget ekstra meningsløst.

Ja, vi har jo helt uten tvil mye å hente på å ta hensyn til flom og skred når vi planlegger bosetningene våre. Jeg opplever at det er stor lokal fokus på det, men mye av utfordringen handler om at eksisterende bebyggelse historisk sett har blitt lagt i elvedeltaer blant annet fordi det praktisk sett ikke finnes så forbaska mange alternativ i disse trange dalene her. Se bare på Otta. Det er komplett idiotisk å bygge en liten by der to store, ville elver møtes, men det er jo ingen andre steder å legge husene heller, med mindre man rett og slett skal utradere hele stedet og flytte alle til Vinstra eller Dombås eller Lillehammer. Poenget mitt er at det er tungt å snu de temmelig dumme plasseringene våre forfedre startet på. Det jobbes med flomforebygging og rassikring, men det koster enormt mye penger og tar tid. Det ligger også strenge føringer for hvor du får lov å bygge og disse er så strenge at de til dels hemmer utvikling og tilflytting fordi det knapt finnes ledige tomter til husbygging pga rasfare. Mange har ment mye om at staten har satt så strenge begrensninger, men jeg tror disse dagene med Hans på besøk, har åpnet øynene hos en del av motstanderne. Se på Lom feks. Der er store arealer sperret mot bygging pga rasfare. I går og i dag har store deler av beboerne i sentrum vært evakuert og det har gått til dels store ras ned mot bebyggelsen. Ett av dem stoppet i en nybygd rasvoll. Uten den hadde det nok vært fare for menneskeliv. Slik sett har kanskje Hans vært positiv. Kanskje flere har skjønt at snakket om våtere og villere vær er riktig og at det også må tas hensyn til når man bygger og planlegger. Det er jo nesten merkelig at folk ikke har skjønt det før, men for mange har bok de restriksjonene som blant annet rasfare gir, vært vanskelige å akseptere. Kanskje det blir litt lettere nå? Iallfall så lenge hukommelsen varer.

Lhi-My er ikke aktiv  
Gammel 09-08-23, 19:08   #550
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Lhi-My

Og selvsagt vil både Hans og ikke minst virkningene vare lenge. Det jeg mente var som diskusjonstråd her inne. Men en mer generell naturfarediskusjon kan jo være aktuell.

Gammel 09-08-23, 19:31   #551
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Fikk ikke prikket deg Lhi-My.

Gammel 09-08-23, 19:57   #552
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra innlegg, Lhi-my!

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 09-08-23, 20:26   #553
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Som vestlending klarer jeg faktisk ikke å gruffe over været vestpå når jeg ser bildene fra andre siden av fjellet i disse dager. Det er altså så enorme krefter i sving at det er vanskelig å fatte. Plutselig er jeg veldig glad for at alt som kommer fra oven her på berget har veldig kort vei til havet.
Jeg bestilte meg en ny regnbukse i går, og skal gå høsten lyst i møte.

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 09-08-23, 21:38   #554
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Her regner det jo bare pent og pyntelig. Det et vått ja, kjedelig sommervær. Men det er jo bare litt regn. Vått. Renner rett ned i vannet. Som ikke stiger i vannhøyde mer enn et par cm og det merkes ikke. Innefor normsøvsfissjon

Så nei. Jeg klarer ikke gruffe over været, eller at det gjør det utrivelig med den planlagte campingturenno helga så den avlyser vi (selv om det gjør meg innmari vondt på mange måter)

For det er jo bare.... Ingenting mot de bildene vi ser

Gammel 09-08-23, 23:55   #555
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg gruffer over folk på Østlandet / Oslo området som sutrer over nødvarsler flere ganger med " men jeg er jo rammet, de bør skjerpe seg" når du ser hvordan Hans oppfører seg i andre deler av landet.Her mister folk hus, hjem, livsverk, jobber osv også sitter Oslofolk " å nå fikk jeg enda et nødvarsel"
Jepp, sett det her, Facebook og diverse nyheter.
Jeg har en beskjed til dere: Skjerpe dere!

Gammel 10-08-23, 00:19   #556
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Kjære vene Millen. For det første; jeg sammenlikner da ikke ørten unødvendige nødvarsler med folk som mister hus og hjem. Jeg er derimot opptatt av at et slikt varsel ikke må bli ulv ulv. Selv har jeg fått 12-13 stk, min familie likeså, i et område uten noe som helst fare. Jeg mener helt oppriktig at det er viktig at kritiske varsler går til områder der det ER fare. Hvis ikke kan det bli slike varsler mange ganger i året. Det mener jeg er meget uheldig for samfunnet som sådan. Jeg skal altså skjerpe meg, for å påpeke noe som er en åpenbar feil i et nytt system? Hvorfor det? Jeg har skrevet noen innlegg om det her, vi har humret på jobben ig det er det, liksom. Skjerpe meg??!

Jeg kan da likefullt ha enorm sympati for de som mister sine hus??! Blir deres tragedie mindre verdt fordi jeg mener jeg ikke burde få varsler døgnet rundt i to døgn når jeg ikke bor i rød sone?

For øvrig er det en åpenbar nyhetssak at et nytt og dyrt system går helt bananas og spyr ut meldinger til kreti og pleti. Selvsagt må det fikses.

Gammel 10-08-23, 06:29   #557
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Systemet må fikses ja, det er nytt og det funker ikke helt enda.

Jeg klager ikke over at sønnen min fikk fare varsel og ble redd, det tålte han. Men påpeker at systemet må fikses så det faktisk varsler der det trengs (og helst ikke så mange ganger som noen opplever)

Sånn at vi fortsetter å få litt hjertebank og reagerer når vi får et sånt varsel
For dersom det kommer hver gang det skal ur er annet sted, så slutter vi å reagere. Og det er verre.

Gammel 10-08-23, 07:00   #558
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Syns det var greit at de fikk testet dette systemets på en ekte situasjon jeg. Vi har fått bare ett varsel, alle i min familie. Møre og Romsdal. Det var vel statsforvaltningen som sender ut i sine fylker?

Gammel 10-08-23, 07:41   #559
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Greit at de fikk testet det, og erfart at det ikke fungerer helt etter planen, slik at de kan utbedre systemet til neste gang. Ideelt sett skulle det selvsagt fungert fra første stund. Slik er det dessverre med mange digitale system, de rulles ut og tas i bruk, fulle av feil og mangler, og skaper mye plunder og heft. Det har de fleste erfart som har skiftet ett eller annet datasystem på jobb. Noen ganger er det mest irriterende, andre ganger får det svært alvorlige konsekvenser, slik som Helseplattformen på St.Olavs Hospital. Slike system er det selvsagt ekstra viktig at er gjennomtestet og gjennomtenkt før de settes i gang, siden det går direkte ut over folks liv og helse når det ikke fungerer. Når det gjelder alarmsystem er selvsagt det aller verste hvis folk ikke får varsel når det er en nødsituasjon, det kan jo få fatale konsekvenser. Men det er heller ikke bra med alt for mange falske alarmer, da slutter folk å ta dem alvorlig. Det gjelder nødvarsel på telefonen, på samme måte som brannalarmer og andre typer alarm.

For de aller fleste som fikk ett varsel de ikke skulle hatt, slik som meg, regner jeg med det går helt greit, og at mange også setter pris på å se at det virker. Men skjønner godt at folk gruffer hvis de fikk opptil flere varsler, også om natta, uten at det var noen grunn til det. Det betyr ikke at de mener at det er verre enn å miste huset sitt i flom.

Gammel 10-08-23, 07:50   #560
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer bare på hva som har vært årsaken til at noen har fått varsler og andre ikke.

Hos oss har mannen og knerten fått flere meldinger og vi to av hunkjønn ingen. Knerten gikk tur i fjellet i Innlandet i forrige uke og mannen min jobber på Lysaker (som ligger i Bærum og altså er en del av Viken). Vi to andre har holdt oss i Oslo. Kan det være så enkelt?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.