Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden 13

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-23, 13:15   #741
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden 13

Jeg unner virkelig enhver fødekvinne det aller beste tilbudet, og i en ideell verden burde ethvert sykehus ha en ABC-klinikk.
Når helsebudsjettene er så trange som de er, og kampen om kronene og kompetansen er helt vill i helsevesenet skal jeg ærlig innrømme at det er helt andre nedleggelser av tilbud jeg anser som trist.

Gammel 27-01-23, 13:16   #742
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke inntrykk av at det er veldig mye ubrukt kapasitet på fødeavdelingene i Oslo? I hvert fall ikke historisk sett, det har da vært vanlig at fødende har blitt sendt til sykehus utenfor Oslo pga plassmangel? Da jeg fikk minstemann var det så fullt på den ordinære avdelingen på Ullevål at de ville sendt meg til Fredrikstad, noe som høyst sannsynlig ville medført at han ble født i bilen på vei nedover.

ABC inkluderer hele oppfølgingen i svangerskapet, ikke kun fødselen. Det er vel derfor de ikke er mer samordnet med det ordinære tilbudet på Ullevål.

Jeg priser meg lykkelig for at ABC fantes da jeg fikk mine barn. Er usikker på om jeg hadde valgt å få barn hvis det ordinære tilbudet var det eneste tilbudet. Jeg trengte tryggheten ved å ha vært på avdelingen og hatt oppfølging av en jordmor der i svangerskapet. Da jeg kom for å føde var flere av de som var på jobb kjente fjes, de kjente igjen meg og jeg følte meg godt forberedt.

Gammel 27-01-23, 13:30   #743
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Kan man gruffe over egen manglende evne til å rydde huset ?

Vedvarende sådann, som gjør at etter mange år er huset sånn at det føles uoverkommelig. Det lar seg ikke rydde på en helg

Prosessen er igang, men kombinert med mye overtid så skjer det ikke fort. En må bare svelge egne kameler og skam, det kan ikke gå utover ungenes sosiale liv, så jada, kusine kan bli med hjem fra skolen, du må bare skyfle plass på rommet ditt aller først når dere kommer hjem. ( Trolig foreldre som har sviktet og ikke vært strikt nok med å lære dem å rydde rommene sine også? Dette er ungen som hadde husets ryddigste rom inntil i fjor , da...

Blahh. Jaja. Det blir ikke ryddig på en helg, men denne helgen skal vi ikke så mye, så en del skal nå i alle fall bli gjort.

Men jeg trenger et spark bak, eller noen som kommer innom månedlig og vurderer fremdriften eller noe. Neida. Må bare ta oss sammen.

Gammel 27-01-23, 14:08   #744
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg unner virkelig enhver fødekvinne det aller beste tilbudet, og i en ideell verden burde ethvert sykehus ha en ABC-klinikk.
Når helsebudsjettene er så trange som de er, og kampen om kronene og kompetansen er helt vill i helsevesenet skal jeg ærlig innrømme at det er helt andre nedleggelser av tilbud jeg anser som trist.

Jeg gruffer egentlig over all nedleggelse av tilbud, det var bare akkurat disse to som var i media i dag. Jeg kan også føye til at de fjerner blåreseptordningen på slankemiddelet Saxenda (jeg bruker ikke det, så taler ikke for mon syke mor). Men de vurderte at man ikke skulle få det for Wegovy, som er veldig effektivt. Og fant da ut at man ikke kan få det for ett som er enda mindre effektivt. Og vipps må folk betale 36 000 i året, og bare dem med god økonomi har andre alternativer enn operasjon. I den store sammenheng et heller ikke det det mest katastrofale kuttet, helt sant det.

Poenget mitt var alle kuttene i helsebudsjettene og konsekvensene av dem. Det er jo det jeg gruffer over. Eksemplifisert med ikke de kler mest alvorlige eksemplene.

Gammel 27-01-23, 14:35   #745
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg kan også føye til at de fjerner blåreseptordningen på slankemiddelet Saxenda (jeg bruker ikke det, så taler ikke for mon syke mor). Men de vurderte at man ikke skulle få det for Wegovy, som er veldig effektivt. Og fant da ut at man ikke kan få det for ett som er enda mindre effektivt. Og vipps må folk betale 36 000 i året, og bare dem med god økonomi har andre alternativer enn operasjon. I den store sammenheng et heller ikke det det mest katastrofale kuttet, helt sant det.

Jeg har aldri prøvd Saxenda, så snakker heller ikke for meg selv, men helt ærlig synes jeg dette er et grovt kutt. For å få det på blå resept må man ha BMI over 50 og tilleggsykdom. Det er i mine øyne helt vanvittig. Jeg har hatt BMI på 47 uten tilleggsykdom, og det var, for meg, et liv som ikke var verdt å leve. Og for å få operasjon i det offentlige må du først stå i evig lange køer, før man må, opplever mange, gjennom et uverdig opplegg der man må bevise at man er god nok til å få operasjonen. Det er et trangt nåløye. Overvekt er et enormt folkehelseproblem, når vi nå endelig har en medisin som fungerer så bra på så mange - det må da være billigere enn å operere og la folk ha plager og sykemeldinger mens de venter? Jeg blir ordentlig sint av dette, også fordi vi vet veldig godt at overvekt henger sammen med sosioøkonomisk status. Fattige er oftere overvektige enn andre, og de har heller ikke råd til å betale for operasjonen eller medisiner selv. Men er man overvektig skal man jo lide, så det er vel ikke så uventet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 27-01-23, 14:37   #746
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gruffer egentlig over all nedleggelse av tilbud, det var bare akkurat disse to som var i media i dag. Jeg kan også føye til at de fjerner blåreseptordningen på slankemiddelet Saxenda (jeg bruker ikke det, så taler ikke for mon syke mor). Men de vurderte at man ikke skulle få det for Wegovy, som er veldig effektivt. Og fant da ut at man ikke kan få det for ett som er enda mindre effektivt. Og vipps må folk betale 36 000 i året, og bare dem med god økonomi har andre alternativer enn operasjon. I den store sammenheng et heller ikke det det mest katastrofale kuttet, helt sant det.

Poenget mitt var alle kuttene i helsebudsjettene og konsekvensene av dem. Det er jo det jeg gruffer over. Eksemplifisert med ikke de kler mest alvorlige eksemplene.

Jeg er veldig enig altså, det er katastofetilstander fra ende til annen i hele vesenet, både for pasienter og ansatte.

Eller ikke alle ansatte, dah.

https://www.an.no/fikk-ny-direktorjo.../s/5-4-1710373

Utdrag:

Nå har Daae fått jobben som direktør i Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS).

Men ifølge Bodø Nu opphører ikke ytelsene.

De skriver at hun får lønn ut oppsigelsestiden på seks måneder, men fra 31. mai utbetales sluttvederlaget i seks måneder etter opphørsdato for oppsigelsen.

Ikke fullt beløp

Helse Nords kommunikasjonsrådgiver, Hanne Risa, påpeker at beløpet likevel ikke blir fullt, men reduseres med et forholdsmessig beløp beregnet på grunnlag av ny årsinntekt. Hvor mye sluttvederlaget reduseres vil ikke Risa svare på.

Cecilie Daae har ikke besvart Bodø Nus henvendelser.

Nordlys skrev i november at Daae skulle få sluttvederlag og lønn i oppsigelsestiden på 1,2 millioner kroner.

Gammel 27-01-23, 14:46   #747
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og alle kuttene er så fæle at de nesten burde hatt egen tråd. Det kuttes i gode tilbud alle veie og ikke få meg startet en gang vedr. fritt sykehusvalg. Jeg har mest lyst til å gråte. Og spredning av spesialkompetanse til kommunene er en diger vits! Spesialkompetanse får man frem i et miljø, med gjensidig læring og mulighet for å diskutere med andre som forstår hva du snakker om. Det er ikke rakettforskning altså. Det skjønner alle som bruker hodet bittelittegranne. Jeg har IKKE de politikerne jeg fortjener.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 27-01-23, 14:56   #748
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Deres gruff er mer reelle enn mine, mitt er helt selvforkyldt. Jeg må bare ta meg definitivt sammen. Plan for helga som begynner om en time. Bare jobbe litt mer først.

Gammel 27-01-23, 16:29   #749
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Malama: Ikke skam deg! Skam er en forferdelig lite konstruktiv følelse. Livet er som det er, du har det travelt, du har prioritert som du har gjort. Når du har prioritert hyggeligere ting enn rydding, så har det sikkert også hatt en verdi.

Kast den skammen i "glemselens hav" og lag deg en overkommelig liste, som du stille og rolig kan krysse av på, i tilfeldig rekkefølge.

Rot er en av de minst farlige tingene man kan omgi seg med, altså. Det er plagsomt å labbe rundt i, men ikke farlig. Faktisk.

Gammel 27-01-23, 16:36   #750
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg vet. Men det er noe med å ha besøk av en niese med en mor med støv på hjernen som påpeker at oi, julesengetøy enda ? Hun sier ikke noe om haugene med klær jeg skal brette, men jeg vet jo at de er meget synlige. Og sånn er det med mange ting.

Men ja. Liste for helgen er å skifte på sengene, noe annet enn jul på denne gangen (skulle egentlig skje sist helg, men den var så travel)
Rydde av hele spisebordet og ta bort juledukene der også, og krympe det.
Og brette i alle fall en del av de klærene...

Så får vi ta litt etter litt så kommer vi oss vel ajour med huset denne gangen også. Det er bare skremmende lenge siden sist ...

Gammel 27-01-23, 16:42   #751
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er sliten.

Gammel 27-01-23, 16:53   #752
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg er sliten.

Jeg og. Har vært en drittuke på jobb + jobba ekstra i dag på jobb nr.2. I tillegg våknet mannen med omgangssyken.

Musemus er aktiv nå  
Gammel 27-01-23, 17:04   #753
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også rotehue, Malema, men jeg kan trøste med at ett av to barn er meget ryddig av seg tross dårlig opplæring.

Men seriøst, vaskehjelp er noe av det lureste vi bruker penger på. Da må vi rydde regelmessig (før hun kommer), og det blir ikke uoverkommelig.

(Trenger ikke snakke om boden da)

Neket er ikke aktiv  
Gammel 27-01-23, 17:17   #754
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg er også rotehue, Malema, men jeg kan trøste med at ett av to barn er meget ryddig av seg tross dårlig opplæring.

Men seriøst, vaskehjelp er noe av det lureste vi bruker penger på. Da må vi rydde regelmessig (før hun kommer), og det blir ikke uoverkommelig.

(Trenger ikke snakke om boden da)

Ja, nettopp av den grunn er det vurdert i mitt indre. Men må bare rydde såpass at det kan være vits at en kommer, før det reelt vurderes

Gammel 27-01-23, 17:20   #755
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ferdig på jobb, aka det bare låste seg så jeg gadd ikke mer, og gått igang med huset. Hengt opp klesvasken jeg startet i lunsjen, tømt oppvaskmaskina jeg startet i lunsjen, gått løs på oppvask av matbokser ( og mattermodene jentene hadde med havregrøt i som skolemat i dag. Det er noe herk å vaske) matbokser de har glemt med rester i også....i det minste 5wr jeg disse termosene før de blir dårlige...

Gammel 27-01-23, 18:38   #756
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ferdig på jobb, aka det bare låste seg så jeg gadd ikke mer, og gått igang med huset. Hengt opp klesvasken jeg startet i lunsjen, tømt oppvaskmaskina jeg startet i lunsjen, gått løs på oppvask av matbokser ( og mattermodene jentene hadde med havregrøt i som skolemat i dag. Det er noe herk å vaske) matbokser de har glemt med rester i også....i det minste 5wr jeg disse termosene før de blir dårlige...

Det er pes å rydde men det er utrolig godt når det er gjort!! Og få med deg den der gjengen du bor sammen med, og se om det er noe du kan kaste eller sette vekk på loftet eller noe hvis det er litt fullt. og god helg!

Gammel 27-01-23, 18:41   #757
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er også et rotehue, malama. Du er ikke alene. Polyanna skriver noe klokt og fint. Ta det til deg. Jeg kjenner igjen skammen, men den bryter en bare ned. Og sånne unger som kommenterer andres rot har man lyst til å hive ut.

Jeg har jobbet lenge med å få det ryddigere. Det hjelper med større unger, om det er noen trøst. Det blir aldri strøkent her, men er ikke like krise lenger.

Gammel 27-01-23, 19:02   #758
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er pes å rydde men det er utrolig godt når det er gjort!! Og få med deg den der gjengen du bor sammen med, og se om det er noe du kan kaste eller sette vekk på loftet eller noe hvis det er litt fullt. og god helg!

Loftet er desverre ikke et alternativ. Eller joda. Men loftet er ikke et bortgjemt lager. Det er egentlig lekerommet,så der er mye leker ingen bruker lenger. Og hjemmekontoret. (og sikkert snart juletreet, for jeg får ikke det under trappa der det burde bo, det er er en bod, men den er liten. Dvs, treet er mye mer omfangstikt enn det forrige. )

Gammel 27-01-23, 20:31   #759
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenkte mørkeloftet.

Gammel 27-01-23, 20:52   #760
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg tenkte mørkeloftet.

Det er det som er poenget. Vi har ikke mørkeloft. Vi har innredet loft med takløft/utbygget vindu. Så det finnes ikke noe mørkeloft.

Kjelleren er også stort sett innredet, men der finnes likevel litt bodareal da, men vi har for mye stæsj.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:13.