Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

SAS - risikosport, eller løser det seg?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-22, 01:43   #301
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SAS - risikosport, eller løser det seg?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Dere som ikke har fått reist på turen deres; har dere avbestilt returen? Går dere i så fall bare inn og avbestiller på nettsiden? Vi har en retur søndag som vi naturlig ikke får benyttet.

Skrev mail til SAS med spm om dette ifm kravet, men ikke hørt noe ennå. Har hørt at de har 7 dg på seg til å behandle krav, men noe sier meg at det ikke kommer til å følges. Burde kanskje bare gjøre noe aktivt med den selv. Skulle streiken oppheves, så kan det jo bli litt kluss selv om det er de spm i utgangspunktet ikke fikk oss på ferien.

Hvis du sjekker SAS på FB har de en forklaring på det der.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 02:44   #302
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hvis du sjekker SAS på FB har de en forklaring på det der.

Takk, men jeg fant ikke noe som direkte omhandlet det?

Gammel 14-07-22, 10:34   #303
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg fant dette:

Sitat:

CAN I USE ONLY PART OF MY TICKET?

If you don't use the outbound part of your ticket, you will still be able to use the return ticket as it's not automatically canceled.

Please don't apply for a refund of the unused part of your ticket until your travel has been fully completed.

Det betyr vel at vi selv kan kansellere den uten fare for at jeg gjør noe jeg ikke burde? Kundeservice er kun for de som ikke kan administrere og kansellere sin egen booking på nettsiden. Siden vi har booket assistanse på flyplassen så står det at vi må kontakte kundeservice, men ja, jeg får nesten se. Jeg håper jeg slipper.

Gammel 15-07-22, 00:07   #304
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Ville bare si til dere som legger ut masse for ekstra utgifter nå, at dere ikke bør ta for gitt at dere får mer enn flybillettene refundert.

Jeg kom et døgn for seint til Tyskland en gang pga forsinkelse hos Norwegian. Spurte om jeg fikk refundert togbilletten og hotellnatta jeg ikke fikk brukt, og fikk beskjed om at det bare var å legge inn søknad om refusjon på nettsida deres. Oppfatta svaret som at det bare var en formalitet, men neida – jeg fikk ikke noe som helst mer enn ombooking til nye fly. Resten måte jeg dekke sjøl.

De kan ha rutine på å avvise første gangen. Vi måtte klage og så ta det til Transportklagenemnda med Norwegian etter forsinket fly. Man HAR rett på standard kompensasjon (250 eller 400 euro per pers). Sjekk Forbrukerrådet.

Gammel 15-07-22, 01:01   #305
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får tilbake pengene jeg betalte for Norwegian-erstatningsløsningen min. TUI ringte meg i dag, så det var kjapt håndtert.

Gammel 15-07-22, 01:20   #306
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Det er nå 9 dg siden vi skulle reist, og 7 dg siden jeg sendte kravet til SAS. Noen som har fått tilbakebetalt, og i så fall hvor lang tid tok det?

Gammel 15-07-22, 01:49   #307
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Det er nå 9 dg siden vi skulle reist, og 7 dg siden jeg sendte kravet til SAS. Noen som har fått tilbakebetalt, og i så fall hvor lang tid tok det?

Sendte refusjonskrav 05.07. Fikk mail 11.07 om at refusjonskravet var ferdigbehandlet. Pengene var på konto 13.07.

Gammel 15-07-22, 10:53   #308
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Vi kom hjem fra Sardinia en dag senere en planlagt. Ordnet reise selv med BA til London og videre til Værnes med Norwegian. Totalt 20 000 + overnatting, er spent p hvor mye av de vi får igjen. Det var det billigste vi fant, det meste kom på 30-40 000 med flere mellomlandinger og overnatting.

Deilig å være hjemme igjen, selv om det er 10 grader, regn og vind

Gammel 15-07-22, 11:08   #309
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Altså, nå MÅ de skjerpe seg! Vi drar grytidlig søndag morgen! Jeg har trålet nettet etter alternativer, men alt er jo fryktelig dyrt og dårlig sammenlignet med reisen vi har bestilt.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-22, 13:09   #310
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For storebror, som skulle reise Kirkenes-Oslo og så Oslo-Milano i dag, er jeg usikker på når Kirkenes-flighten hans ble kansellert (der har han bookingen på selv, og vi var i felt), men flyet til Milano ble varslet kansellert 1705 i går. Vi fant ut at forsvaret sender ham ned med Herkulesfly, men da er første mulighet for å reise ned hit lørdag morgen, så den booket vi. Dermed mister han siste natt med storfamiliegjengen, men får forhåpentligvis, hvis Norwegian fortsetter å levere, en uke med kjernefamilien i Venezia.

Men 0700 i dag kom det melding om at han var booket om til Lufthansa via München. Før det nå kom melding om at flyet fra München er kansellert.

Usikker på hvordan vi behandler denne, vi må vel regne hele flygningen som kansellert da? Eller har de dekket ryggen sin nå?

Gammel 15-07-22, 14:05   #311
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Herlighet, nå er han booket om igjen, flere ganger. Nå via Amsterdam, i morgen. Men tror det er for sent å avbestille Norwegian. Så da må jeg vet bare kansellere sas?

Gammel 15-07-22, 17:54   #312
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lufthansa kansellerte to av Storesøsters fire flighter og gjorde ingen forsøk på ombooking før jeg ringte. Ombookingene ble da henholdsvis en og to dager seinere enn opprinnelig reise og det ble helt umulig. Så da var det bare å slke om full refusjon og ut på ny jakt.

Alternativ plan C er nå bestilt med KLM via Amsterdam. Full fleks, for hvis SAS greier å bli enig med seg selv om noe i dag kan jo kanskje søndagens billett brukes?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-22, 19:46   #313
Timar
Klar

Timar sin avatar

Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Hva tror dere SAS gjør i dag? Utarbeider et forslag som pilotene bare må godta, eller sitter de og surmuler på bakrommet?

Gammel 15-07-22, 20:23   #314
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Hva tror dere SAS gjør i dag? Utarbeider et forslag som pilotene bare må godta, eller sitter de og surmuler på bakrommet?

Jeg håper virkelig de har brukt dagen ordentlig på å formulere et nytt forslag som gjør at de kan få avsluttet denne streiken snart. Hva koster ikke dette samfunnet nå?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-22, 21:10   #315
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke SAS overlever dette. Med tanke på omdømme.

Gammel 15-07-22, 22:44   #316
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke tro noe annet attte løses i løpet av helgen, men fåglorna vet.
Helsetilsynet konkluderte med ikke fare for liv og helse i begynnelsen av denne uken, men for oss i helsevesenet i nord oppleves dette nå som absolutt fare for liv og helse.

Gammel 15-07-22, 23:29   #317
Timar
Klar

Timar sin avatar

Standard

Ja, jeg blir like forundret hver gang jeg leser uttalelser fra SAS som handler om hvor mye de taper i penger for hver dag det streikes. Tenk om de hadde vært like opptatt av alle menneskene de ødelegger for?

Gammel 15-07-22, 23:42   #318
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Ja, jeg blir like forundret hver gang jeg leser uttalelser fra SAS som handler om hvor mye de taper i penger for hver dag det streikes. Tenk om de hadde vært like opptatt av alle menneskene de ødelegger for?

Tenker du på kundene eller pilotene? Jeg synes de hele veien har fokusert på kundene og hvor synd det er på de, som om de (SAS ledelsen), ikke egentlig har noe ansvar, men at det er pilotene som har det ansvaret her
Det er ene og alene ledelsen som har ansvaret her, som har vært uryddige, og jeg har mine tvil på at det er et selskap som vil overleve. Jeg støtter pilotene 100% og håper virkelig ikke håpe de selger sjelen sin til djevelen her i en eventuell avtale. Hilsen en som skulle vært på ferie nå, men har fått den kansellert.

Men som jeg sa tidligere i tråden; vi skal fader meg ikke på noen ferie på bekostning av pilotenes rettigheter.

Gammel 16-07-22, 07:59   #319
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kan ikke tro noe annet attte løses i løpet av helgen, men fåglorna vet.
Helsetilsynet konkluderte med ikke fare for liv og helse i begynnelsen av denne uken, men for oss i helsevesenet i nord oppleves dette nå som absolutt fare for liv og helse.

Det går ut over pasienter i alle fall, som ikke kommer seg til og fra sykehus pga alle andre transportmidler er fullbooket pga sas ikke går.

True story fra forrige uke på UNN Tromsø: dame fra sør i Nordland fikk vite torsdag morgen at "idag kan du få reise hjem". Kom hun seg hjem samme dag? Nei, hun måtte bo på pasienthotellet til lørdag kveld da det var plass på et fly til Bodø, der hun måtte bo på hotell til neste dag og ta toget videre.
Damen på omtrent åtti år ble utskrevet fra sykehuset torsdag formiddag, men kom ikke hjem før søndag ettermiddag! Fordi alle avganger med Widerøe, Norwegian og Hurtigruta var fullbooket de første dagene. Jeg syns det er for jævlig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 12:04   #320
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det går ut over pasienter i alle fall, som ikke kommer seg til og fra sykehus pga alle andre transportmidler er fullbooket pga sas ikke går.

True story fra forrige uke på UNN Tromsø: dame fra sør i Nordland fikk vite torsdag morgen at "idag kan du få reise hjem". Kom hun seg hjem samme dag? Nei, hun måtte bo på pasienthotellet til lørdag kveld da det var plass på et fly til Bodø, der hun måtte bo på hotell til neste dag og ta toget videre.
Damen på omtrent åtti år ble utskrevet fra sykehuset torsdag formiddag, men kom ikke hjem før søndag ettermiddag! Fordi alle avganger med Widerøe, Norwegian og Hurtigruta var fullbooket de første dagene. Jeg syns det er for jævlig.

Det er mange slike historier, men de går liksom ikke på liv og helse løs. I Nordland greier vi stort sett å løse reisene med Widerøe, buss og tog, men det er nok verre stilt i TromsFinnmark med mye lengre avstander og ikke tog.
Den største utfordringen akkurat nå virker dog å være at i ikke får hjem/på plass helsepersonell som sitter stucked pga. flysteriken, og med en mangel i utgangspunktet samt ferietid blir let litt krise.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.