Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva lurer du på i dag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-23, 20:07   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag?

Det er et veldig godt og betimelig spørsmål. Nesten alle vil jo ha en lommebok-interesse på mange politiske områder. Bønder og landbrukspolitikk. Prester og kirkepolitikk. Alle som har formue og beslutninger om formueskatt. Forskere og forskningsmidler. Og så videre i det uendelige.

Skal man være totalt religiøs på det, så blir det til slutt ingen som kan gå inn i posisjoner. Bare broilere som aldri har vært ute i verden.

Men så tenker jeg at stillinger og posisjoner man har HATT (og sikkert skal tilbake til, altså) er noe annet enn eierinteresser man fortsatt HAR.

Og så er det omfanget. Jeg tenker at alle forstår at for eksempel Røkke ikke hadde kunnet blitt statsråd uten å ta en Tangen, og selge seg ut av Aker. Da tidligere statssekretær i Finansdepartementet Svein Harald Øygard (AP) begynte å investere stort i energiområdet (først noen oljefelt i Sør-Amerika, så massivt i fornybar energi), så tenkte jeg at "der røyk håpet mitt om deg i regjering". At han senere ble styreformann i Norwegian tror jeg er mindre diskvalifiserende - det vervet kunne han gått ut av.

Borten Moe har aksjer for rundt 25 mill i Okea. Kanskje mer i dag, etter dagens TFO-tildeling fra regjeringen, der de fikk fire andeler. Flere i felt med stor uenighet om elektrifisering: Få fra land, eller pålegges å utvikle havvinds-løsninger?

Forskningsrådet har en tung hånd på rattet når det skal settes kurs for det grønne skiftet. Det er verdt å merke seg den kraftige vekten på olje-/gassindustrirelevant forskning som har fått "grønt skifte"-midler: Masse til hydrogen, ammoniakk og havvindprosjekter som skal utvikles slik vi alltid har utviklet olje og gassinstallasjoner (stort og tungt og skreddersydd). Lite til sol og batteri, for eksempel. Eller energieffektivisering, for den del (bortsett fra et prosjekt for energieffektivisering på norsk sokkel, da). Jeg er glad i olje- og gassnæringen, jeg altså, mer enn de fleste, tror jeg. Og det er naturlig at man har fokus på å bygge industri inn i det grønne skiftet. Men det er betenkelig at den hånden på rattet har et så sterkt lommebok-insentiv for en bestemt retning. Mener jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:52.