Sv: Lærerstreiken
Problemet er måten tvungen lønnsnemnd praktiseres - alltid favorisering av arbeidsgiver. Dersom det hadde vært mer ufortusigbart hva denne lønnsnemnden bestemte, ville også KS hatt en motivasjon for å forhandle reelt. Nå kan de bare vente ut og vet at de vinner ved tvungen lønnsnemnd.
Å akseptere reallønnsnedgang, klarer jeg fint. Å akseptere at jeg skal få mindre enn andre ansatte i kommunen år etter år mens arbeidsdagene blir lengre og lengre, er verre. Naboskolen vår har ca 30% ufaglærte lærere, og flere og flere søker seg bort fra skolen. Det merkes, og jeg er livredd for en så dårlig offentlig skole at vi får et todelt samfunn hvor de som har råd til det, velger andre skoleløsninger a la USA.
Jeg savner elevene mine så det gjør vondt, men denne kampen må tas. Det har vært forsøkt gjentatte rekrutteringskampanjer for å rekruttere og gjentatte utvalg for å dokumentere tallene til KS - ingenting har hjulpet. Når man da får beskjed om å finne andre aksjonsmåter (som er ulovlige) og at streik er feil virkemiddel, så føles det litt sjakk-matt.
Det eneste som kan få KS til å snu og være villige til å forhandle, er et sterkt press fra befolkningen. Når presset derimot snus til å gå på lærerne, får KS det akkurat som de vil. Og det de vil gagner ikke skoler, lærere eller elever verken nå eller på sikt.
Sist redigert av oslo78 : 15-09-22 kl 16:36.
|