Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-23, 00:21   #27
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg mener det var riktig å skjerme de eldre/syke, men dette kunne vi gjort uten å stenge ned skoler og fritidstilbud for de unge. Trur eg.

Skjermingen av eldre og syke foregikk på en slik måte at mange ble sykere både fysisk og psykisk. Det var i tillegg alt for mange som fikk en svært lite verdig slutt på livet.

Det sagt, så mener jeg det var helt korrekt at alt ble stengt ned i starten. Da visste vi svært lite om hvordan denne sykdommen kom til å arte seg, hvor smittsom den var, hvordan redusere smitte, og så videre. Det tok tid å utvikle effektive testmetoder, og det tok også tid før man fant ut hvordan man best skulle behandle de som ble lagt inn på sykehus (respirator, immundempende medisiner, etc). Så at man stengte helt ned i starten, det mener jeg var lurt.

Det som ikke var lurt, var å være "demokratisk" hva angår vaksiner. Man burde vaksinert først der hvor smittetrykket var størst, samt der hvor det var viktigst. Helsepersonell først, og deretter ansatte som var i kontakt med mange og som hadde samfunnskritiske jobber (som bussjåfører og lærere). Så kunne man i større grad åpnet opp der det var viktig, for eksempel på skoler.

Sverige har vel blitt kritisert for manglende evne til å beskytte de gamle, for eksempel ved at man i liten grad hindret smitte i å spre seg på eldrehjem. I tillegg, selvsagt, til at hvis sykdommen var mer farlig enn den var, og med litt lengre inkubasjonstid, så kunne det jo blitt riktig så trist.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.