Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden 13

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-23, 21:38   #801
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden 13

Jeg skjønner deg godt, Malama. Har som nevnt før alt babytøyet etter lillesøster som burde vært sortert og solgt/gitt bort. Og vi burde rydde ut av stellebordet hennes og blitt kvitt alle tøybleiene, det er tross alt nesten et år siden hun sluttet ned bleier. Men, det oppleves virkelig helt uoverkommelig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 21:46   #802
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.
[I[/i]
Det er jo et valg man tar: enten leve med rotet eller gjøre noe med det. Og om det er vanskelig å gi bort eller kaste, så er det ikke så vanskelig å rydde.

Det er ikke vanskelig å rydde.
Det krever noe, man må ta valg, men om man er relativt normalfungerende så er det ikke veldig vanskelig.
Det er ikke superenkelt om man har alle rom fulle av rot, men som alt annet i livet må man ta aktive valg med for og imot, og deretter utføre.

Merk at jeg tar utgangspunkt i relativt normalfungerende mennesker.

Seriøst?! De som sliter med å rydde er ikke relativt normalfungerende?! Det er bare å velge å rydde? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne å kommentere det der altså. Og jeg har ikke vrangbrillene på.

Gammel 28-01-23, 21:48   #803
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mamma til ei med adhd. Hun er mer enn relativt velfungerende. Men rydding er altså vanskelig for henne. Det er ikke «bare» å rydde. Vi har hatt en del samtaler om det, og hun blir utrolig lei seg av dem som mener det «bare er å». For det er ikke alltid det. Selv om man er velfungerende på andre områder i livet.

Vi har alle våre greier. Er man slank er det jo «bare å» for å holde vekta (som Karamell var inne på.

Gammel 28-01-23, 21:59   #804
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Man har valget mellom å leve med det eller å gjøre noe med det ja, det skjønner alle. Men det er ikke det samme som at det å rydde er lett. Det er vel den kommentaren som blir litt teit. Har man ikke overskudd til å ta fatt på det så er det alt annet enn lett. Spesielt når det er så mye at det virker helt uoverkommelig.

Nettop ,for mange er det ikke lett.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 22:01   #805
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Nextlife, det er mulig det stemmer for deg, men det er dessverre helt feil det du sier.

Gammel 28-01-23, 22:05   #806
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anser meg selv som normalfungerende, men strever likevel med å rydde. Fordi jeg ikke er god på å lage systemer, fordi vi har for mye stash som ikke har fast plass, fordi vi ikke har et eget kontorrom, og fordi ingen er gode på å legge ting som faktisk har fast plass på riktig sted (typ verktøy, rene klær, solbriller, nøkler). Vi er jo litt late og uorganiserte, men det er ikke det samme som ikke velfungerende altså. Og valg om å være rotete? Skulle gjerne vært litt mer ryddig ja.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 22:14   #807
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager i etterkant og på forhånd om jeg tråkker noen på tærne, det er virkelig ikke meningen. Jeg prøver å formulere meg på et vis som er forståelig, men bommer tydeligvis,

Jeg orker ikke å sitere, men jeg synes de siste svarene illustrerer så godt at det er uhyre! Skikkelig, skikkelig vanskelig å gi et svar her på forumet uten å bli tynt enten på grunn av formulering, ordvalg eller at man ikke tok alle forbehold for personer som av en eller annen grunn ikke passer inn i svaret man har prøvd å formulere.

Gammel 28-01-23, 22:20   #808
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter også med noe av rydding, og tenker det er helt ok. Jeg har levd greit med å ha enorme mengder julepynt som ikke blir brukt i flere år og bare tatt det ut og dyttet det inn på mørkloftet i samme fart, år etter år.
Jeg har ikke orket å forholde meg til emosjonelle bindinger, affeksjonsverdi og å sortere ut ræl fra dette, men nå etter jul fant jeg motet og gjorde det.
Jeg har valgt bort denne ryddingen i flere år, det kostet meg for mye, men nå hadde jeg det som skulle til for å gjennomføre.

Gammel 28-01-23, 22:23   #809
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Personer som av en eller annen grunn ikke passer inni svaret?? Beklager Nextlife, men nå synes jeg du tar på deg offerrollen her. Lite kledelig. Jeg forstår ikke hvordan man kunne tolke det du (eller agenten) skrev på en annen måte. Beklager. Jeg blir sjelden gretten av ting jeg leser her, men jeg synes svarer til agenten var ovenfra og ned, og ditt forsvar likeså. Hvis det hadde vært så himla lett å rydde, hadde alle hatt det ryddig. Jeg kjenner mange oppegående rotehoder. Ikke kun noen få som av en eller annen grunn ikke passer inn i svaret.

Alt er lett for dem som har styr på det.

Gammel 28-01-23, 22:42   #810
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Personer som av en eller annen grunn ikke passer inni svaret?? Beklager Nextlife, men nå synes jeg du tar på deg offerrollen her. Lite kledelig. Jeg forstår ikke hvordan man kunne tolke det du (eller agenten) skrev på en annen måte. Beklager. Jeg blir sjelden gretten av ting jeg leser her, men jeg synes svarer til agenten var ovenfra og ned, og ditt forsvar likeså. Hvis det hadde vært så himla lett å rydde, hadde alle hatt det ryddig. Jeg kjenner mange oppegående rotehoder. Ikke kun noen få som av en eller annen grunn ikke passer inn i svaret.

Alt er lett for dem som har styr på det.

Jeg tar ikke på meg en offerrolle, men et ansvar for at jeg ikke greier å formulere meg forståelig.

Jeg er et ryddig menneske selv, men som pårørende vet jeg veldig godt hva det går i når man ikke greier, orker eller har mental eller fysisk kapasitet til å ha orden rundt seg.
Da må man finne ut av hva som er godt nok, ryddig nok og evt. få hjelp til å ha det slik rundt seg at man har det så greit som man kan.
Det er i en helt annen liga enn det Malama, som startet denne ryddediskusjonen beskriver.

Gammel 28-01-23, 23:05   #811
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Man trenger ikke ha en diagnose, være deprimert eller ha andre issues om krever hjelp utenfra for å synes rydding kan være utfordrende. Det kan holde å feks være aleneforelder med krevende jobb og mye på tallerkenen. Å si «det er bare 养 er ufint uansett hva det dreier seg om - trening, rydding, finne seg en kjæreste, whatever. Alt er enkelt for den som fikser det enkelt. Jeg er mentalt veldig sterk og tåler mye. Jeg tror likevel ikke at det er «bare å» ta seg sammen og ikke smelle i veggen likevel. Jeg innser glatt at det er jeg som tåler mye, ikke andre som nødvendigvis tåler lite.

Jeg ble sykt provosert av å høre «det handler bare om prioritering» da jeg sa jeg ikke hadde tid til å trene som alenemor, nystartet firma og barn som krevde ekstra oppfølging. Jeg satt meg sjelden ned på sofaen før i 22-tiden om kvelden. Hva skulle jeg prioritere bort?

Jeg er et rotehode, som hater å ha det rotet. Jeg blir rotete i hodet av rot. Jeg skulle virkelig ønske det var «bare å» rydde. Det er sjeldent sykt rotete her da. Nettopp fordi jeg intenst hater rot. Men jeg har noen skuffer og skap som hadde trengt litt mer enn en kjærlig hånd.

Dessuten er jeg en kranglefant som liker en god diskusjon. Og jeg fikk anbefalt FP fordi det var et sted man kan diskutere med høy temperatur og si sin ærlige mening. (Som innebærer at folk må få mene at det er enkelt å rydde og noe alle oppegående kan klare det. Og at jeg kan si at det er helt på tryne å mene det).

Gammel 28-01-23, 23:26   #812
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gruffer over å bruke lørdag kveld på legevakt. Stakkars junior brakk arma på siste tur i bakken i dag. Jeg stod på parkeringsplassen og ventet og så han tok siste kroken før stengetid opp. Gikk en stund så dro scooteren opp. Vel, heldigvis bare en arm. Men kjedelig med fire uker i gips når han akkurat har begynt skisesongen.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 23:34   #813
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Huff, så kjipt!

Gammel 28-01-23, 23:40   #814
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Så kjipt, Vixen.

Gammel 28-01-23, 23:45   #815
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så kjedelig Vixen!

Drama i bakken her også i dag, med skuter- og ambulansetransport. Var lillesøster si ski som løste seg ut, hun datt på den, og stålkanten kuttet seg gjennom foret bukse, ullongs, hud og kjøtt, og endte med 15 sting og stor bandasje bakpå rumpa. Ikke like langvarig, bare to uker uten trening og dusjing, til kuttet er grodd og stingene går. Men kjedelig nok det.

Gammel 28-01-23, 23:50   #816
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj, så kjedelig, Vixen! Og vondt.

MY: jeg kjente det i magen når jeg leste nå!! Au!

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 29-01-23, 10:15   #817
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

"Selg det eller gi det bort på finn" krever at man har overskudd til å i det hele tatt legge det ut på finn.

Absolutt, og også jeg syntes det var et styrete ork de første gangen jeg brukte Finn. Nå går det på autopilot de gangene jeg bruker det, og jeg ser kun fordelene.

Madicken er ikke aktiv  
Gammel 29-01-23, 10:37   #818
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Finn synes jeg er styrete og jeg sliter med å få solgt , selv om jeg ikke har spesielt høye priser.Tise var lett i starten, nå styrete men det har vel med at det har vært mye svindel der.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 29-01-23, 10:45   #819
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Absolutt, og også jeg syntes det var et styrete ork de første gangen jeg brukte Finn. Nå går det på autopilot de gangene jeg bruker det, og jeg ser kun fordelene.

Det betinger jo at man bor et sted der Finn faktisk funker.
Det er ikke så mange som kjører 15-30 mil for å hente en kommode. Selv ikke om den er gratis.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 29-01-23, 10:48   #820
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det betinger jo at man bor et sted der Finn faktisk funker.
Det er ikke så mange som kjører 15-30 mil for å hente en kommode. Selv ikke om den er gratis.

Jepp. Her finnes jo noen facebookgrupper, men de betinger jo at det er noen som akkurat der og da trenger/har lyst på det man selger eller gir bort.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.