Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2023

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-23, 22:06   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jag har kjøpt setterøtter av jordskokk. Foreløpig ligger de i garasjen.

Det satte jeg i fjor. Fant aldri noen røtter under plantene, men håper en sesong til skal få fart på dem. Blir veldig fine blomster.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-23, 09:07   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det satte jeg i fjor. Fant aldri noen røtter under plantene, men håper en sesong til skal få fart på dem. Blir veldig fine blomster.

Ja, og de kan jo bli høye også.

Sitat:

Den kan bli over to meter høy og setter knoller sent på høsten når den kjenner at kulden kommer. Den blomstrer rikt her hos oss fra september til frosten tar den. I nord og i kaldere strøk kan du lagre dem i kjeller eller i en jordgrop over vinteren. Der er det også lurt å starte dem inne før de settes ut. Da kan de brukes i H8 om du vil.

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal sette dem.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-23, 14:41   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Då har eg potta om dei tomatane eg sådde i januar, samt agurk. Sådde tomat i februar også, dei skal eg ikkje somle like lenge med før eg pottar om. Tenkte også å så nokre tomatfrø rundt påske. Har liksom frøa og det kan no vere interessant å sjå kva som vil trivast best her.

Physalisen er så treg og det er strekk i laget. Nokre har utvikla seg ganske godt, andre er litt seine. Omlag som ei gjennomsnittleg skuleklasse igrunn.

Gammel 04-03-23, 15:15   #4
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

3 sorter tomater er sådd, og chili og paprika vokser og ser ut til å trives, til tross for bladlus som jeg prøver å fjerne å spray zalovann. Det holder dem i sjakk ser det ut til, men de blir ikke borte.

Skal på 5 dager lang jobbreise til uka og er spent på om familien klarer å hode liv i plantene mine. Flytta en del paprika og chili til vinduskarmen, da tomatene trenger plassen under vekstlyset, får de nok lys i vinduskarmen mon tro?

Ellers så er det vel eeegentlig vår nå som mars har kommet? I Trøndelag har det kommet massive mengder snø i helga, og til uka blir det 10 minus, så det blir nok ei stund å vente på snøklokker og krokus. Men gleder meg stort over julerosen hver gang den dukker opp fra snøen, den har 4 store og kraftige blomster og er helt nydelig, den har blomstret siden november. Holder liv i årets julerose og skal plante den ut når faren for frost er over.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-23, 13:13   #5
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jadda, en halvmeter snø og i morges var det 18 minus. Våren lar vente på seg. Ikke sett noe til spinat, salat og reddik som ble vintersådd inne i drivhuset, ikke så rart kanskje med slike temperaturer... Hadde gleda meg til påskeferie med stell av hage og drivhus, men ser ut som det blir snømåking i stedet.

Inne vokser paprika og tomat. Syns det går tregt, burde jeg gjødsle dem med noe?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.