Sv: Segregerte Oslo-skoler
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Ja, det merket jeg meg også. På lista var det liksom et hopp fra tredve-og-noe til seksti-og-noe.
Ja, og det var påfallende forskjellig fra barne/ungdomsskoler, der hele skalaen var i bruk.
Når jeg ser på tallene, så ser jeg at Tøyen skole, som, hvis jeg husker riktig, for noen år siden hadde noe sånt som 95% med annet morsmål enn norsk/samisk. At det nå er 73% må jo være veldig positivt, og har sikkert ikke skjedd uten arbeid (her er jeg blank?). Jeg tenker at det må være veldig vanskelig å snu trenden når det først har blitt over 90%, for jeg tror svært mange vil grue seg til å sende barna til en skole der de blir den eneste i klassen med norsk som morsmål?
Legger også merke til at de to skolene jeg har hatt barn på, Nydalen og Pers, ligger ganske likt, på hhv 24% og 27%. Jeg har opplevd Pers som MYE mer mangfoldig enn Nydalen, men lurer på om den har blitt mer "nærskole" de siste årene, med de følgene det får.