|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
flisespikker
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe
Jeg jobber veldig akademia-nært, og alle jeg kjenner som er i, eller i nærheten av, akademia, har vært enige om at OBM har vært en skrekkelig statsråd for sektoren sin. Det er jo en grunn til at studentene i Oslo og Bergen kom med en erklæring om at han var uønsket på campus (som vi diskuterte i denne tråden).
![]() |
#282 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe
Her var det ikke snakk om "god jobb". Det var nærmest en helt eksepsjonelt god jobb, langt utenfor det normale for statsråder, slik jeg oppfattet det.
![]() |
#283 |
heimføing
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeDet er ikke uvanlig at folk innen et felt syns «sin» statsråd er skrekkelig om denne kommer fra et parti som kanskje ikke er så fan av feltet de skal statsråde for. SP er jo ikke akkurat kjent for å elske akademia, akkurat som kunst- og kulturfeltet ikke akkurat syns det var veldig stas med Linda Helleland fra Høyre som statsråd. Både hun og Borten Moe har i stor grad jobbet mot feltet sitt, hatt lite kunnskap om det, liten vilje til å lære og stor iver for å reformere.
![]() |
#285 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJa, vi har jo tidligere hatt innvandrings- og integreringsministere som er mot innvandring, og likestillingsminister som er mot likestilling. Blant annet. Alltid like gøy når det skjer.
![]() |
#286 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeVel, Moxnes går av i alle fall.
![]() |
#288 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeEnig med Malama her, det måtte komme. Han hadde ingen troverdighet igjen.
![]() |
#290 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeForhåpentligvis kan det ha en viss preventiv effekt, der man ser at "bare" nasking i butikk ikke er "bare", men kan få store konsekvenser for karriere og framtid, og det er ikke verdt det.
![]() |
#291 |
Leser
|
Jeg tror - gitt det som ble diskutert tidligere i tråden - at det hadde blitt for problematisk - både for han og partiet - å bli sittende. Tror du at det faktisk hadde fungert om han ikke hadde gått av? (jeg kan bare tenke meg FrP retorikken videre ... Tenk på hvordan det snakker om "å dra Utøya kortet" Så jeg tror ikke det hadde vært praktisk mulig, nei.)
![]() |
#292 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeEnig med Malama jeg og, det måtte komme pga troverdighet. Og leste ett sted at Rødt ville tape mye stemmer til høsten med han som leder etter stjelingen.
![]() |
#293 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg synes det er helt utrolig at noen mener han ikke måtte gå. Hvis man ser på videoen, er det helt opplagt at dette var med overlegg, og det sier noe om hans moral. Når man tenker på hva politikere har måttet gå for tidligere, fordi de ikke har hatt kontroll på noen skatter her eller underleverandører der, så er det helt åpenbart at vi stiller strengere krav til politikere enn folk flest. Dette er langt over grensen fra hva folk flest kan gjøre.
![]() |
#294 |
flisespikker
|
Jeg er enig i at det er rimelig at han går, og at velgerne gir uttrykk for at de ikke ville stemt på partiet om han ble. Men synes likevel det er en forskjell på umoralske ting man gjør «privat» og på det å misbruke sin stilling eller den tilliten man har fått som folkevalgt.
![]() |
#295 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg synes det var opplagt at han måtte gå, men som jeg sa da det skjedde - han måtte selv ta initiativ til det. Det gjorde han ikke. Jeg synes inntrykket har vært at han selv mente at han kunne slippe unna. Slik begivenhetene har vært i det siste - det kan i grunnen ha vært OBMs avgang som ga «dyttet». Det var min innskytelse. Når statsråden både gikk, sa fra seg verv OG sa han ikke var aktuell for gjenvalg til Stortinget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Prettiest mess ever seen
|
Ja, men hvis man stiller det opp mot f.eks. hva Syse og Røed Larsen måtte forlate sine posisjoner for, så er dette større grad av umoral (nå har jeg ikke sjekket annet enn gamle minner, men det var vel også private forhold av mer skatteteknisk art, og tilsynelatende mer mangel på oversikt enn forsett)?
![]() |
#297 |
Leser
|
Det er jo dette som jeg reagerer på. Jeg tror faktisk at han er kleptoman eller lignende (mulig jeg går langt over en grense med å si dette, men det er så innmarig rart å ta en så enorm risiko for så vanvittig lite. Og sjangsen for å bli tatt - har de ikke kjørt really TV fra Gardemoen på overvåkningen? OBM derimot: Ja, risikoen var like høy, men gevisten var jo tilsvarende. Og det å bli tatt? Han sier jo han gjort dette tidligere uten å ha blitt tatt. Hvor mange er det som er blitt tatt for innsidehandel på Storting og regjering?)
Veldig, veldig enig. Det er forskjell på enkeltpersoner og systemer. Og det er mye verre når systemene blir ødelagt. Det OBM og Trettestuen har gjort er i en helt annen liga.
![]() |
#298 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJa, selvsagt, det er jeg helt enig i, som sagt tenkte jeg på andre saker.
![]() |
#299 |
Leser
|
Ja, enig i forhold til "gamle saker" (SP bryggen, anyone. Også rett ut av hukommelsen). Jeg trodde først du sammenlignet denne saken med de andre, aktuelle sakene, jeg skjønte ikke at du tenkte på gamle saker
![]() |
#300 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg tror han har en relativistisk moral som forsvarer å «stjæle fra kapitalistiske undertrykkende firma», og at det er noe han har gjort siden han var ung. Det er selvsagt bare en spekulasjon, men det er den eneste forklaringen jeg kan tenke meg.
![]() |
|
|