Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-23, 20:36   #261
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe

Ja, men OBM var en destruktiv kunnskapsminister. Den verste vi har hatt på mange tiår, kanskje noen gang.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-23, 21:00   #262
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe

For all del Toffskij, det var overhode ikke et ønske om at OBM skulle få fortsette, men en klage over at vi fortsatt har en rævva regjering. Jeg synes Erna sine regjeringer var ille, men dette er like fælt. Kanskje Arbeiderpartiet skal begynne å velge arbeidere inn i ledelsen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-23, 21:33   #263
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

For all del Toffskij, det var overhode ikke et ønske om at OBM skulle få fortsette, men en klage over at vi fortsatt har en rævva regjering. Jeg synes Erna sine regjeringer var ille, men dette er like fælt. Kanskje Arbeiderpartiet skal begynne å velge arbeidere inn i ledelsen.

-Eller i hvert fall folk som vil drive politikk av hjertet,og ikke for å berike seg på penger,goder og innflytelse. De kunne jo starte med å finne ministre som kjenner godt til feltene de skal råde over. Sånn det er nå plukkes det gallionsfigurer som "fortjener en posisjon", men som er uten et snev av kompetanse på området de "eier". Og så mener de ingenting, men lener seg på byråkratene i departementene sine, og gulper frem ferdigsnekrede nøkkelsetninger, overlevert fra nevnte departementer. Det kan jo ikke vokse frem annet enn politikerforakt med denne suppa.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-23, 21:36   #264
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Man må ha en viss erfaring fra politikk for å kunne håndtere regjeringsrollen. Men AP har massevis av erfarne, dyktige og hyggelige folk rundt i landet. Problemet er at de har valgt seg en bitteliten maktkrets med sentrum i Ullensaker, som ikke ønsker å slippe til andre. Skal de få til en fungerende regjering og bygge opp igjen partiet, så må de få inn noen gamle ordførere eller lokalpartiledere fra distrikts-Norge. Det gjelder også på statssekretærnivå; innmari mange "unge stjerneskudd" som ikke har den pondusen som skal til for å holde statsrådene i ørene. Det er massevis av kommunale og fylkeskommunale rådmenn som er AP-folk. De er vant med å tøyle politikere, og ofte dyktige fagfolk. Disse bør inn som statssekretærer, minst en i hvert departement. Litt mange samfunnsøkonomer, men noen negative sider er det med alt.

Gammel 21-07-23, 21:46   #265
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Noen helt konkrete forslag til folk som ikke er nikkedukker (from the top of my head):
-Helga Pedersen, ordfører i Tana
-Tom Anders Ludvigsen, ordfører i Vestby
-Siri Martinsen, ordfører i Fredrikstad

Og i senterpartiet:
-Ola Heggem, tidl ordfører i Rindal

Gammel 21-07-23, 21:48   #266
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sånn, akkurat sånn som du beskriver gajamor. Sånn må Arbeiderpartiet tenke framover. Og slutte å flørte med Sp, de er så reaksjonære at det skremmer livskiten ut av meg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-23, 21:48   #267
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, men OBM var en destruktiv kunnskapsminister. Den verste vi har hatt på mange tiår, kanskje noen gang.

For høyere utdanning, ja. Men for grunnskolen skal det mye til for å slå mister reform himself Gudmund Hernes... Nå hadde OBM heldigvis aldri grunnskole i sin portefølje. Tror vi skal være glade for det.

Gammel 21-07-23, 22:14   #268
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helga Pedersen
Hernes ja Det er lenge siden, men ... ja, jeg har en del tanker

Gammel 21-07-23, 22:26   #269
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Noen helt konkrete forslag til folk som ikke er nikkedukker (from the top of my head):
-Helga Pedersen, ordfører i Tana
-Tom Anders Ludvigsen, ordfører i Vestby
-Siri Martinsen, ordfører i Fredrikstad

Og i senterpartiet:
-Ola Heggem, tidl ordfører i Rindal

Og Jon Askeland, fylkesordfører i Vestland. (Sp)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-23, 22:39   #270
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Håper bare at Jenny Klinge ikke blir vurdert!

Gammel 21-07-23, 22:47   #271
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-23, 23:10   #272
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-23, 23:22   #273
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Klinge?
Tipper en fyr med nye solbriller er litt letta i dag. Godt å bli kvitt OBM, han har alltid fremstått ganske uspiselig og særdeles opptatt av å tjene egne interesser.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-23, 23:23   #274
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Nei, det er jo ikke likestilling- og integreringsministerposten som skal dekkes, så det er ingen grunn til å ta inn henne nå.

Gammel 21-07-23, 23:31   #275
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Dagbla skriver at OBM-saken er den verste. Det er jeg faktisk ikke enig i. Den saken handler kun om lommeboka til en grådig mann. Trettebergstuen og Brenna sin korrupsjon handler om å samle makt hos seg selv og sine venner. For demokratiet og samfunnet er det vesentlig verre. Og jeg FATTER ikke at Brenna slipper unna - hun har garantert flere svin på skogen enn den ene lille saken de har funnet til nå. Håper Frølich tar skikkelig tak i alle detaljene og får fram hva både denne og tidligere regjeringer har holdt på med av plasseringer. Erna sine plasseringer av egne ministre i offentlige embedstillinger var jo også helt syk.

Gammel 22-07-23, 08:53   #276
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det at han legger seg flat tror i alle fall jeg er rent taktisk. Han har vært så lenge i gamet at han vet hva som lønner seg.

Det er mulig vi har sett forskjellige pressekonferanser, men jeg trodde på hans legge-seg-flat-øvelse. Spesielt siden han har trukket seg både som statsråd, som nestleder og også har gitt beskjed om at han ikke stiller til neste Stortingsvalg. Han økte faktisk i min aktelse (noe som muligens ikke var vanskelig).

Jeg noterte meg med interesse at både Støre og Slagsvold Vedum benyttet deler av pressekonferansen til å gi den jobben som Borten Moe har utført som statsråd, det aller beste skussmål. Jeg er ganske langt unna sektoren hvor Borten Moe holdt til - hvorfor er det så veldig stor forskjell mellom hva FP mener om dette, og hva som er holdningen i Regjeringskvartalet?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-23, 09:23   #277
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tipper det er en stor forskjell fordi her på FP er det endel som jobber i akademia. Og forskning bør være langsiktig og ikke direkte ligger på stabudsjettet hvilke prosjekter som skal prioriteres.

I min bedrift skulle vi bruke 10 mill på et EU prosjekt, der alle partnerne hadde midler men prosjektet ble stoppet fordi forskningsrådet ikke hadde sin andel. Tror det er mange sånne eksempler.

Gammel 22-07-23, 09:41   #278
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det er mulig vi har sett forskjellige pressekonferanser, men jeg trodde på hans legge-seg-flat-øvelse. Spesielt siden han har trukket seg både som statsråd, som nestleder og også har gitt beskjed om at han ikke stiller til neste Stortingsvalg. Han økte faktisk i min aktelse (noe som muligens ikke var vanskelig).

Det er jo ikke mulig at vi har sett to forskjellige pressekonferanser, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier det. Obm er etter min mening smart, og det er veldig smart det han gjør. Hvis økokrim får noe på han, vel, bra at han ikke er i posisjon.

Opprinnelig lagt inn av lille meg

Jeg noterte meg med interesse at både Støre og Slagsvold Vedum benyttet deler av pressekonferansen til å gi den jobben som Borten Moe har utført som statsråd, det aller beste skussmål. Jeg er ganske langt unna sektoren hvor Borten Moe holdt til - hvorfor er det så veldig stor forskjell mellom hva FP mener om dette, og hva som er holdningen i Regjeringskvartalet?

... ehe, hva tenker du de skulle ha sagt? Avganger er jo som begravelser, man leter etter fine ting å si. Obm er en rutinert, god og effektiv politiker. Det er jo politikken han fører som er problemet ikke utførelsen. Eller ok, han er en bulldoser og ikke en diplomat. Vedum og Støre elsker jo at han fremfører alt av dårlige nyheter for dem. (Jeg tror ikke skolegang blir gratis så veldig mye lenge. Allerede nå er det umulig å studere uten tilleggsinntekt) Kjerkol kom jo litt i samme situasjon da hun sa at heretter måtte gamlingene klare seg selv (ok, min tolkning, ikke det hun da. Jeg synes nesten det var befriende at noen sa det høyt)

Gammel 22-07-23, 09:44   #279
him
Leser

him sin avatar

Standard

PS! Anbefaler denne kommentaren https://www.nrk.no/ytring/selv-ikke-...liv-1.16490977

Gammel 22-07-23, 09:44   #280
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det ville vel vært litt underlig om Støre og Vedum sa at han hadde gjort en ræva jobb.

Det finnes alltid delte meninger om hvordan en statsråd har prestert, men akkurat Borten Moe har vært svært upopulær i sin egen sektor. Utenfor sektoren sin tror jeg oppfattelsen er mer balansert. Noe fordi det er en litt usynlig sektor og fordi han rett og slett er en polariserende og kontroversiell figur. En sånn type vil alltid ha en del tilhengere som synes det er kult at han «skjærer gjennom».

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.