Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2022

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-22, 19:18   #381
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2022

Jeg har visst begynt å høre på P7 Julekanalen til P4 når jeg lager middag.

Gammel 09-11-22, 21:14   #382
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Potetlefse. Sånn de bruker på Østlandet, til rakfisk m.m. Må ikke forveksles med lefser de bruker i Nord-Norge eller på Vestlandet, smurt med sukker eller annet søtt, som spises til kaffen.

Nord-Vestlandet her. Vi har laga massevis av potetlefser no nettopp, som vi gjer kvart år. Vi smører ein del av produksjonen med smør og sukker til kaffilefser, men mesteparten dynkar vi og klipper opp til lefser som vi brukar til t.d. fiskemiddagar og til pinnekjøttet på julekvelden. Lefser til spesielt fiskemiddagar er veldig vanleg her i området iallfall.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 21:41   #383
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men det er fortsatt ikke samme type lefse som jeg bruker til ribbe (og sylte og rakfisk, for den saks skyld). Har svigerfamilie på Nord-Vestlandet, og kjenner godt lefsene der, svigermor baker. Det er for eksempel ikke noe dynking involvert i østlandslefsene, de er mer i slekt med lomper.

Sist redigert av My : 09-11-22 kl 21:50.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 22:38   #384
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Lefse med sylte og grov sennep. Potetlefse, nesten som lompe. Nam! De er gode med julebrunost også. Det er ikke sånn lefser å få kjøpt i hele landet?

Gammel 09-11-22, 23:08   #385
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Åh, lefse med smør, juleskinke og rødbeter er min greie i jula.
Og egentlig hele desember.
Vanlige potetlefser er vel å få kjøpt overall??

Gammel 10-11-22, 20:27   #386
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Mens jeg ventet på mannen i dag så jeg inn i en leilighet hvor de hadde satt opp juletreet allerede. Det er i tidligste laget selv for en juleelskende person som meg, men samtidig kan man jo ikke annet enn å bli glad av sånt. Juletre.

Gammel 10-11-22, 20:42   #387
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har kjøpt inn alle lys til både advent og jul. Og servietter i lange baner.

Ingen julegaver er kjøpt inn, og ingen lys er hengt opp. Men jeg skal på årets første julebord i morgen, og det skal bli veldig hyggelig.

Det har kommet opp noen lyslenker hos noen her vi bor, men ikke mange. Tror nok de fleste venter med det til nærmere desember. De jeg har sett har allerede hengt oppe noen uker.

Ledlys vil jeg ikke tro trekker mye strøm, og om november prisene på Nordpool holder seg i hele mnd. blir det forholdsvis gode gamle priser på strømregningen i desember. Vi håper på fortsatt masse nedbør og milde temperaturer fremover.

Gammel 10-11-22, 20:53   #388
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg kikket i serviettskuffen min og fant ut at jeg hadde kjøpt masse kjempefine juleservietter på nyttårssalg i fjor. Det er alltid litt rart å kjøpe juleting etter jul og bare pakke det bort med en gang, men desto bedre når man kan finne det fram igjen neste jul. Det hender til og med jeg blir overrasket (gledelig altså) over hva jeg kjøpte året før.

Gammel 10-11-22, 21:20   #389
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fant 2 3pk med grønn telysholdere fra Hadeland og noe Georg Jensen julepynt i skuffen her nå. Kjøpt på salg i januar vil jeg tro. Hva man ikke husker.

Gammel 10-11-22, 21:45   #390
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Jeg har kjøpt Evergood julekaffe på Meny idag. Var masse pinnekjøtt,ribbe, edamer, julebrus osv. Men kjøpte ikke det nå.
Ellers fikk jeg tak i 0,5 termoflasker hos Kitch'n på tilbud idag,vips 3 julegaver i hus.

Gammel 10-11-22, 22:36   #391
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Spist lutefisk ute i dag med jobb, fantastisk måltid!

Lysene ble tent i byen mange steder i dag. Litt tidlig, men det var så fint.

Gammel 10-11-22, 23:22   #392
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Var på kveldsåpent og kjøpte masse julegaver.

Gammel 10-11-22, 23:33   #393
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Veldig fornøyd med å ha nagla ned årets julegave til søstra mi, mamma og svigerinne: Teaterbilletter før jul.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 05:20   #394
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vurdert å begynne å tenke på julegaver.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 06:36   #395
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er såvidt begynt på julegavene, dvs jeg har strikket én sokk. Har slitt med en bestilling på flere babyplagg i høst, ikke fordi det er spesielt vanskelig, men det er så fordømt uinspirerende å jobbe med billig plastgarn og dårlige oppskrifter. Ser enden på det nå, da. Mye som skjer her fram mot jul, jeg skal i thanksgiving middag hos eksen, på førjulsmiddag hos datter og så blir det noen fine dager i et julepyntet København sammen med yngste datter. Tivoli, rusletur på/i Fredriksberg, prøver skøytebanen - og street food - under broen og smette innom alle de små julemarkedene.

Vi har også flere bursdager siste ukene før jul, og siden jeg pleier å besørge gaver også fra eksen til barn, svigerbarn og barnebarn, så går det med litt ekstra tid. Veldig glad for at alle har ønskelister! Har holdt meg unna kalenderstyret etter at yngste ble voksen, og husker tilbake til min egen barndom da lukene kun åpenbarte pene bilder, og seinere bittesmå, oftest bibelrelaterte ting man kunne tre inn på en sikkerhetsnål. Jesusbarnet dukket alltid opp i luke 24.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 06:40   #396
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg har vurdert å begynne å tenke på julegaver.

Samme her.

Mannen min gjorde en super innsats og fikser en haug med kalendergaver til storebror da han var innom Outland. Lillesøster er enkel å fikse til.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 08:14   #397
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Jeg er ferdig med 12 julegaver, mangler minst like mange. Jeg er helt ferdig med kalendergavene og klør i fingrene etter å pakke dem allerede så tenker jeg begynner i helgen.

Og i går kveld fikk jeg akutt lyst på julekake (med sukat og ikke en eneste ekkel rosin i sikte), men jeg brukte opp nesten alt smøret i går og tror ikke jeg gidder å dra på butikken i dag så baking får vente til helgen. Regner ikke med jeg har noe mindre lyst på julekake da.

Gammel 11-11-22, 10:32   #398
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er strålende fornøyd med å ha bestemt meg for å ikke tenke på julegaver før i desember i år. Sluttet å stresse med det da, faktisk. Skal uansett bare kjøpe til mannen, ungene, foreldrene våre og to nieser. Jeg blir mer kreativ og får bedre ønskelister jo nærmere jul vi kommer, og jeg har dessuten en mann som handler, så jeg må fysisk sett bare kjøpe til ham alene.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 10:38   #399
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg fått komplettert julepysjene til ungene (manglet til eldste + overdel til guttungen), så da er i det minste det på plass. Tenker jeg skal få dratt i land noen gaver nå i helga. Har også bestemt bursdagsgave til mamma (bursdag rett før jul), den må bare kjøpes. Det er jo tenkinga som tar tid og er stress, ikke selve kjøpinga.

Gammel 11-11-22, 11:02   #400
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har, som vanlig, alt for optimistiske planer om hvor mange julegaver jeg skal strikke. Sannsynligvis realitetsorienterer jeg meg i begynnelsen av desember og begynner å kjøpe noen av dem.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:12.