Sv: Märtha Louise og media
Jeg kan nesten ikke tro at jeg sitter her og forsvarer Märtha, men det blir som Pelle skrev over her. Det er mange ulike debatter i én tråd.
Jeg syns Märtha kan få kritikk for påstanden om at nordmenn er rasistiske når de påpeker at Durek oppfører seg kritikkverdig (salg av medaljonger, uttalelser om avtrykk i kvinners skjeder og at kreftsyke egentlig ønsker å dø, blant annet). Jeg syns det er tvilsomt at hun søker oppmerksomhet på den måten hun og Durek gjør, samtidig som hun klager over at hun får oppmerksomhet rundt ting hun ikke liker. Du kan liksom ikke få begge deler. Det kan hun godt få kritikk for.
Men jeg syns ikke hun skal få kritikk for at hun ikke valgte å gifte seg med en riking og flytte utenlands. Kritikken mot at hun giftet seg med Ari syns jeg også er unødvendig ufin. Hun skal ikke akseptere mer kritikk bare fordi hennes tidligere ektefelle var mer fargerik enn normalen.
Jeg syns dog hun kan bli kritisert for - eller i det minste bli avkrevd kommentar om - at hennes forlovede driver med svindel og kommer med uttalelser som er direkte skadelige for mange mennesker. Selv om det ikke er hun som sier dette, så blir hun indirekte med på å legitimere det. I alle fall om hun ikke går ut og tydelig sier at dette er hun ikke enig i, eller eventuelt tar en Erna.
Så kan det selvsagt være at Märtha har tatt avstand fra (noe av?) det kritikkverdige som Durek har sagt og gjort. Men i tilfelle har ikke media klart å formidle dette. Store deler av pressen er ganske sensasjonspreget, og tar dessverre mindre og mindre jobben med å være en fjerde statsmakt. (Som en kuriositet: Det har blitt laget en utvidelse for Chrome, som gjør Dagbladets nettsider mindre klikk-orientert, og mer orientert mot å vise fram hva som faktisk er nyheten. Vi har altså havnet der.) Pressen kan godt få litt kritikk også. 
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|