Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Karakterer og inntakskrav

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-22, 14:23   #1
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Jeg tok generell studiekompetanse som privatist for noen år siden, og nesten alle jeg gikk sammen med, tok eksamen etter eksamen, og det spilte egentlig ingen rolle om de ikke fikk en 6'er, for de kom uansett ikke til å kunne komme inn på ønsket studie før de hadde nok alderspoeng i tillegg. Så de jobbet, leste litt, tok en eksamen, fikk 5, jobbet litt, tok eksamen på nytt.... Fikk de en 6'er, kunne de stryke faget av lista, men det endret jo ikke på at de uansett ikke kom inn.

På den annen side, "min" høyskole delte lokaler med Bjørknes høyskole, hvor de kunne ta årsstudium i medisin som privatister. Jeg overhørte en student der etter en eksamen, som var SÅ oppgitt. Han hadde ikke klart å svare på et spørsmål om dykkersyke, og han kunne ikke skjønne hvordan det var relevant, han skulle bli lege, ikke dykker. Jeg håper jo at sånne som han siles ut før de starter på et reelt legestudie.

Gammel 28-07-22, 14:51   #2
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Jeg overhørte en student der etter en eksamen, som var SÅ oppgitt. Han hadde ikke klart å svare på et spørsmål om dykkersyke, og han kunne ikke skjønne hvordan det var relevant, han skulle bli lege, ikke dykker. Jeg håper jo at sånne som han siles ut før de starter på et reelt legestudie.

Om ikke sånne blir silt ut, så synker nok realitetene inn rimelig kjapt.
Jeg gikk på kull med en som trodde han kunne få fritak fra gynekologi av kulturelle årsaker.
Lol.

Gammel 28-07-22, 16:11   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

På den annen side, "min" høyskole delte lokaler med Bjørknes høyskole, hvor de kunne ta årsstudium i medisin som privatister. Jeg overhørte en student der etter en eksamen, som var SÅ oppgitt. Han hadde ikke klart å svare på et spørsmål om dykkersyke, og han kunne ikke skjønne hvordan det var relevant, han skulle bli lege, ikke dykker. Jeg håper jo at sånne som han siles ut før de starter på et reelt legestudie.

Hvis han får sekserne og alderspoengene, så er det ingenting annet som siler ham ut, nei. Det er jo litt av problemet, at det ikke nødvendigvis er de som får de ALLER beste karakterene som vil bli de beste legene (eller psykologene). Men i dag er dette det eneste utvelgelseskriteriet.

Jeg setter uttalelsen hans på konto for umodenhet. Akkurat som når tenåringene sier at de ikke trenger det de lærer på ungdomsskolen. Jeg mener seriøst at jeg har fått bruk for absolutt alt jeg lærte på ungdomsskolen, men det visste jeg jo ikke da.

Gammel 28-07-22, 16:19   #4
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er jo litt av problemet, at det ikke nødvendigvis er de som får de ALLER beste karakterene som vil bli de beste legene (eller psykologene). Men i dag er dette det eneste utvelgelseskriteriet.

Det blir i hvert fall ikke lettere på medisinstudiet, så det er ikke akkurat det dummeste utvelgelseskriteriet heller.
Men jeg skjønner absolutt hva du mener. Kanskje litt samme greia som at mange som ikke egner seg så bra for å være leder, søker seg til lederposisjoner.

Gammel 28-07-22, 16:29   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det blir i hvert fall ikke lettere på medisinstudiet, så det er ikke akkurat det dummeste utvelgelseskriteriet heller.
Men jeg skjønner absolutt hva du mener. Kanskje litt samme greia som at mange som ikke egner seg så bra for å være leder, søker seg til lederposisjoner.

Vi er nok enige. Jeg er helt enig i at man bør ha gode karakterer, men jeg synes det er en overdrivelse at man nå nesten utelukkende må ha 6’ere. En og annen 5’er burde trolig være tilfredsstillende.

Det er jo dessuten mange forskjellige legestillinger med varierende grad av direkte pasientkontakt.

Don’t get me started når det kommer til ledere uten lederegenskaper. Men det er litt utenfor tema for tråden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:24.