Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2022

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-22, 09:02   #481
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2022

Her har mannen og guttungen allerede hatt sin årlige kalendergaveinnkjøpstur. Det må være ny rekord. Så nå må jeg få kjøpt inn kalenderposer til å putte dem oppi. Regner med både jeg og jentene får gjort ferdig våre kalendergaveinnkjøp i løpet av helga. Tidligere enn det får i alle fall ikke jentene gjort noe, fordi lillesøster har forestillinger og er stort sett opptatt fra 08-21 hver dag, og storesøster har biologiprøve og er derfor ikke snakkendes til.

Gammel 23-11-22, 10:17   #482
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Det nærmer seg første søndag i advent, og jeg må huske å kjøpe inn lys til staken og bake enten noen julekaker eller julebrød. Inviterer alltid familien, dvs de som har anledning, til litt adventskos med kakao og lystenning. I år skal barnebarna på 2 og 4 få være med på en liten tur med lyslykter før vi setter oss til bords med kakao og julebakst.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-22, 10:25   #483
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, de lilla lysene må jeg få kjøpt inn.
Jeg sto og hørte på et par som diskuterte høylytt om de skulle ha røde eller lilla lys, han mente advent er lilla, hun mente at de har jo ikke noe annet lilla, så røde er finere, eller i det minste hvite som et kompromiss. Jeg gikk for å finne noe annet mens de bestemte seg, men glemte å gå tilbake og ta med mine lilla lys, så det får jeg ordne før søndag

Gammel 23-11-22, 11:12   #484
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri hatt lilla lys. I år har jeg grønne lys i juletreform.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-22, 12:01   #485
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt lilla lys nå nettopp. Slike høye, tynne, blanke, fra Ester&Erik. Fordi jeg har en slik lysestake:

Jeg vurderte også et øyeblikk en annen farge enn lilla i år, men så ble det lilla likevel. Rart med disse tradisjonene, blir fort arrestert hvis man forandrer på noe.

Sist redigert av My : 23-11-22 kl 12:08.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-22, 12:13   #486
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Ja jula er veldig tradisjonsbundet for meg. Ihvertfall hvordan vi pynter. Nesten all pynten har fast plass. Varier litt med når tid vi setter opp treet. Og har flyttet julefeiringen på en måte, pynter i dagene rundt den 20 desember og tar det ned i løpet av første uken av januar. Tidligere pyntet vi 23. desember og hadde det oppe lenger ut i januar.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-22, 12:22   #487
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har aldri hatt lilla lys. I år har jeg grønne lys i juletreform.

Ikke jeg heller, er oppvookst med hvite i adventsstaken. I år blir det hvite stearinlys fordi jeg har så mange.

Gammel 23-11-22, 12:38   #488
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Ja jula er veldig tradisjonsbundet for meg. Ihvertfall hvordan vi pynter. Nesten all pynten har fast plass. Varier litt med når tid vi setter opp treet. Og har flyttet julefeiringen på en måte, pynter i dagene rundt den 20 desember og tar det ned i løpet av første uken av januar. Tidligere pyntet vi 23. desember og hadde det oppe lenger ut i januar.

Ja, vi pynter fortsatt treet 23.desember, ungene nekter å gjøre meg noe annet. Jeg får heller ikke pynte det før de har lagt seg. Det vil si jeg begynner da, når "Kvelden før kvelden" er slutt, fordi nå legger de seg jo sent (har gjort det slik siden de var helt små, siden det er hva jeg selv er oppvokst med), men da forsvinner de ganske fort på rommene sine. De nekter å se treet før julaftens morgen, og nekter meg å endre på den tradisjonen. Så må nok fortsette slik til de flytter hjemmefra.

Gammel 23-11-22, 14:07   #489
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Samme her. Pynten har fast plass (dog ble noe endret litt på i fjor siden vi bygget ut huset den sommeren så den nye delen må jo også ha pynt). At hele familien pynter treet sammen lille julaften er det beste og jeg har gode barndomsminner om det samme. Barna har dessuten en del egen julepynt de vil henge på treet selv og mens vi pynter snakker vi litt om hvor pynten kommer fra og barna husker om det er noe vi har kjøpt nytt, noe vi har arvet, noe vi har fått eller noe de/vi har laget. Når treet er ferdig ser vi Kvelden før Kvelden og jeg tror faktisk julestemningen for min del når høydepunktet når jeg har sunket ned i sofaen da og ser det fine juletreet vi nettopp har pyntet, jeg har familien rundt meg og ser juleprogram og alle gleder seg til dagen etter.

Vi har en førjulsboks med adventsstake, stjerne til vinduet, juletelysholdere/-lysestaker, krans til døren og litt andre ting som kommer opp 1. søndag i advent/1. desember. Den må jo fram nå snart siden advent begynner i helgen. Lilla lys kjøpte jeg straks jeg så i butikken for en måneds tid siden så det er klart faktisk (må bare huske hvor jeg la dem...).

Gammel 23-11-22, 14:32   #490
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, her har også ungene litt egen pynt som de henger på treet på morgenen julaften. Inkludert den nye som de alltid får i julestrømpa. I år har jeg allerede kjøpt, hver sin slik søte mus av ullfilt (fra UND), som ser ut til å være veldig populær om dagen, for de selges ganske mange steder.

Gammel 23-11-22, 14:45   #491
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig fornøyd med egen effektivitet i år. Huset ser ikke ut, så det kan være jeg har prokrastinert rydding med julegavekjøping, altså!

Nesten alle gaver er innkjøpt (med unntak av mannen og lillebroren min - de har bursdag og da) - kalendergaver er innkjøpt og pakket inn og så sannelig fikk til og med katta kalender i år. (ikke kjøpt og pakket inn, men ferdigkalender for 40 kroner)

- Vi kjøper veldig få gaver i utgangpunktet da - så det går ganske raskt. Jeg starter fra neste fredag mine faste fridager i desember - hver fredag går med til å ta det helt med ro- lage julekaker og sånn. Gleder meg.

Gammel 23-11-22, 15:09   #492
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg har fått kjøpt et par julegaver i dag også, en lammeullsgenser til pappa (-30% på Match), et ullpledd til min niese (-50% på Kid), og to litt finere t-skjorter til min nevø (-25% på Volt). Nå mangler jeg bare en av de som jeg må ha ferdig gave til når jeg møter søstrene mine den 9. desember, og den skal jeg alltids greie å hale i land.

Sist redigert av My : 23-11-22 kl 15:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-22, 15:31   #493
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har så lenge ungene har levd pyntet juletreet siste helgen før jul, og det er i stor grad ungene som gjør det. Pynte huset gjør vi somregel 23, men da altså jeg pakker ut av eskene og ungene pynter med ting, aka setter der det alltid har stått.

Jul er tradisjon ja, og jeg klarer ikke fri meg fra lilla lys, selv om vi har en hvit voksduk med nisser på som kommer på bordet tidlig i desember... det passer ikke med lilla, men advent er lilla.

Gammel 23-11-22, 15:37   #494
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg har gravd frem julekassene, så er i alle fall det klart til helga.

Vi har ikke lilla advent, de årene vi har adventsstake er det hvite lys som gjelder.

Jeg er forresten et av desemberburdagsbarna. Tror aldri jeg har tenkt over hvilket papir gavene mine har hatt og etter en litt kjedelig jul da jeg var ungdom og "alle" hadde slått sammen jul og bursdag fordi det var praktisk mtp å kjøpe noe større har folket sluttet med det. Jeg trengte ikke si noe engang, det sa seg liksom selv i situasjonen det året.

Gammel 23-11-22, 15:47   #495
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er i oppsigelsestid og det betyr litt roligere arbeidsdager og plusstid/ferie som må brukes opp. Dermed blir det noen ekstra fridager i desember. Deilig! De skal blant annet brukes til baking

Gammel 23-11-22, 16:04   #496
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Første julegave er innkjøpt. Faktisk mannen som kjøpte, jeg får dempe meg litt med skrytet.

Skal en handletur i dag og jeg skal se om jeg finner noen litt høye lilla lys. Har samme stake som My har lagt ut bilde av.

Gammel 24-11-22, 07:43   #497
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

I år har jeg grønne lys i juletreform.

Jeg har også en adventsstake med grønne lys i år Selvlaget: grønne kubbelys festet til vedkubbe, tall laget av pepperkakedeig og melis, samt litt annet pynt. Og limpistol.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-22, 08:49   #498
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Hvordan får du melisen til å sitte fast på pepperkakene?
Jeg lagde pepperkaketall til kalendergavene og pyntet med melis men det drysset veldig av så det ble veldig søl på gulvet der de hang.

Ang bursdag så er jeg litt stolt av at jeg i alle år har tatt fri på bursdagen til eldste, han har bursdag i romjula og blir nå 21år.
Husker mannen klagde på at han aldri feiret barnebursdag fordi han hadde bursdag i fellesferien. Bestemte meg for at det ikke skulle skje mer hos oss. Og her har alle bursdager blitt feiret vel og bra i alle år.

Vi har alltid grøtfest 1.søndag i advent. Med hele hurven. Og pepperkaker og mulig jeg baker en julekake/Hvetebakst.

Vi har en egen adventskasse og jeg har puttet oppi mer og mer julete pynt så kjøkkenet blir tidlig pyntet. Men har mest glass(engler. Samler på loppemarked) hvitt og lilla.

Gammel 24-11-22, 08:58   #499
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Hadde du blandet eggehvite i melisen Gina? Da er i alle fall min erfaring at den blir skikkelig hard og sitter godt. Og litt sitron for å få den hvit og blank.

Gammel 24-11-22, 09:10   #500
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Nei, husker ikke. Takk for tips.
Tenkte å prøve å lage lavkarbo pepperkaker i år og må prøve å pynte de litt pent med melisglasur.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51.