![]() |
#681 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Såpekassetråden #4Sukker spiser vi ikke, så den er veldig grei, men vi drikker bobler med stor glede |
![]() |
![]() |
![]() |
#682 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Såpekassetråden #4Jeg tror jeg må regne skikkelig over, for jeg syns også 350 gram er MYE. Men jeg er relativt småspist, da. Her holder 400 gram karbonadedeig til alle fem, for et måltid, stort sett. Mye tilbehør, da, selvsagt.
![]() |
#683 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Såpekassetråden #4Om hvitt kjøtt, ref. Aftenposten:
Hvorfor er det ingen som belyser dette bedre?
![]() |
#684 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Såpekassetråden #4Jeg syns også 350 g rødt kjøtt i uken er mye. Jeg spiser ikke kjøttpålegg, og vi spiser lite rødt kjøtt til middag, kanskje et par ganger i måneden? Jeg tror heller ikke Hiawata og Høvdingen er over det, selv om de spiser skinkepålegg så godt som hver dag.
![]() |
#685 |
Textrovert
|
![]() Sv: Såpekassetråden #4Jeg synes dette er vanskelig. Jeg har et skamfullt forhold til mat fra før, og jeg er langfra alene om det. Nå er ikke det noen unnskyldning for å motarbeide retningslinjene ( : presiserer kraftig : ), men jeg redd for at mat ikke lenger bare trigger skam når det gjelder gjelder mengde og kalorier, men at det nå blir enda vanskeligere når man skal tenke etisk og bærekraftig i tillegg.
![]() |
#686 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Såpekassetråden #4350 gram i uke er ikke mye nei. Vil tro at jeg ligger sånn ca rundt der et sted, muligens litt over. Vi spiser mye kylling, men for lite fisk/skalldyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#687 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Såpekassetråden #4Rødt kjøtt spiser vi ikke mye av som det er, så der vil jeg tro vi er godt under. Men kyllingkjøtt er vi desto langt over. Fisk spiser jeg dessverre ikke.
![]() |
![]() |
#688 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Såpekassetråden #4
Storfe, svin, sau og geit. Egentlig alle dyr som går på fire ben, og vilt regnes også med i noen tilfeller.
![]() |
#690 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Såpekassetråden #4Enig med Divine, det er ekstremt krevende for oss som allerede har skam implementert i dietten. Vi har i tillegg tre skrapa ungdommer som har helt spesifikke preferanser. Å begrense kyllingforbruket ser tilnærmet umulig ut de tre, fire neste årene.
![]() |
#691 |
wizzzard
|
Herlighet!
![]() |
#692 |
Textrovert
|
![]() |
#693 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
350g tilsvarer 2 grillpølser, 1 karbonade og et par sneier med skinkepålegg i uken. Det er maaaaaaaaaaaaaange som er over dette ukentlige inntaket, inklusive meg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#694 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jepp. Selv meg, som er småspist etter sykdom, ligger over det. Men, det er jo klart at det kan være lett å ligge under om man i stedet spiser kylling. Likevel blir det på grensen til absurd å fremstille det som om 350 gram er helt vanvittig sjokkerende mye.
![]() |
![]() |
#695 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja, det er mange som er over 350 gram. Og mange som røyker mer enn anbefalt (som er ikke i det hele tatt), drikker for mye kaffe, spiser mindre frukt og grønt enn anbefalt, har mindre fysisk aktivitet, ikke tar tran, etc etc.
![]() |
#696 |
Textrovert
|
![]() Sv: Såpekassetråden #4Ja, jeg synes også rådene er greie og på sin plass. Det er jo greit å være bevisst på problematikken uten å bli helt fanatisk. Og ikke minst uten å bli fanatisk på andres vegne.
![]() |
#697 |
Shake it out!
|
Det er virkelig ikke fjertene fra kyrne som kommer til å få planeten til å gå under da. Og å fly belgfrukt og grønnsaker til Norge er ikke bare miljøvennlig det heller. Jeg sliter mitt med miljødelen i «spis mindre kjøtt altså». Ok, ikke i et globalt perspektiv. Men sånn bærekraft mht Norge kjenner jeg at det blir litt søkt. Rett meg om jeg tar feil, men store deler av Norge egner seg vel best til å dyrke gress - som vi mennesker ikke spiser. Skal vi da slutte med kyr, og importere nok grønnsaker, linser og belgfrukter, for å redde miljøet?? Hvor bærekraftig er det. Og hvor lite selvforsynte blir vi da?
![]() |
#698 |
Fjellpiper
|
Vi kan kanskje se på mulighetene for å legge om noe av produksjonen i retning belgfrukter mm. https://www.nmbu.no/aktuelt/node/37298 |
![]() |
![]() |
![]() |
#699 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Såpekassetråden #4Kostholdsrådene er generelle råd til den store delen av befolkingen. Så er det jo plenty andre som av andre grunner - fysisk eller psykisk helse - må følge helt andre råd. Jeg er 100% enig i at det er latterlig å påføre folk dårlig samvittighet mht miljø og bærekraft på toppen av alt annet.
![]() |
|
|