Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden 13

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-23, 08:24   #841
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gruffetråden 13

Denne januaren har vært 4 år langt - minst.
Samboeren på sykehus i 2 uker, og i sjaber form etter det. Jeg er VELDIG spent på nyreprøvene i dag, for å si det mildt.

Jeg har dratt lasset med hus og unger, prøver å studere og generelt holde hodet over vannet.

Jeg skal levere inn arbeidskrav i kveld, og jeg har ikke begynt enda. Lillesøster skal på skolen om en time, men ligger fortsatt i senga og sier NEI.

Storebror valser rundt her ute, og venter på taxi. En taxi som er konsekvent forsinket for tiden.

Og jeg er tom for cola zero.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 30-01-23, 08:54   #842
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

på de som trenger det.

Gammel 30-01-23, 10:34   #843
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

En kollega som ikke vil gjøre det hen skal. Begrunnelsen er så på trynet at jeg anbefalte personen å skaffe seg jobb et annet sted, ev starte enkeltpersonsforetak. Neida, jeg gjorde ikke det, men lysten har vært der i halvannet år.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 30-01-23, 12:03   #844
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Videregående, russebuss, russetid , utestengelse osv
Jeg håper virkelig det blir Som rektor sa, at det kommer noen flere retningslinjer snart.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 31-01-23, 08:13   #845
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Videregående, russebuss, russetid , utestengelse osv
Jeg håper virkelig det blir Som rektor sa, at det kommer noen flere retningslinjer snart.

Dette må være så enormt fortvilende. De er så store, så det er lite man får gjort som forelder. Samtidig er det så innmari vondt for ungene.

Og så er det så stor forskjell på skolene. Snuppa går i 2. klasse på videregående, og russetid har de visst ikke skjenket en eneste tanke enda. Eller det er i hvert fall slik hun føler det - hun står sosialt veldig godt i det, så det er godt mulig at det er elever også på hennes skole som ikke opplever det sånn.

Knerten skal starte på vgs til høsten og har relativt bevisst søkt seg til en skole med lavt russefokus. Han er (foreløpig?) veldig klar på at han er avholds, og ønsker derfor å ha lite festfokus totalt sett selv om han ønsker seg et sosialt miljø.

Gammel 31-01-23, 09:15   #846
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter det fortvilende og viktige russegruffet kommer jeg inn med et litt mer overfladisk gruff over folk som går med brodder innendørs. På betong- og flisgulv.

Gammel 31-01-23, 09:49   #847
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette må være så enormt fortvilende. De er så store, så det er lite man får gjort som forelder. Samtidig er det så innmari vondt for ungene.

Og så er det så stor forskjell på skolene. Snuppa går i 2. klasse på videregående, og russetid har de visst ikke skjenket en eneste tanke enda. Eller det er i hvert fall slik hun føler det - hun står sosialt veldig godt i det, så det er godt mulig at det er elever også på hennes skole som ikke opplever det sånn.

Knerten skal starte på vgs til høsten og har relativt bevisst søkt seg til en skole med lavt russefokus. Han er (foreløpig?) veldig klar på at han er avholds, og ønsker derfor å ha lite festfokus totalt sett selv om han ønsker seg et sosialt miljø.

Det er veldig fortvilende, han har mange å være med men den innerste kretsen er han ikke i. Bussene har blitt bestemt veldig tidlig på høsten første året på vdg, og den du er på buss med er den du er med på skolen, den du inviteres på fest til osv. Innerst inne tror jeg ikke det er å være på buss som er det viktigste, men det å bli invitert på ting. Det blir så innmari synlig når flere av de han har vært kompis med og vært mye sammen med nå er på buss og de kun er med de.

Han har mange å være med på skolen, har kjæreste og har en han trener med , men utenom det blir han lite spurt om å bli med på noe siden han altså ikke er på buss, det er veldig fortvilende for en som i utgangspunktet er veldig sosial og alltid har vært det.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 31-01-23, 10:13   #848
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det er veldig fortvilende, han har mange å være med men den innerste kretsen er han ikke i. Bussene har blitt bestemt veldig tidlig på høsten første året på vdg, og den du er på buss med er den du er med på skolen, den du inviteres på fest til osv. Innerst inne tror jeg ikke det er å være på buss som er det viktigste, men det å bli invitert på ting. Det blir så innmari synlig når flere av de han har vært kompis med og vært mye sammen med nå er på buss og de kun er med de.

Han har mange å være med på skolen, har kjæreste og har en han trener med , men utenom det blir han lite spurt om å bli med på noe siden han altså ikke er på buss, det er veldig fortvilende for en som i utgangspunktet er veldig sosial og alltid har vært det.

Så utrolig trist at det er blitt slik mange steder. Min går i VG2 på en selvvalgt, men ikke populær skole. De har ikke snakket om russetiden overhodet sier hun; jeg tror henne, det er null fokus på det.

Gammel 31-01-23, 10:21   #849
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Russebussene kan ta seg en bolle! Den ene min valgte å ikke være russ på grunn av dette, heldigvis var det under pandemien med hjemmeskole og begrenset med russearrangementer og fester, så det ble ikke like kjipt som det kunne blitt.

Muskat er ikke aktiv  
Gammel 31-01-23, 11:10   #850
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Kjapt inne for å si vi har fått mail/skolemelding fra utdanningsetaten om russetid fir foresatte i 10 trinn og vgs. Mener det er nettmøte i februar. På jobb nå, men kan se senere om jeg finner det opp. Vet ikke om dette er spesifikt for Oslo.

Gammel 31-01-23, 11:14   #851
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan melde om veldig lite russehysteri på min skole. Vi har årets russ i hus og hun har vært på noen treff.

Jeg gruffer over at jeg har smerter i venstre eggstokk og det er et administrasjons-h*@# å få time hos gynekolog.

Gammel 31-01-23, 11:17   #852
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Kjapt inne for å si vi har fått mail/skolemelding fra utdanningsetaten om russetid fir foresatte i 10 trinn og vgs. Mener det er nettmøte i februar. På jobb nå, men kan se senere om jeg finner det opp. Vet ikke om dette er spesifikt for Oslo.

Rektor her sa at det var snakk om nye retningslinjer , skulle være møte i år.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 31-01-23, 11:22   #853
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

En fordel med å bo på en liten plass at det er lite styr når det gjelder russetid. Jeg tror de som vil får være med, det finnes iallefall ingen russebuss i mils omkrets.

Også vil jeg nok en gang gruffe over skulder med frozen shoulder. Jeg har fått en kortison sprøyte, det har ikke hjulpet, men skal få 2 til så det er vel enda håp.

Gammel 31-01-23, 11:22   #854
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Så utrolig trist at det er blitt slik mange steder. Min går i VG2 på en selvvalgt, men ikke populær skole. De har ikke snakket om russetiden overhodet sier hun; jeg tror henne, det er null fokus på det.

Jeg er helt sikker på at mange på skolen der han går ikke opplever press, men for de er det kanskje ikke så viktig heller. For min m flere som det er viktig for, vil det jo oppleves som noe helt annet. Det gjør jo noe med ungdommen som gjerne vil være med, men blir utestengt. Det snakkes mye om russetid , men som sagt handler det også mye om det sosiale de neste to årene.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 31-01-23, 11:46   #855
Blånn

Blånn sin avatar

Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Min russ på en av skolene Knerten tenker på hadde en kjempefin russetid. Noe alkohol, men i følge ham et veldig inkluderende opplegg. De møttes stort sett på steder (les: parker) hvor alle kunne komme. Om absolutt alle føler seg inkludert vet man jo aldri, men det virket som veldig lite klikkete.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv  
Gammel 31-01-23, 12:21   #856
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror det er forskjell på skolene her også. På eldste sin skole er det visstnok lite fokus på russetid ("visstnok", fordi det kunne ha vært det, uten at hun hadde fått det med seg eller lagt vekt på det, men det er i samsvar med informasjonen fra lærere også, og tidligere elever). Tror ikke det er mange etablerte og rigide grupper (de driver ikke med buss her, men russegrupper har de likevel), om noen i det hele tatt, midtveis i 2.klasse. Jeg vet ikke så mye om hvem som inviteres på fester og ikke, det hender da at min er invitert på fest, men ikke så veldig ofte. Det er like mye hennes egen fortjeneste, hun har heller ikke gjort noe for å delta mer sosialt. Hun har evnen til det om hun ønsker, har alltid vært veldig sosial og hatt stor vennekrets tidligere i oppveksten, men i løpet av ungdomsskolen trakk hun seg mer tilbake og ble svært selektiv i forhold til hvem hun ønsket å bruke tid på. Hun har sine tre-fire nære venner, og er fornøyd med det. Hun har vært skeptisk til fester (med alkohol) lenge, og har nok også takket nei til en del invitasjoner, men akkurat det har begynt å løsne litt mer nå.

Lillebroren tenker å søke på en skole hvor mitt inntrykk er at det er større fokus på russetid, og mer og tidligere gruppedannelse. Vet ikke hvor problematisk det er, og hvor lett eller vanskelig det er for elever som ikke er med i noen gruppe. Min antagelse baserer seg bare på at jeg så flere innlegg på fb fra tidligere klassevenner av min datter, som begynte på denne skolen (de fleste fra ungdomsskolen begynte der), allerede fra første året, med salg av kjeksbokser, bambussokker og ditt og datt til inntekt for russegrupper. Og min datter har fortalt om gruppedannelser, avstemminger om hvem som får være med og ikke, utkastelser, intriger og drama, som hun har hørt om fra den skolen (rykter, mao, og tas med en klype salt, siden det er mye fordommer skolene imellom). Så det kan godt være at vi får merke mer til den problemstillingen i årene som kommer, selv om guttungen bruker å stå ganske stødig sosialt. Men man vet jo aldri, ting kan snu seg helt plutselig. Og en ukultur er det uansett.

Sist redigert av My : 31-01-23 kl 12:30.
My er ikke aktiv  
Gammel 31-01-23, 12:32   #857
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Etter det fortvilende og viktige russegruffet kommer jeg inn med et litt mer overfladisk gruff over folk som går med brodder innendørs. På betong- og flisgulv.

Høyner med brodder på gulvbelegg! Hørte lyden av brodder lengre ned i trappa da jeg gikk ut imorges, men rakk ikke å komme ned og ut før vedkommende var forsvunnet bak hjørnet av blokka. Og ja, vi har belegg og gummikanter i trappa, der man tydelig ser merker av brodder - noe jeg trodde var fra gamle damer som har bodd der før.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 31-01-23, 12:40   #858
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Høyner med brodder på gulvbelegg! Hørte lyden av brodder lengre ned i trappa da jeg gikk ut imorges, men rakk ikke å komme ned og ut før vedkommende var forsvunnet bak hjørnet av blokka. Og ja, vi har belegg og gummikanter i trappa, der man tydelig ser merker av brodder - noe jeg trodde var fra gamle damer som har bodd der før.

Ja, det også, fordi det ødelegger belegget. Betong- og flisgulv er verst når det gjelder lyden av skraping med metallpigger. Lyden blir ikke riktig like ubehagelig på belegg. Jeg var i et kjempestort bygg (sykehus) med ulike gulvtyper, både belegg, flis og betong, og den bebroddede personen fulgte samme løype som meg, med broddene på hele veien.

Gammel 31-01-23, 12:43   #859
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bygget jeg jobber i har relativt godt med plakater i inngangspartiet: "Ta av broddene før du går inn"

I år har det virkelig vært glatt i Oslo, og selv jeg har brukt brodder for første gang. Men det har vært et styr fordi jeg må ta dem av og på hele tida. Og så enkelt er det faktisk ikke.

Samtidig mener jeg at familien har nok beinbrudd akkurat nå, og vil veldig gjerne unngå det.

Gammel 31-01-23, 13:39   #860
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

En fordel med å bo på en liten plass at det er lite styr når det gjelder russetid. Jeg tror de som vil får være med, det finnes iallefall ingen russebuss i mils omkrets.

Også vil jeg nok en gang gruffe over skulder med frozen shoulder. Jeg har fått en kortison sprøyte, det har ikke hjulpet, men skal få 2 til så det er vel enda håp.

Hvor mange russebusser det er her vet jeg ikkr, men det pleier å være en del selv om vi ikke bor på det største stedet. I min tid var det bare russebiler, det var bedre mener jeg dor da var set mange forskjellige. På bussene er de mange flere og dermed færre kjøretøy å kunne være på.

Chablis er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.