Sv: Fargetips til liten stue?
Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.
Jeg elsker mye farger, går i retro klær og dynger på med mer og mer. Tivoli er en hedersbetegnelse for meg.
Vi har malt nytt soverom i Kveldshimmel, den er nydelig. Kanskje litt mørk for stue uten god belysning, men definitivt en ny favoritt.
Vi holder på med fargevalg til hele huset nå, og jeg har heldigvis fått hjelp av min eminente svigerinne som har utrolig peil på farger, hva som går sammen og tenke helhet. Hvis ikke så hadde jeg leiet inn en fargekonsulent tror jeg.
Jeg hadde ikke så lyst til å klatte masse ulike farger på veggene så jeg har kjøpt ulike prøvebokser, malt på litt store papplater kuttet fra vanlige pappesker og så ser jeg på de over tid og under ulike lysforhold. Farger er vanskelig og en farge hos meg, kan være mindre pen hos andre.
Det er veldig pent med farger som funker som en helhet i rom som henger noe sammen. Vi lander nok på Kveldshimmel på kjøkken og Pilasterblå i stuene. Delvis åpen løsning. Blåtoner synes jeg passer mange steder. Når du finner en farge du liker, se på sammensetningen; er der rødtoner eller grønntoner i den (det står merket i fargekoden med R for rødt og G for grønn f.eks.). Jotun har også skrevet bak på noen av fargelappene sine hvilke farger som den funker bra med. En god fargehandel er også grei å spørre.