Sv: Fairtrade - blir vi lurt?
Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.
Her (…) god artikkel
God artikkel. Nyttig påminnelse. Jeg visste vel det meste fra før, men det med at bare co-ops blir fairtradesertifisert var nytt for meg, og skremmende dumt. (Nå kjøper ikke jeg slik kaffe da, selv om jeg er arvelig belastet med foreldre som drakk "Afrikaffe" på 70-tallet (eller kanskje noe senere – finner ingen referanse), den jeg har prøvd har rett og slett ikke god nok kvalitet).
Jeg kjøper økologisk frukt og grønnsaker, men ikke fordi jeg tror at det er sunnere eller bedre for miljøet, fordi det tror jeg ikke. Min erfaring er imidleritd at den smaker godt, og det sier meg at de som dyrker den gjør en ordentlig jobb – det setter jeg pris på, men jeg ville jo egentlig foretrekke at det ble gjort en ordentlig jobb inenfor fornuftig jordbruk (dvs. industrielt og med kunstgjødsel og sprøytemidler) – men det ser stort sett ikke ut til at viljen og evnen er til stede.
Problemet med alle denne rasjonelle tvilen og motforestillingene mot det som virker så åpenbart fint og politisk korrekt, er jo at man begynner å se ting fra flere sider, og ender opp med å stemme Venstre, og det vet vi jo at ikke er særlig populært.
Ben "Dear Lord: Grant me ignorance" Murphy
|