Sv: Klær til konfirmant jente
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Det er det selvsagt, og det er jo dette som er dilemmaet da. Hun vil helst ikke skille seg ut/bli lagt merke til, samtidig som at hun (i alle fall i teorien) synes det er teit med alle som kler seg likt og ikke ønsker å ha det samme som de andre, samtidig som hun er sensitiv for alt som ikke er komfortabelt, og ikke liker å kle seg i kjole. Så da spørs det hva som veier tyngst. Å ikke skille seg ut, eller å ikke ha kjole/festdrakt, eller comfort.
Uansett må hun gå på kompromiss med noe, all den tid hun ikke lever i en ideell verden hvor alle konfirmantene pynter seg i ulike klær, der alle har sin egen stil. Ellers er det vanskelig å gå mot strømmen uten å skille seg ut. Da må man nesten være usynlig, som hun sikkert hadde valgt, hvis det var en mulighet.
Skjønner at det er vanskelig, og at det er lurt å begynne tankeprosessen nå, for da kan det også skje at noe som i utgangpunktet var helt uaktuelt etterhvert modner litt i bevisstheten, og kanskje ikke blir helt umulig likevel, innen et år har gått.
Ja, det er det som er tanken min. Vi er nødt til å snakke om dette jevnlig, og som jeg sa til henne i dag, jeg skjønner hun synes det er slitsomt og vanskelig å tenke så langt frem, og at hele konfirmasjons-opplegget skremmer vettet av henne. Men vi må nesten snakke om det, se bilder og sånn utover sommeren og høsten, for at hun skal kunne ta et veloverveid valg.
Jeg finner ingen bilder fra konfirmasjoner her oppe, men fant fra humanetisk i Sandnes i fjor, og hun innså også fort at de fleste hadde bunad. Men hun skjønner også at en bunad til 30 000 eller deromkring er helt uaktuelt.
Og festdrakt er jo iallfall i "samme stilen".
Lillesøster 09
|