Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvor kan jeg prøvekjøre brukt elbil i Oslo-området?

Autofil Bilsnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-22, 23:41   #38
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kan jeg prøvekjøre brukt elbil i Oslo-området?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jo, de er visst på gammel standard. Men så mange Leaf'er som triller rundt i landet så må jo ladere av den gamle typen eksistere i lang tid framover.

Og så aner jeg ikke hva det egentlig innebærer i praksis.... Er det to forskjellige "pumper" med ulik kontakt? Eller er det en "pumpe" med to forskjellige kontakter på?

De fleste ladestasjoner har pr i dag både CCS og CHAdeMO. Tesla sine ladere har vel kun CCS, tror jeg. Noen av disse er jo også åpen for andre enn Tesla nå, men dette kan jeg lite om.

Jeg har CCS på min elbil og tenker aldri over hva som finnes av andre typer når jeg en sjelden gang lader andre steder enn hjemme, men en kompis av meg sa at den nyeste ladestasjonen i vårt område ikke hadde CHAdeMO lader og han mente at få av de helt nye stasjonene kom til å ha de gamle ladekontaktene pga ladehastighet. Jeg vet ikke om det stemmer, det er vel fortsatt såpass mange biler med det gamle CHAdeMO systemet at det er rart om det blir borte.

CCS støtter langt raskere lading på biler som er laget for det. Med CHAdeMO kan du så vidt meg bekjent kun lade 50kwh. Med CCS kan du lade inntil 300 kWh, avhengig av hva bilen din kan ta i mot og hva stasjonen kan yte. Min bil lader 150 kWh og jeg synes det tar evigheter de gangene jeg må lade på en 50 kWh lader. For meg hadde dette vært grunn nok til å velge en annen bil, men det handler om kjøremønster. De gangene jeg lader offentlig, er jeg på langtur der jeg ønsker å bruke minst mulig tid på stopp og da er det stor forskjell på ladehastighet som er tre ganger så rask. Det dreier seg fort om mer enn en time i forskjell. Hvis man nesten utelukkende lader hjemme eller på turer der man har god tid, spiller det jo liten rolle.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.