![]() |
#541 |
can-jur
|
![]() Sv: Gruffetråd #15
Det hadde vært mye morsommere om du sto fram som fullblods klimafornekter
![]() |
#542 |
Shake it out!
|
#543 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hans har vel snart gått forbi, så tviler på at vi trenger å opprette en egen tråd nå.
#544 |
Semiaktiv
![]() Sv: Gruffetråd #15Ja, og jeg skjønte at du ikke delte klimaskepsisdelen av fb-innlegget Milfrid. Mitt poeng (inni der et sted
#545 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Gruffetråd #15Det er jeg helt enig i My. Men også den typen flommer har fått mye større konsekvenser enn før, slik jeg har forstått det. Som jo henger sammen med at vi er blitt flere og bygger mer - både hus og næring.
#546 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Tror dessverre det er lenge til Hans er ferdig når rn leser nyheter og hvor mye tragisk som har skjedd.
#547 |
Semiaktiv
![]() Sv: Gruffetråd #15Ja, absolutt enig i alt du skriver Milfrid.
#548 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Gruffetråd #15Hopper over Hans og flom. Bare håper min evakuerte venninne klarer seg fint. |
![]() |
![]() |
#549 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Gruffetråd #15Hans kommer vi til å ha rundt oss i måneder framover. Alt dette vannet vi har fått i Innlandet disse dagene, skal langt før det når havet og det tar tid. Når man ser de vanvittige vannmengdene vi har i Gudbrandsdalen nå, så sier det seg selv at det også vil merkes på ferden nedover. Det samme med alt vannet som nå er i Valdres og Hallingdal. Og når vannet er borte, er det enorme ødeleggelser som skal fikses. Det blir lenge til vi kan kjøre bil i min kommune uten å merke Hans sine etterlatenskaper, iallfall. Jeg snakket med en sauebonde jeg kjenner på butikken grytidlig i dag før veien stengte og hun sa at de kom til å måtte sende sauene til slakt med en gang de ble hentet ned fra fjellbeite fordi en stor del av beitemarken deres har forsvunnet pga ras og det kom også til å bli et stort problem neste vår. Det kommer også til å ta vinter og vår før man kan ta tog mellom Oslo og Trondheim via Dombås uten å måtte ha buss for tog. Jernbanebrua i Ringebu knekker sammen omtrent i skrivende stund. Vi skal nok leve med Hans ei stund selv om regnet har roet seg. |
![]() |
![]() |
#550 |
Semiaktiv
![]() Sv: Gruffetråd #15Lhi-My
#553 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Gruffetråd #15Som vestlending klarer jeg faktisk ikke å gruffe over været vestpå når jeg ser bildene fra andre siden av fjellet i disse dager. Det er altså så enorme krefter i sving at det er vanskelig å fatte. Plutselig er jeg veldig glad for at alt som kommer fra oven her på berget har veldig kort vei til havet. |
![]() |
![]() |
#554 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Gruffetråd #15Her regner det jo bare pent og pyntelig. Det et vått ja, kjedelig sommervær. Men det er jo bare litt regn. Vått. Renner rett ned i vannet. Som ikke stiger i vannhøyde mer enn et par cm og det merkes ikke. Innefor normsøvsfissjon
#555 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Gruffetråd #15Jeg gruffer over folk på Østlandet / Oslo området som sutrer over nødvarsler flere ganger med " men jeg er jo rammet, de bør skjerpe seg" når du ser hvordan Hans oppfører seg i andre deler av landet.Her mister folk hus, hjem, livsverk, jobber osv også sitter Oslofolk " å nå fikk jeg enda et nødvarsel"
#556 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Gruffetråd #15Kjære vene Millen. For det første; jeg sammenlikner da ikke ørten unødvendige nødvarsler med folk som mister hus og hjem. Jeg er derimot opptatt av at et slikt varsel ikke må bli ulv ulv. Selv har jeg fått 12-13 stk, min familie likeså, i et område uten noe som helst fare. Jeg mener helt oppriktig at det er viktig at kritiske varsler går til områder der det ER fare. Hvis ikke kan det bli slike varsler mange ganger i året. Det mener jeg er meget uheldig for samfunnet som sådan. Jeg skal altså skjerpe meg, for å påpeke noe som er en åpenbar feil i et nytt system? Hvorfor det? Jeg har skrevet noen innlegg om det her, vi har humret på jobben ig det er det, liksom. Skjerpe meg??!
#557 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Gruffetråd #15Systemet må fikses ja, det er nytt og det funker ikke helt enda.
#558 |
søt
![]() Sv: Gruffetråd #15Syns det var greit at de fikk testet dette systemets på en ekte situasjon jeg. Vi har fått bare ett varsel, alle i min familie. Møre og Romsdal. Det var vel statsforvaltningen som sender ut i sine fylker?
#559 |
Semiaktiv
![]() Sv: Gruffetråd #15Greit at de fikk testet det, og erfart at det ikke fungerer helt etter planen, slik at de kan utbedre systemet til neste gang. Ideelt sett skulle det selvsagt fungert fra første stund. Slik er det dessverre med mange digitale system, de rulles ut og tas i bruk, fulle av feil og mangler, og skaper mye plunder og heft. Det har de fleste erfart som har skiftet ett eller annet datasystem på jobb. Noen ganger er det mest irriterende, andre ganger får det svært alvorlige konsekvenser, slik som Helseplattformen på St.Olavs Hospital. Slike system er det selvsagt ekstra viktig at er gjennomtestet og gjennomtenkt før de settes i gang, siden det går direkte ut over folks liv og helse når det ikke fungerer. Når det gjelder alarmsystem er selvsagt det aller verste hvis folk ikke får varsel når det er en nødsituasjon, det kan jo få fatale konsekvenser. Men det er heller ikke bra med alt for mange falske alarmer, da slutter folk å ta dem alvorlig. Det gjelder nødvarsel på telefonen, på samme måte som brannalarmer og andre typer alarm.
#560 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gruffetråd #15Jeg lurer bare på hva som har vært årsaken til at noen har fått varsler og andre ikke.
![]() |
|
|