|
|
#562 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Gruffetråden #12Jeg var så glad og lykkelig over at snuppa har fått jobb i en butikk. I går kom hun hjem med arbeidskontrakten, og hun har rævva betalt (langt under minstelønn for 17-åringer) og skikkelig dårlige betingelser for øvrig. Jeg forsøker å puste med magen og tenker at dette er noe hun lærer av. Hun kan fortsette å søke jobber, og at det er lettere å komme på intervju nå som hun har enda mer erfaring å vise til.
|
|
|
#563 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Gruffetråden #12Er det brudd på aml? For da bør de jo meldes.
|
|
|
#564 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Gruffetråden #12
Jeg vet ikke og jeg skal ikke undersøke. Jeg skal ikke ødelegge for at hun har fått en jobb som hun garantert kommer til å være kjempeflink til, så får hun selv føle på når det ikke er greit lenger.
|
|
|
#565 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gruffetråden #12Så kjedelig Tjorven. Skikkelig ugreit å utnytte ungdommer på den måten. Håper i det minste at hun trives, og at det kan være et springbrett til å nå andre, mer oppegående arbeidsgivere.
|
|
#566 |
|
|
Det skjønner jeg godt. Du kan jo hinte om at hun bør melde seg inn i en fagforening.
|
|
|
#567 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Gruffetråden #12Generelt virker det som om lønna veldig ofte er veldig lav for 17 åringer, men at de stiger betraktelig den dagen de fyller 18. Får håpe det gjelder Snuppa også. |
|
|
|
|
#568 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Gruffetråden #12Ja, min 17-åring har vært heldig, hun har kommunal ekstrajobb som tilkallingsvikar på sykehjem, og tjener ganske greit for alderen. På fire vakter (som er ca det hun har hatt per mnd så langt, dvs lørdag + søndag ca annenhver helg) får hun utbetalt like over 6000 kr, pga helgetillegg. De er også strenge på at hun ikke skal jobbe etter kl 21, for det har hun visst ikke lov til når hun er under 18. Så de gangene hun trengs på senvakt jobber hun ikke den siste timen av det som egentlig er vakta. Veldig ordnede og greie forhold, sammenlignet med hva en del av hennes jevnaldrende har. Det er jo ikke veldig lenge til snuppa di fyller 18 Tjorven, så hun kan jo håpe at Løve har rett.
|
|
#569 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Da tror jeg ikke at hun får en eneste vakt.
|
|
|
#570 |
|
|
Sv: Gruffetråden #12Hæ? Sjefen hennes vet da ikke om hun er med i en fagforening?
|
|
|
#571 |
|
Tatt på
|
Det er bare enkelte bransjer som har fastsatt minstelønn for de under 18 år. Om bransjen ikke er listet blant de, kan minstelønn settes så lavt som bare det. Tror det dessverre er mange som utnytter det.
|
|
#573 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Arvingen har også vært heldig og funnet en ekstrajobb med bra grunnlønn, greie helg/kveld/natttillegg og ordnede arbeidsforhold. Hun har dog fortalt om flere venner som gjerne er over 20 og ikke tjener mer enn 150,- i timen... |
|
|
|
|
#574 |
|
Tatt på
|
Og med mange egne overenkomster for bransjer innad i HK. To eksempler på minstesats for ungdom på 17 år er 18767 kr i måneden for 100 % stilling i butikkoverenskomsten og 19403 kr for handelsoverenskomsten. Deler man det på det som regnes for gjennomsnittlig timeantall (162,5) så er det ikke mye i timen.
Pie (2007) og Gut (2010) Sist redigert av Fersken : 15-11-22 kl 15:54. |
|
|
|
|
#575 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gruffetråden #12Bassen til naboen, jeg blir gal. |
|
|
|
|
#576 |
|
|
Sv: Gruffetråden #12Spoofing!
|
|
#577 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gruffetråden #12Dere som klarer å finne ut av sånt, hva har en 18-åring krav på, om noe, på Meny? Min tror kanskje hun får 17-årslønn selv om hun er 18, og er nervøs for å spørre. Så om noen har en avtaletekst hun kan se på, så føler hun seg litt bedre skodd når hun skal kvinne seg opp og spørre.
|
|
#578 |
|
|
Sv: Gruffetråden #12Vet ikke Meny-spesifikt, men du kan jo kikke på denne (side 39) så får man et hint om hvor det bør være hvertfall. |
|
|
|
|
#579 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gruffetråden #12Takk! Og man regner 150 timer per måned? Eller litt mer?
|
|
#580 |
|
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|