Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hva strømmer du nå? #5

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-23, 13:09   #421
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva strømmer du nå? #5

Jeg er størsteparten av året veldig fornøyd med å se fiksjon, aller helst krim.
Og i deler av året får jeg litt nok, og oppsøker alle verdens dokumentarer og virkelig elendighet. Men jo mer reality-aktig konsept, jo mindre sannsynlig er det at jeg vil vurdere å se det. Legg til at jeg ikke synes det er så kjekt med aldring som konsept, så jeg har ikke lyst til å se demens-koret.

I helga så jeg på DCI Banks, og nå savner jeg ham. Vet jammen ikke om Arr i sjelen og Robson Green kan fylle tomrommet. Spesielt ikke etter at han plutselig har gått fra å være sassy psykolog til å bli livstrøtt politi (jf. hva nå den 50-talls serien på NRK heter).

Gammel 10-01-23, 13:09   #422
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp. Det er jo forståelig. Det er jo et meg-problem, dette, men jeg ble nysgjerrig når alle bejubler den så veldig.

Gammel 10-01-23, 13:11   #423
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Samtidig så velger de nok å la være å vise sinne, slemhet og utagering, for eksempel. Det ville nok vært vanskelig, rent etisk.

Ja, enig.

Jeg kan ikke se at noen av oss som skrev om serien sa at de bare viser glade demente. Jeg er ikke ferdig med serien, og synes et par av dem f.eks. virker litt forvirret under intervjurundene der det er de pårørende som snakker mest.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 10-01-23, 13:19   #424
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har begynt å se White Lotus. Bra underholdning så langt, vet ikke hvorfor jeg ikke har sett det før.

17-åringen og jeg har sett ferdig siste tilgjengelige sesong av Manifest, og må finne oss noe nytt. Hun ser The Falcon and the Winter Soldier, men jeg henger ikke med der. Har fått litt Marvel-overdose siste to år, for å si det mildt.

Også ser jeg at det har kommet en sesong til av His Dark Materials. Noen som har sett den?

Gammel 10-01-23, 13:37   #425
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke sett Demenskoret, og kommer nok ikke til å gjøre det heller, men jeg så for en stund siden en nydelig dokumentar om demens som heter "Vær her". Den følger tre personer med ganske langt fremskreden demens, og er både sår, vond og varm på samme tid.

https://www.filmweb.no/film/EUF20190080#10.01.2023

Gammel 10-01-23, 14:13   #426
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig lett å skjønne at tematikken kan være for sår og nær for noen, uten at det skal tas som at noen av de som liker serien tar feil eller skjønnmaler. Det er store forskjeller mellom hvordan folk reagerer på ting og hva de liker, minst like mye på ting man er personlig engasjert i som ting man bare lar seg underholde av.

Gammel 10-01-23, 14:21   #427
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sett Demenskoret, et ubehag det er vanskelig å beskrive. Alt som var med mamma. Og det var ikke demensglede.

Elsker White Lotus. Sesong to er bedre enn eneren.
Litt skeptisk da mannen foreslo norske Heksejakt på Netflix, men den likte vi altså begge. Spennende. Damer på manus er ikke dumt.

Gammel 10-01-23, 15:09   #428
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vi har sett litt på Evy og alltid i helga og koste oss med den. Lettbeint og søt med litt langsomt driv. Akkurat det vi trengte. Vi liker begge veldig godt å lytte til ulike dialekter, både norske og utenlandske. Det spiller nok inn.

Den liker jeg også. Har noen episoder igjen.

Jeg har ikke sett Demenskoret, men jeg er veldig skeptisk til å bruke mennesker som ikke kan samtykke som underholdning. Uansett hvor rørende og fint det er, så synes jeg ikke det er greit.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 10-01-23, 15:18   #429
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Den liker jeg også. Har noen episoder igjen.

Jeg har ikke sett Demenskoret, men jeg er veldig skeptisk til å bruke mennesker som ikke kan samtykke som underholdning. Uansett hvor rørende og fint det er, så synes jeg ikke det er greit.

Ganske sikker på at -nesten- alle har samtykkekompetanse der. Usikker på han som ikke husket at han hadde vært der før, da. Og han som trodde han var på et annet sted (1. episode). Det samme kan jo sies om serier som tar for seg psykisk utviklingshemmede eller barn med andre vansker (eller generelt barn). Mina og meg, f.eks. Eller barneskuespillere, om vi skal dra tanken helt ut.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 10-01-23, 18:41   #430
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har ikke orket å se Demenskoret, det treffer for nært. Det er med glad-demente som reagerer på musikk? Vill gjetning, men det pleier å være sånn.

Jeg heller ikke klart å se det ennå.
( pappa døde med alzheimer i 2018).

Gammel 10-01-23, 19:51   #431
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er veldig lett å skjønne at tematikken kan være for sår og nær for noen, uten at det skal tas som at noen av de som liker serien tar feil eller skjønnmaler. Det er store forskjeller mellom hvordan folk reagerer på ting og hva de liker, minst like mye på ting man er personlig engasjert i som ting man bare lar seg underholde av.

Ja, det er jo for å skjerme meg selv. Demens er veldig mye forskjellig, uten at det ene eller andre er feil.

Gammel 10-01-23, 19:54   #432
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes Demenskoret er veldig fint laget. Jeg skjønner godt dere med såre erfaringer og minner holder dere unna å se den.

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 10-01-23, 20:36   #433
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Ganske sikker på at -nesten- alle har samtykkekompetanse der. Usikker på han som ikke husket at han hadde vært der før, da. Og han som trodde han var på et annet sted (1. episode). Det samme kan jo sies om serier som tar for seg psykisk utviklingshemmede eller barn med andre vansker (eller generelt barn). Mina og meg, f.eks. Eller barneskuespillere, om vi skal dra tanken helt ut.

Ja, og det er jo ikke greit med serier som tar for seg psykisk utviklingshemmede. F.eks. Tangerudbakken er skikkelig ugrei. Også er det grader av psykisk utviklingshemming, så det er ikke sånn at det alltid er ugreit. Jeg har sett noen episoder av Mina og meg og jeg synes ikke den er grei heller.

Skuespill blir noe helt annet, der er man ikke "som seg selv".

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 10-01-23, 20:53   #434
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Nå er det grader av kognitiv svikt her også, men nå har jeg sett hele, og en av episodene tar litt opp dette episke dilemmaet faktisk.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 10-01-23, 21:10   #435
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begynte på Evy og alltid i kveld. Blir spennende å se hvordan det treffer oss. Kjenner flere skuespillere i serien, og det er jo alltid kjekt å se på. Men det er jo Sandnes, da.

(Etter to episoder kan jeg iallfall si at Ole Chr Ertvaag gjør sitt livs rolle!)

Sist redigert av Hyacinth : 10-01-23 kl 22:36.
Hyacinth er aktiv nå  
Gammel 10-01-23, 21:43   #436
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Episk dilemma Karamell?

Gammel 10-01-23, 22:41   #437
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Episk dilemma Karamell?

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 11-01-23, 10:28   #438
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående demenskoret - ble sittende og tenke på tråden da jeg så en episode i går.

De fleste som er med er jo nødvendigvis i ganske tidlig stadie av demens. Han yngste kanskje aller mest, og man ser han føler en del på det. Så man ser dem i en fase der jeg i hvert fall ikke har sett så ofte. For det er gjerne mens man fortsatt klarer å dekke over, til en viss grad, eller skjuler seg, eller det har vært masse skam rundt det. Man har i hvert fall ikke reflektert rundt det. Og her ser man veldig ulike mennesker, som fortsatt har mye igjen av "seg selv", og deres egne refleksjoner rundt sykdommen og det de står i og står foran. Det er veldig sterkt. Mange av dem er jo relativt unge, gjerne i 60-årene, og fysisk vitale. Det er jevnt over ressurssterke og taleføre mennesker som åpenbart har vært godt rustet kognitivt. Man ser fortvilelsen og forvirringen når det glipper og de ikke forstår helt hva som foregår, og de vet de burde. Det er virkelig en skrekkelig sykdom!

Gammel 11-01-23, 10:53   #439
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Også ser jeg at det har kommet en sesong til av His Dark Materials. Noen som har sett den?

Vi har sett tre episoder. Jeg må innrømme at jeg syns den er lite engasjerende i forhold til de andre sesongene.
Også opplever jeg at sceneskiftene skjer så raskt eller på en så merkelig måte at jeg ikke skjønner at det har skjedd et sceneskifte.

Gammel 11-01-23, 11:21   #440
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Så de tre første episodene av The White Lotus i går. Gleder meg til fortsettelsen. :latetotheparty:

liefje er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.