Sv: Slappe håndtrykk
Jeg har et godt og ganske fast, tørt og som oftest varmt håndtrykk. Jeg ser folk rett i øynene og sier navnet mitt, og bruker uten blygsel etternavnet mitt når det er folk jeg ikke kjenner. Jeg er negativ til kvinners redsel for å bruke etternavn i en del settinger. ( "Eg heite Kirsten. Eg e' 53 år og jobbe' som sosionom"... (Og hva er det der "jobber som? Enten er de sosionomer eller så er de det ike. Jobber som, betyr det at de IKKE er det, men bare later som? ) Eller ungdommer i feks mitt partis ungdomsorganisasjon som bare heter "Nora" eller "Anders" eller "Mari". Mari hvem? Hvis man skal sende en mail, eller finne telefonnummeret? til feks, Nora hvem? Alle heter jo for svarte Mari, Nora eller Anders.
Jeg håper virkelig jeg klarer å lære ungen dette også. Å presentere seg i telefonen (jeg blir frustrert, forvirret og gretten av folk som ikke presenterer seg, det er så utrolig uhøflig), å hilse pent, si takk og hei og værsågod og værsåsnill er samfunnets lim.