Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobber ungdommene deres i sommer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-22, 12:15   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Her har 17-åringen sommerjobb som aktivitør på sykehjem, gjennom "ung i jobb" i kommunen, i hele juli. Hennes eget ønske, hun valgte selv å droppe å bli med på ferie til Frankrike på grunn av dette. Så hun blir alene hjemme i litt over to uker, det har hun (vi) heller aldri prøvd før. Hun trives veldig godt så langt og håper det er mulig å få noe vikariat/feriejobb der senere. Hun søkte jobber i fjor også, uten å få noe, her er det utrolig vanskelig. Mye studenter over 18 år som ønsker jobb, og da er det nærmest umulig for dem under, uten at det går gjennom kontakter.

De to yngste på 14 år har ikke jobb, men de har tidligere tjent penger om somrene ved å selge jordbær for tanta og onkelen. I år passer det ikke slik at de er der i jordbærsesongen, så i år blir det nok ikke så mye av det (dvs guttungen er der noen dager akkurat nå, så mulig han selger noe de neste dagene, det vet jeg ikke). Svigerforeldrene mine, som bor på samme sted (lite sted), sier at om de ønsker det kan de få bo hos dem en stund neste sommer og ha sommerjobb der. I bygda der er det omvendt problem, både masse turister og masse sesongpreget jordbruk (spesielt jordbær, som har kort og hektisk sesong), så det er mange som har behov for ekstrahjelp om sommeren, av hoteller, campingplasser, kafeer, butikker, kiosker, grøntmottak, campingplasser, campingplasser, bensinstasjoner, campingplasser ... (er en campingplass rundt hver sving) og det er alt for lite ungdommer. Så alle som ønsker det får sommerjobb. Alle tre har sagt at det vil de gjøre, hvis de ikke får noe her i byen. Kusinen (også 14) som bor der har sommerjobb i dagligvarebutikk i år, og i fjor da hun var 13 jobbet hun i det lokale bakeriet.

Her er det heller ikke noe de "må" på grunn av økonomi, vi har også mulighet til å gi dem det de trenger, men de har selv sterkt ønske om å tjene egne penger.

Selv hadde jeg sommerjobb hver sommer fra og med sommeren etter ungdomsskolen. Først jordbærplukking, deretter noen somre (og påsker) på ymse turisthytter i fjellheimen, så et par somre på matbutikk i hjembygda, før jeg omsider fikk en sommer- og deltidsjobb på en klesbutikk i studiebyen, som jeg hadde fram til jeg var ferdig å studere. Det var mye lettere å få sommerjobb på hjemstedet mitt enn her i byen på den tiden også, slik det tydeligvis fortsatt er i dag.

Sist redigert av My : 12-07-22 kl 12:36.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.