Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Unpopular opinion-tråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-23, 13:16   #261
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unpopular opinion-tråd

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Da bør det være mer enn ett barn.

Jeg elsket barnebord da jeg var liten og vi hadde familieselskaper. Ble veldig satt ut da en voksen jeg kjenner litt, var helt bestyrtet over ideen om barnebord og syntes at barna skulle få sitte med voksne. Jeg har liksom tenkt at barnebord er fint og gøy og fritt, men det var tydeligvis en b-klassifisering av barn for denne personen.

Interessant at iStavekontrollen hevder at det nok er barnemord jeg mener, ikke barnebord.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 13:36   #262
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Barnebord er greit nok det, men jeg er ingen tilhenger av egen barnemat hverken hjemme eller i selskap (bortsett fra ved allergier, men det gjelder jo alle aldersgrupper). Det som serveres, serveres alle. Man får spise det man har lyst på og (helst) smake på det andre. Nei til barnemenyer på restauranter, også. Og hvis det absolutt skal være spesielle barnemenyer med annen mat, må den i alle fall ikke bare bestå av junk (pølser og burgere og pommes frites og sånt). Nei, gjør det som i Frankrike: Der er barnemenyen en mindre og billigere porsjon av det som serveres på restauranten.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 13:46   #263
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Barnebord er greit nok det, men jeg er ingen tilhenger av egen barnemat hverken hjemme eller i selskap (bortsett fra ved allergier, men det gjelder jo alle aldersgrupper). Det som serveres, serveres alle. Man får spise det man har lyst på og (helst) smake på det andre. Nei til barnemenyer på restauranter, også. Og hvis det absolutt skal være spesielle barnemenyer med annen mat, må den i alle fall ikke bare bestå av junk (pølser og burgere og pommes frites og sånt). Nei, gjør det som i Frankrike: Der er barnemenyen en mindre og billigere porsjon av det som serveres på restauranten.

Amen! Det er både dumt og en fornærmelse mot ungene å forvente at de bare skal spise junk.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 14:00   #264
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Amen! Det er både dumt og en fornærmelse mot ungene å forvente at de bare skal spise junk.

Amen to that!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 22-02-23, 14:04   #265
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden gjenoppliver minner om gamle foreldreforum i hine hårde dager.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 14:18   #266
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg møter meg selv i døra på mange områder da det gjelder det med hensyn. For rent umiddelbart føles det mer naturlig å legge til rette for Kari med glutenallergi enn for Heidi som stadig hopper mellom uten gluten / uten melk / vegan / raw / alternativt, ikke på grunn av sykdom, men fordi hun har lest om noen på Instagram som.. etc. Samtidig så er det jo gjerne en grunn til at folk oppfører seg som de gjør, og at de som krever særbehandling sikkert har en eller annen dypere grunn for det. Men det er vanskelig å henge med i svingene. Jeg synes jo ofte de som har reelle sykdommer og allergier, spesielle behov, eller barn som trenger litt ekstra er de som tar minst plass.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 14:31   #267
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en sånn kresen dust. Skulle ønske jeg ikke var det, men også med seg selv må man noen ganger velge sine kamper med omhu. Krever ingen tilrettelegging da.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 14:37   #268
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Denne tråden gjenoppliver minner om gamle foreldreforum i hine hårde dager.

Det, og et ikke så rent lite snev av "eldre-portalen". "ALT VAR BEDRE FØR!!"

(Men jeg sitter selv i skrivende stund og irriterer meg over yngre nevøer og nieser som ikke kan spise uten skjerm, så her singler det i glass. )

Gammel 22-02-23, 14:43   #269
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og ikke minst, veeeeeeldig hvit, middelaldrende middelklasse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 14:46   #270
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg spør alltid om det er noe gjester ikke spiser - uten å be dem spesifisere om de er allergiske eller kresne. Og jeg tilrettelegger gjerne. Det jeg reagerer på, er at det automatisk skal tilrettelegges for barn enten det nå er på restaurant eller hjemme. Da tror jeg man gjør dem en bjørnetjeneste. Og jeg tror at det er foreldrene og restaurantene som har "skylden". Veldig mange barn vil heller ha Grandiosa og pølser og pommes frites fordi de liker det bedre, men det er feil å gi dem disse alternativene "hele tiden".

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 14:46   #271
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er spennende og interessant at FP ikke nødvendigvis er så PK som ryktet sitt ( i hvert fall i sin tid) tilsier.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 14:49   #272
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes det er rimelig spesielt å ta med seg 1 niåring i selskap med 8 voksne, for å si det sånn.

Barna hadde sikkert ikke LYST å ha barnevakt, så da ble det sånn.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 14:49   #273
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er en sånn kresen dust. Skulle ønske jeg ikke var det, men også med seg selv må man noen ganger velge sine kamper med omhu. Krever ingen tilrettelegging da.

Som sagt, jeg har fostret opp en sånn kresen dust, og har ingen tro på at man blir det fordi man ønsker det liksom. Og så lenge man ikke gjør gedigne sirkusnummer ut av det og krever høylytt tilpassing og spesialbehandling, lever jeg fint med det. Jeg kan være særdeles grei mot sære folk også, når jeg vet det gleder. Kjipe remapølser til Svigersønn som har et anstrengt forhold til det meste av kjøtt for eksempel (kjip er min betegnelse, han elsker dem da). Men ekssvigerfar som var «allergisk mot hvitløk» spiste nok vesentlig mer hvitløk enn han trodde tålte. Og sønn som «ikke liker» tomater får pille det ut av maten selv.

Alt var forøvrig ikke bedre før, det er bare hukommelsen vår som har blitt dårligere med årene.

Gammel 22-02-23, 14:50   #274
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg synes det er spennende og interessant at FP ikke nødvendigvis er så PK som ryktet sitt ( i hvert fall i sin tid) tilsier.

Helt enig.

Gammel 22-02-23, 14:58   #275
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil ikke si at alt var bedre før, men at enkelte ting har beveget seg i mer ekstreme retninger, det står jeg for å mene.

Jeg synes ikke det har blitt de helt store endringene på områder som bilsikring, barnehage, syn på barn og slikt som jeg opplevde et større gap på da jeg hadde små barn kontra min egen barndom. I teorien er jeg ung nok til å få barn fortsatt, og jeg tror faktisk ikke jeg hadde valgt så veldig annerledes nå enn for 20 år siden. Da de er små har en nå engang den fordelen at en bestemmer hva som handles inn, og jeg synes jo nettbrett, junkfood og de evinnelige klemmeposene er en uting for små barn. Det er veldig få ting nå i 2023 som jeg ser og tenker at "oi, DET skulle jeg ønske "man" visste/ hadde på 2000-tallet da vi hadde småtroll. Jevnt over synes jeg mye av det nye som har blitt vanlig er dillete, alt fra babyshowers til gender reveals med ballonger og konfetti og da at ungene ofte får bestemme mer og mer.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 15:08   #276
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes strengt tatt det er viktigere at gjester (både store og små) trives enn at de skal spise mat vertskapet har bestemt, så jeg kan ikke helt se problemet med å tilpasse enten det er pga religion, sykdom, allergier eller liker ikke. Ingen er kresne fordi de vil.

Gammel 22-02-23, 15:13   #277
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg er kjip mor mot egne unger- de får være så god å spise det jeg lager, men om jeg inviterer gjester spør jeg alltid om det er noe de ikke liker/tåler. Jeg synes det er skikkelig trasig å lage noe som ikke faller i smak.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 15:34   #278
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Ja jeg lager jo ikke suppe lengre etter den gangen jeg gjorde det og fant ut at den ene gjesten ikke liker supper. Jeg synes det er ganske sært å ikke like suppe, men det er jo litt kjipt å lage mat som en av gjestene ikke liker. Ergo serverer man ikke suppe. Og allergier tar jeg jo alltid hensyn til (men ikke ekssvigerfar sin hvitløksallergi etter at jeg ved et uhell fant ut at han verken var allergisk mot hvitløk eller syntes maten smakte vondt med hvitløk i).

Ellers synes jeg jo det er grenser for hvor mye man kan tilpasse maten og legge til rette. På julaften kunne man jo glatt måtte servere både ribbe, kalkun og pinnekjøtt om alle skulle være fornøyde. Og sorry, det skjer ikke. Og hvis jeg har en gjest av 10 som er veganer, lager jeg ikke kun veganmat, men sørger selvfølgelig for at hen også får mat som kan spises.

Selv er jeg særdeles lite sær i kosten og det har aldri ramlet meg inn at det er naturlig å spørre om meny før jeg kom på besøk.

Gammel 22-02-23, 15:38   #279
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og ikke minst, veeeeeeldig hvit, middelaldrende middelklasse.

Oh, yes.

Gammel 22-02-23, 15:55   #280
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Kan man si man ikke liker suppe? Det er jo mange ulike varianter av smak og innhold der som annen mat. Skjønner jo at man ikke liker f.eks tomatsuppe eller broccolisupoe, men ALLE supper?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.