Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden for treiginger 2022

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-22, 22:43   #161
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden for treiginger 2022

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg fikk pakket inn noen gaver i går, godt hjulpet av mannen.

I svigerfamilien min har alle begynt å ønske seg «en opplevelse sammen med dere» og det er jo en fin tanke, men det blir også veldig dyrt. De fleste opplevelser koster mer enn vi normalt ville brukt og så må vi betale for oss selv i tillegg. Jeg synes dette er litt vanskelig, må jeg innrømme.

Det skjønner jeg veldig godt!

Gammel 19-12-22, 23:55   #162
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

I svigerfamilien min har alle begynt å ønske seg «en opplevelse sammen med dere» og det er jo en fin tanke, men det blir også veldig dyrt. De fleste opplevelser koster mer enn vi normalt ville brukt og så må vi betale for oss selv i tillegg. Jeg synes dette er litt vanskelig, må jeg innrømme.

Enig. Idéen er jo fin, men veldig dyr, ja. Sånt blir fort problematisk. Skjønner godt at du synes det er vanskelig.

Gammel 20-12-22, 00:32   #163
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Men har de «dyre» forventninger?
Jeg gir jo ofte opplevelser i julegave.
Som for eksempel tur i skogen for oss med bål og kakao.
Telttur til en strand med fisking og pølsegrilling.
En badetur til sommeren til den fineste badestranden.
Gåtur i vinterkulden med kaffepause på en koselig kafe.
Spillkveld med vin.
Filmkveld med ubegrenset godis.
Gåtur mens fårikålen godgjør seg til oss.

Gammel 20-12-22, 07:05   #164
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er veldig mye sammen og det du skriver er ting vi gjør hele tiden, Pasta. Ellers hadde det ikke vært noe problem. Opplevelser er konserter, middager, teater og den type ting. Dette gjør også at vi ender opp med å gi mye dyrere gaver til hans familie enn til min og det er også litt sårt for meg, men vi har ikke råd til å utjevne.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 07:11   #165
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde holdt meg på samme prisnivå til begge sider. Klart man kan ønske seg ting, men man kan ikke forvente å få alt. Da er hele poenget med gaver borte. Men jeg skjønner at det kanskje ikke er så lett i praksis.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 07:13   #166
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Et nytt brettspill, da?

Gammel 20-12-22, 08:14   #167
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Et nytt brettspill, da?

Vi har gitt brettspill flere ganger, men svigermor hater brettspill, så det blir liksom kun til svigerfar. De er veldig vanskelige å gi til, typisk folk i 60-åra som har alt de trenger og om de trenger noe er det dyrere enn vi har råd til.

Gammel 20-12-22, 08:31   #168
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mine foreldrenes også alt de trenger, og har regel om å ønske seg noe man kan gjøre, noe man kan spise, eller noe man kan lage selv. Kunne noe hjemmelaget vært noe? Brente mandler eller kunst fra kidsa eller whatever?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 09:48   #169
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir ikke alltid folk det de ønsker seg altså. Ønskene ser jeg på som forslag, som hjelp hvis man ikke kommer på noe selv. I år får svigerforeldrene mine hver sin bok, min mor og stefar får sengesett, min far får en genser. Hva de ønsker seg aner jeg ikke. Det vil si det er ikke tatt helt ut av det blå da, jeg husker min mor klagde i fjor en gang på at hun bare har gamle, slitte og kjipe sengesett, men hun synes det er så kjedelig å bruke penger på, så hun prioriterer aldri å kjøpe nytt. Jeg vet at min far har gått kraftig ned i vekt i løpet av det siste halve året, og at alle klærne hans derfor er for store. Og jeg vet at svigerforeldrene mine liker å lese bøker, at svigermor er glad i krim, og svigerfar er glad i gode, historiske fortellinger. Hun får derfor den siste boka til Unni Lindell, han får den siste boka til Roy Jacobsen (begge bøkene signerte faktisk). Tror begge vil like begge bøkene (og jeg kan låne dem etterpå ). Svigerforeldrene mine får nok også en eller annen slags opplevelse i løpet av romjula i tillegg, de skal feire her med oss. Et måltid på restaurant eller en tur på kino.

Uansett, ingenting av dette stod på noen ønskeliste. Mine foreldre bruker ikke å komme med ønsker, de blir glad for alt. Svigers er av typen som sier "vi har alt vi trenger, dere behøver ikke kjøpe noe til oss", til avkommenes store frustrasjon, de er slike som er avhengige av ønskelister, mest mulig spesifikke, for å klare å kjøpe noe som helst. Men vi finner alltid på noe likevel.

Sist redigert av My : 20-12-22 kl 09:57.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 09:52   #170
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg syntes jo det er storforlangende å ønske seg teater, konserter, middag ute osv. Eller, en kan ønske seg hva en vil, mrn det er ikke noe krav om å oppfylle sånne dyre ønsker. Skjønner og godt at du synes det blir sårt ref. det at en del av familien får dyre gaver.
Jeg hadde glatt skippet dyre opplevelsesgaver, og evt. gitt matkurv eller lignende.

Gammel 20-12-22, 10:09   #171
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva med kinobilletter til besteforeldre og barnebarn som opplevelsesgave, og så kan dere foreldre ha en frikveld? Koster noen kroner, men billigere enn konsert og restaurant

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 10:31   #172
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i praksis ingen voksne jeg kjenner som ønsker seg ting til jul, så vi må fint finne på gaver selv. (Det vil si, når det gjelder svigerinnefamilien pleier vi å bli enige om hva vi skal få, og vice versa.) Men uansett har jeg alltid tenkt at en ønskeliste ikke betyr at man ikke kan finne på noe annet; det er bare tips, liksom. Og hvis noen ønsker seg noe som er for dyrt, er man i alle fall ikke forpliktet til å gi dem det.

Gammel 20-12-22, 11:10   #173
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har gitt brettspill flere ganger, men svigermor hater brettspill, så det blir liksom kun til svigerfar. De er veldig vanskelige å gi til, typisk folk i 60-åra som har alt de trenger og om de trenger noe er det dyrere enn vi har råd til.

Mine "sånne folk" får bøker, utenom svigerfar som rett og slett får møspølse. Det er det han vil ha. I år får de dessuten fotografbilder av ungene, skolefotograf altså.

Gammel 20-12-22, 11:36   #174
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Hva med kinobilletter til besteforeldre og barnebarn som opplevelsesgave, og så kan dere foreldre ha en frikveld? Koster noen kroner, men billigere enn konsert og restaurant

Svigermor orker ikke gå på kino med barna.

Men, dette er egentlig ikke mitt problem. Mannen får finne på noe.

Gammel 20-12-22, 12:48   #175
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vel, vi skal komme i mål på et vis. Mannen hadde tatt bilder av ungene, som ikke ble bra, men med rødt filter et og et hode i en "julekule" er de da et julekort, de er printet og delt opp og sendt med pappa til utlevering sammen med noen gaver i dag, for slektas julegavefordelings-treff er "bare for de voksne" i år, altså de som er voksnere enn meg

Mellomste vil ha RØD kjole til jul, og jeg har glemt å sjekke opp et i november, så derved kjøpte jeg den ene røde jeg fant i går, som er for liten, det burde jeg skjønt av størrelsen, så den går i retur og jenta har ikke rød kjole til jul. Jeg vurderer å ta en jeg sels synes er for liten, og et lite sting her og der i siden så den henger på henne.

Minstemor har arvekjole og eldstemann mener jeg at har både bukse og skjorte et sted om vi får vasket det. Mannen like så. Og jeg har flere kjoler å velge i.

Det gjenstår en del gaver, men alle skal åpnes hjemme hos oss, så det er mange dager igjen å orden det på, de må ikke levers noe sted. Ikke helt rett forresten, min nevø må det kjøpes noe til, men det er en klar plan, mannen ordner.

Gammel 20-12-22, 22:45   #176
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kinotur med barnebarn tror jeg ikke hadde falt i god jord i vår krets, jeg tror noen hadde tenkt at det var toppen av frekkhet, faktisk.

Og angående det med matkurv: Det blir lett nokså dyrt, det også. Vi skal gi det til våre foreldre i år, de ønsker seg alltid «ting vi kan bruke opp». Har gitt det tidligere også. Men litt «finere» mat og drikke i en kurv koster fort en del penger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 22:47   #177
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Meny har 3 for 2 på Jacobs produkter nå, og da kan du få endel ok ting til grei pris.

Gammel 20-12-22, 22:55   #178
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Kinotur med barnebarn tror jeg ikke hadde falt i god jord i vår krets, jeg tror noen hadde tenkt at det var toppen av frekkhet, faktisk.

Det tror jeg det ville gjort her også. Og helt ærlig ville jeg ikke sett på kinotur med vår sprettball-Lillesøster som en gave selv. Hun har vært på kino en gang før, og det gikk fint, takket være nærmest tom sal og at de andre ungene også hoppet og klappet. Også tror jeg det skal godt gjøres å finne en film som både kultursnobb-svigers og Storebror 12 år er interessert i.

Matkurv utgår også, fordi det blir alt for dyrt for oss om det ikke skal være vanlig hverdagsmat for dem.

Gammel 20-12-22, 22:55   #179
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Meny har 3 for 2 på Jacobs produkter nå, og da kan du få endel ok ting til grei pris.

Ja, og der har jeg kjøpt en del. De har hatt det lenge. Men skal jeg fylle litt opp, så blir det likevel litt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-22, 23:09   #180
Malama

Malama sin avatar

Standard

Mine foreldre tar med alle barnebarna på kino i desember, ser en julefilm. Det inngår i kalenderen til ungene hvert år, men det er mine foreldre som betaler bilettene, vi betaler snop. Og får fri et par timer til å gå på senteret, kinoen er i toppetasjen.

Det er jo derved ikke en gave vi gir dem, men derimot en de gir oss, men de setter pris på det, besteforeldrene altså. Ungene er 7-14 år gamle i år, totalt et det 5 av dem

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:48.