Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Unpopular opinion-tråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-23, 12:22   #741
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unpopular opinion-tråd

Det er jo en veldig god grunn til at jeg ikke spiller. #tonedøv. Jeg hadde en kjæreste som både sang og spilte, og han hadde lyst til at vi skulle synge sammen. Han fikk den brilliante ideen at jeg skulle synge en tone han inn i sagen. Jadda. «Syng en E». Han kunne like gjerne bedt meg snakke kinesisk.

Gammel 15-03-23, 12:23   #742
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men man kan fint drive med idrett, f.eks. i form av fotballtreninger, uten at det er noe konkurranse man øver fram mot.

Ja, men du kan jo likevel ikke ta konkurranseelementet ut av fotballen. Hele konseptet med fotball er jo at to lag spiller mot hverandre, og hensikten er å få ballen inn i målet til motstanderen flest ganger. Det er det fotball går ut på. Ikke at alle løper rundt og leker med ball sammen, uten mål eller mening. En uhøytidelig konkurranse er også en konkurranse.

Gammel 15-03-23, 12:25   #743
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men man kan fint drive med idrett, f.eks. i form av fotballtreninger, uten at det er noe konkurranse man øver fram mot.

Ja. Man kan trene fotball, uten å spille kamper. Men da må laget være enig i det. Og man bør kunne få spille fotball som barn også, uten å spille kamp.

Men fotball som sport, handler jo om kamp. Om å drible og store mål. Redde skudd. Det er jo strengt tatt ikke fotball hvis ikke, men ball-lek.

Mye av treningene er jo ball-lek da, ikke kamptrening.

Gammel 15-03-23, 12:26   #744
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du ikke klarer å forestille deg fotball uten konkurranse har du veldig dårlig fantasi. Eller en veldig annen definisjon av konkurranse enn meg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 15-03-23, 12:29   #745
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du ikke klarer å forestille deg fotball uten konkurranse har du veldig dårlig fantasi. Eller en veldig annen definisjon av konkurranse enn meg.

Helst det siste, tenker jeg.

Eksempel: Hvis jeg og noen venninner står på hver vår side av et volleyballnett på stranda og slår en ball til hverandre, med mål om å slå den over flest mulig ganger uten at den treffer bakken, så er det en lek, der vi samarbeider om et felles mål. Hvis vi derimot prøver å få ballen til å treffe bakken på motsatt side av nettet, og får poeng når vi greier det, så er det konkurranse (løselig basert på den idretten vi kaller volleyball ). Ingen av delen er særlig høytidelig, eller innebærer seriespill og tabeller.

Min datter gikk som sagt på volleyballtreninger en periode, der de ikke stilte med noe lag i noen serie. Det var likevel full innsats på hver trening, og de delte inn i lag, som ønsket å vinne over motstanderlaget på den enkelte treninga. Hadde de ikke gjort det så hadde de jo ikke spilt volleyball, siden det er dette sporten går ut på.

Sist redigert av My : 15-03-23 kl 12:40.
My er ikke aktiv  
Gammel 15-03-23, 12:31   #746
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg har ekstremt dårlig forestillingsevne for jeg klarer ikke å se for meg fotball uten konkurranse. Fint om du forklarer hvordan man spiler fotball uten å konkurrere om hvem som vinner.

Gammel 15-03-23, 12:32   #747
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og det er mye snakk om fotball og bredde her. Men hvordan er det feks med korps eller kor eller dans/cheerleading? Er det plass for alle der også? Får man delta på lik linje om man ikke kan synge en tone rent om det så var for å redde livet, har null rytme eller ikke klarer å lære seg noter og spiller skjærende falsk. På konserter og opptredener tenke jeg?

Ja!!!!
Det hender jeg møter foreldre (til drillere ikke musikere) som ønsker å forsere for egne unger (altså flytte dem oppover i systemet før de har gått de nødvendige årene i aspirant og junior) og svaret er nei. Svaret til instruktørene er også nei når de har spurt om å ikke flytte unger opp tross at de har gjort unna de nødvendig årene. Vi har unge i strukturer så de trenger litt veiledning på akkurat slikt.
Alle har en plass i korpset. Også han som sitter med instrumentet i fanget og aldri lager en lyd på konsert men elsker samholdet, øvelsene og pausen.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 15-03-23, 12:37   #748
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det tilpasses og legges til rette. Som det gjøres i fotballen. Og når det bare er 10 er det lettere enn når de er 25. Som i fotballen.

Jepp, det tilpasses og legges til rette. Og det hadde vært enklere om de var 25, for da er det flere som får til noe, statistisk sett. Det er såbart når det er ei fløyte. Og en klarinett. Der er 4 kornetter men to av dem er ferske og en klarer ikke de høye notene. Der er en eneste trommis og hen klarer ikke alltid holde takta.

Men alle er med på alle konserter. Og i kulturskolen spiller de solo skjærende falskt alle som vil og vel så det. (Og noen spiller nydelige soloer da)

Gammel 15-03-23, 12:39   #749
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ekstremt dårlig forestillingsevne for jeg klarer ikke å se for meg fotball uten konkurranse. Fint om du forklarer hvordan man spiler fotball uten å konkurrere om hvem som vinner.

Det er jo bare å ikke telle mål det.

Input er ikke aktiv  
Gammel 15-03-23, 12:42   #750
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

(...)
Og det er mye snakk om fotball og bredde her. Men hvordan er det feks med korps eller kor eller dans/cheerleading? Er det plass for alle der også? Får man delta på lik linje om man ikke kan synge en tone rent om det så var for å redde livet, har null rytme eller ikke klarer å lære seg noter og spiller skjærende falsk. På konserter og opptredener tenke jeg?

Jeg fikk aldri lov til å være med i kor. Jeg elsker å synge, men klarer overhode ikke synge en eneste ren tone, så jeg ble kasta ut både på første, andre og tredje forsøk. Men jeg har rytme og gehør, så jeg kan danse, der både får og fikk jeg være med, og spille, kun keyboard. Jeg skulle ha dannet band med noen som kan synge.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 15-03-23, 12:45   #751
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg slapp aldri inn i korpset. Jeg forble evig aspirant uten å tas opp i juniorkorpset. Jeg var helt sikkert elendig, men kom ikke her å si at alle korps er inkluderende. Jeg fikk pokker ikke plass på reservebenken engang.

Jeg har vært lagleder i fotball i mange år og vært håndballtrener. Jeg har aldri behandlet noen slik jeg ble behandlet av det korpset jeg forsøkte å bli en del av.

(Ja, jeg er vonbråten.)

Gammel 15-03-23, 12:47   #752
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja!!!!
Det hender jeg møter foreldre (til drillere ikke musikere) som ønsker å forsere for egne unger (altså flytte dem oppover i systemet før de har gått de nødvendige årene i aspirant og junior) og svaret er nei. Svaret til instruktørene er også nei når de har spurt om å ikke flytte unger opp tross at de har gjort unna de nødvendig årene. Vi har unge i strukturer så de trenger litt veiledning på akkurat slikt.
Alle har en plass i korpset. Også han som sitter med instrumentet i fanget og aldri lager en lyd på konsert men elsker samholdet, øvelsene og pausen.

Så det du egentlig svarer er at man får delta på lik linje, men at opplæringen er tilpasses nivået man er på. Som det gis pes for om man vil gjøre i fotballen, for der skal alle delta likt enten de har spilt siden de var 5 eller begynte da de var 12.

Og det er hakket lettere å sitte stille i korpset og ikke spille på en konsert, enn å stå stille når man er på banen under en fotballkamp. Jeg er usikker på om det hadde vært plass til alle i korpset om han som spilte stortromme insisterte på å slå løs på den av all kraft gjennom hele nummeret, eller spille et helt annet stykke enn alle andre. Vi har også hatt med spillere på kamp som ikke ønsker å spille når det kommer til stykket. Eller som ber om å bli tatt av etter kort tid. Det er helt uproblematisk.

Gammel 15-03-23, 12:55   #753
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det er jo bare å ikke telle mål det.

Og i barnefotball opp til en viss alder teller man ikke mål, det registreres ikke noe sted annet enn i hodet på ungene. Ungene er like opptatt av å vinne likevel. For fotball handler jo om å skåre mål.

Jeg forstår ikke helt hva vi diskuterer. Jeg er overhode ikke uenig i at man skal ha idrett for alle med fokus på det sosiale også. Hjelpes, det er det Poden min har bedrevet.

Er du uenig i at det skal være plass for dem som ser på idrett som mer enn en sosial aktivitet?

Gammel 15-03-23, 13:00   #754
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror en av grunnene til at fotball er så enerådende for mange, spesielt gutter, blant annet er det Skilp er inne på - det er en lavterskelidrett med relativt lav inngangspris og lavt utstyrskrav, som gjør fotballen til en sosial arena for mange som ikke har andre sosiale arenaer. Det er mer enn en idrett.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 15-03-23, 13:17   #755
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ellers føler jeg at jeg gjentar meg selv ganske heftig nå: jeg mener at man skal ha plass til begge deler. Jeg er overhode ikke uenig i at man skal kunne ha idrett av typen bedriftsidrett for barn også. Selv om jeg vil våge å påstå at det er konkurranseaspekt over det også da. Men jeg er. Som sagt ørten ganger. 100% enig i at man skal legge til rette for breddeidrett hvor det sosiale aspektet er minst like viktig som konkurranseaspektet, for barn. Også. I tillegg til at man skal legge til rette for de som ønsker å satse og konkurrere.

Det er jo ingen som er uenig i det du sier her. Problemet er at vi er langt unna det idealet i dag, fordi det å legge til rette for de som ønsker å satse i for stor (og stadig større!) grad går på bekostning av resten.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nei, det var heller ikke det jeg mente med at idrett først og fremst handler om konkurranse. Jeg snakker om selve konkurransen. Fotballkampen, skirennet, judokampen, turnstevnet, friidretsstevnet, O-løpet. Det man trener og øver fram mot. Det er konkurranser som den bestemte idretten er bygget opp rundt, og har sprunget ut fra.

Kompisgjengen på løkka trener ikke mot en kamp. de trener ikke mot noe. De spiller bare fotball. Lek. Idrett. Men de trener ikke for å oppnå best mulig resultater. Altså ikke konkurranseidrett.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Hva gjør de på treningene? Løper alle rundt med hver sin ball? Spiller alle sammen på samme laget, mot den ene enden av rommet? Eller deler de seg opp i to lag, og spiller mot hverandre, men de forsøker ikke å få mål, hvis det skjer er det bare på slump og ingen teller? I tilfelle mener jeg de leker med ball ja, de driver ikke idrett. Hvis de faktisk spiller fotball på treningene, det vil si deler inn i to lag, som prøver å få mest mål, så mener jeg de spiller fotball, som er en idrett. En konkurranseidrett. Uhøytidelig konkurranse i deres tilfelle, ja, men fortsatt konkurranse. Det er det som gjør det gøy.

Minner om snl sin definisjon igjen:

"Idrett er fysisk aktivitet drevet for å bedre utøverens fysiske og psykiske helse gjennom mosjon og rekreasjon (mosjonsidrett) eller for å oppnå best mulige resultater i øvelser med fast struktur og regelverk (konkurranseidrett)."

Det tilpasses og legges til rette. Som det gjøres i fotballen. Og når det bare er 10 er det lettere enn når de er 25. Som i fotballen.

Ja, var det ikke det som var poenget? At når de får det til uten ekskludering, prestasjonsfokus og nivådeling i korps og dans, så bør det være mulig i fotball også? Det kan for øvrig godt være mange flere i et korps og i en dansetrupp enn på et fotballag, så det bør ikke være et argument for at det er umulig i fotballen.

Gammel 15-03-23, 13:20   #756
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Vekk frå idrett, over til ligging. Har skjønt at dette er upopulært, i alle fall på forum. Men la gå. Noko av det beste som fins er å legge seg i nyvaska sengekle som luktar sterkt av skyllemiddel.

Gammel 15-03-23, 13:29   #757
Input

Input sin avatar

Standard

Og i barnefotball opp til en viss alder teller man ikke mål, det registreres ikke noe sted annet enn i hodet på ungene. Ungene er like opptatt av å vinne likevel. For fotball handler jo om å skåre mål.

Jeg forstår ikke helt hva vi diskuterer. Jeg er overhode ikke uenig i at man skal ha idrett for alle med fokus på det sosiale også. Hjelpes, det er det Poden min har bedrevet.

Er du uenig i at det skal være plass for dem som ser på idrett som mer enn en sosial aktivitet?

Selvfølgelig er jeg ikke uenig i det, men det er ikke et problem.

Input er ikke aktiv  
Gammel 15-03-23, 13:29   #758
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Så det du egentlig svarer er at man får delta på lik linje, men at opplæringen er tilpasses nivået man er på.

Ja, hvis fotballen fikk til det like bra som korps, teater, dans og kor gjør, så hadde det vært null stress.

Gammel 15-03-23, 13:32   #759
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Vekk frå idrett, over til ligging. Har skjønt at dette er upopulært, i alle fall på forum. Men la gå. Noko av det beste som fins er å legge seg i nyvaska sengekle som luktar sterkt av skyllemiddel.

Det er vel ikke upopulært at DU liker skyllemiddel, er det? Det som ville vært upopulært hos meg er om du prøvde å tvinge meg til å bruke det. Eller er det en debatt jeg har gått glipp av?

Strå er ikke aktiv  
Gammel 15-03-23, 13:39   #760
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er vel ikke upopulært at DU liker skyllemiddel, er det? Det som ville vært upopulært hos meg er om du prøvde å tvinge meg til å bruke det. Eller er det en debatt jeg har gått glipp av?

Upopulær meining. Så gjer alle som dei sjølv ynskjer. Kanskje det er eg som har misforstått tråden. Er open for det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.