|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?
2000 kwh, så jeg tror ikke det er ekstremt på noen måte. 3 personer, stor enebolig og lading av en elbil. Men jeg ble ganske sjokkert selv ja |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Jeg synes 2000 kwh høres veldig mye ut på en høstmåned. Vi bruker ca 1800 kwh i mnd midt på vinteren uten å spare på strømmen. Ingen elbil riktignok, men fyrer hovedsaklig med varmepumpe (+ varmekabler på to bad, vi fyrer med ved i tillegg når det er ekstra kaldt) og er fem personer i et helt normalt hus fra slutten av 50-tallet.
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye. 2008 - 2011 - 2013 Sist redigert av Myria : 18-09-22 kl 17:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?5 personer her på ca 200 kvadratmeter, brukte 707 kwh i august. Bruker ca 2000 kwh midt på vinteren, men vi har vannbåren varme som nok senker forbruket litt.
![]() |
#84 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Vi brukte 1000 kwhi august. Fem personer idårlig isolert rekkehus. Bare varme på badet. I vinter brukte vi 1500 kwh i måneden. Dette er uten elbil. Jeg synes 2000 kwh i august var mye, men umilig å si når elbil er inkludert. De trekker mye.
![]() |
#85 |
Enda en som trener
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Vi har også vannbåren varme og varmepumpe, men har kun hatt varme på det ene badet frem til nå. Skal sjekke litt hvor mye som går til elbil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi er 4 personer (2 voksne, 1 tenåring og 1 barn) som bor i et gammelt, delvis uisolert hus på ca 200m2. Har ikke elbil, men ekstra fryser/kjøleskap + stor varmvannsbereder. I august brukte vi 589kwh. Har ikke fyrt eller slått på varmeovner foreløpig. Har varmekabler på bad og i gang.
![]() |
#88 |
Enda en som trener
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Vi har også ekstra fryser pluss kjølerom. Det høyeste forbruket de siste tre årene er 4500 kWh. Det var en måned med ekstremkulde, denne vinteren tror jeg vi holdt oss rundt 3000. Må nok få elektrikermannen til å ta en runde til på forbruket vårt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
på slep
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Jeg lurer på hva som trekker hos oss. Det er ikke så stor forskjell på sommer og vinter. 1000-1100 om sommeren og 1500-1600 om vinteren. Noen vintre mer. Elektrisk varme, noen ganger peis i helgene. Kan kjølerommet være dårlig isolert? Finnes det noen enkel måte for privatpersoner å måle varmetap?
![]() |
#91 |
|
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Sjekk om strømselskapet kan gi nå-tidsmålinger. Vi har Tibber, som gir øyeblikksmåling. Ta hver sikring i skapet og sjekk hva som skjer med strømforbruket.
![]() |
#92 |
på slep
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Vi burde sikkert sjekket kjøleboden med varmekamera. Det meste annet i bruk er ganske nytt, burde ikke trekke så mye.
![]() |
#93 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Det med nåtidmåling med tibber, må dere ikke ha en ekstra dings/abb?
![]() |
#94 |
Enda en som trener
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Lading av elbil er ca 300kwh, lurer på om det kan være ekstra kjøl/frys/isbitmaskin som fører til et altfor høyt grunnforbruk. Brukte jo ca 1700 kwh i juli når vi nesten ikke var hjemme i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Jeg tenker løve at dere virkelig bør gjennomgå grunnforbruket. Jeg lurer nesten på ommåleren deres kan være feil?
![]() ![]() Sist redigert av meisje : 18-09-22 kl 20:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Vi hadde 900 kwh i juli, 1200 i august.
![]() |
#97 |
Drømmer
|
![]() Sv: Hvor mye påvirker de økte strømprisene deg?Vi hadde vår dyreste strømregning nå i august , om dette fortsetter blir det en dyr vinter. Vi har ikke skrudd på varmekabler ennå engang, likevel svindyr strømregning( for oss). Elbil drar 300 kWh, i tillegg hadde vel broren min med to kjølebokser som sto på døgnet rundt da de var her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Enda en som trener
Ja, det er ca 1.5 kwh per time ser jeg, så det er der vi har mulighet til å spare. ellers er det kun dusj og lading av elbil som jeg kan se gjør tydelige utslag på måleren. Tror kanskje vi må rydde om og slå av noe kjøl/frys? |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Medlem siden: Mar 2008
Har dere gammel varmtvannstank?
![]() |
#100 |
Enda en som trener
Nei, ikke veldig tror jeg. Men den er kraftig og stor og jeg ser jo godt på forbruket når noen dusjer. Vi har også skrudd ned temperaturen på varmtvannet (det var høyere enn vanlig tidligere). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|