Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pridemåned eller pridedag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-22, 00:38   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pridemåned eller pridedag?

Om det skal være en måned eller en dag har jeg ikke så sterke meninger om, men jeg blir mer enn skeptisk til hele Pride etter slike uttalelser. https://www.dagbladet.no/nyheter/bor...elser/76363591

At det var? Pridefolket (som jeg trodde jeg tilhørte, men nå er jeg ikke så sikker lenger) som på papiret heier på toleranse og retten til å være den du er, mener visst i praksis at en lærer som bruker ytringsfriheten sin til å stille noen helt betimelige spørsmål rundt barneskoleelevers deltakelse i Pride-tog bør sparkes?!
Jeg får sekt-vibber, og "er du ikke med oss, så er du mot oss"- følelse av hele greia, og det liker jeg dårlig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-22, 08:45   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Om det skal være en måned eller en dag har jeg ikke så sterke meninger om, men jeg blir mer enn skeptisk til hele Pride etter slike uttalelser. https://www.dagbladet.no/nyheter/bor...elser/76363591

At det var? Pridefolket (som jeg trodde jeg tilhørte, men nå er jeg ikke så sikker lenger) som på papiret heier på toleranse og retten til å være den du er, mener visst i praksis at en lærer som bruker ytringsfriheten sin til å stille noen helt betimelige spørsmål rundt barneskoleelevers deltakelse i Pride-tog bør sparkes?!
Jeg får sekt-vibber, og "er du ikke med oss, så er du mot oss"- følelse av hele greia, og det liker jeg dårlig.

Så en person, som ikke har noe med Pride å gjøre, ikke uttaler seg i kraft av noe som helst annet enn å være en person med meningerTM får deg til å revurdere alt som omhandler Pride?
Snedig.
Men bortsett fra det er det ikke en menneskerett å være lærer, leder i PEGIA ble vel også oppsagt og måtte slutte som lærer, uten sammenligning forøvrig.
En politimann som jevnlig postet rasistisk møl på Facebook måtte også finne seg noe annet å gjøre.
Det er ikke alle meninger og stillinger som hører sammen, og etter å ha leste hva denne læreren mener og hvilke skritt han tar for å fremme sin sak tenker jeg han kanskje er best tjent med å jobbe med noe annet enn sårbar ungdom. Jeg hadde vært VELDIG ukomfortabel med å ha denne som lærer for mine sønner.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-22, 22:23   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så en person, som ikke har noe med Pride å gjøre, ikke uttaler seg i kraft av noe som helst annet enn å være en person med meningerTM får deg til å revurdere alt som omhandler Pride?
Snedig.

Det er ikke alle meninger og stillinger som hører sammen, og etter å ha leste hva denne læreren mener og hvilke skritt han tar for å fremme sin sak tenker jeg han kanskje er best tjent med å jobbe med noe annet enn sårbar ungdom. Jeg hadde vært VELDIG ukomfortabel med å ha denne som lærer for mine sønner.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg syntes det er direkte skremmende at en lærer kan påstå at skolen skal være nøytral. Da har du ikke reflektert mye over hva skolen er og hva jobben din består i, og helt åpenbart ikke lest kompetansemålene du skal undervise etter. Når du er så elendig i jobben din er det klart du må slutte, det er helt åpenbart. Fellesskolen er vår måte å forme innbyggere i verdispørsmål på, hele skolen er gjennomsyret av ideologi som berører spørsmål i samfunnet vårt.

Jeg tror ikke dere helt har skjønt hva jeg skriver, eller hva Noreng skriver, for den del. Dette handler da ikke om å ikke følge læreplanen eller om å være imot verdier som toleranse og respekt? Det finnes mange undervisningsopplegg som er bedre enn noen av Pride- oppleggene for barneskoleelever (jeg har sett noen av dem, ja) og det finnes markeringer som er bedre egnet for åtteåringer enn Pride-toget i Oslo. For Pride har blitt en stor sekk etter hvert, og noe i den sekken går også på tvers av vitenskap og er på ingen måte ferdigdiskutert slik at man kan sette to streker under svaret. Jeg synes for så vidt ikke diskusjonen om hvorvidt det finnes to eller tre kjønn er så interessant, (biologisk sett er det vel åpenbart hva fasiten er, sosialt sett er det noe annet, folk må uansett få lov til å føle seg som det de vil) men jeg synes problemstillingen i seg selv noen ganger kan være komplisert for små barn, og at både undervisningsopplegg og Pride kan bidra til mer forvirring enn det motsatte. Les f.eks artikkelen under, den løfter fram noen ulemper med radikale undervisningsopplegg mytet på små barn og ungdom. Man må anta at disse vet hva de snakker om, eller bør kanskje de også miste jobben fordi de stiller noen betimelige spørsmål?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...t-i-feil-kropp

Vi oppfordrer foreldre til å følge med på hva som skjer på barnas arenaer. De bør stille kritiske spørsmål til det de møter av informasjon fra helsestasjoner, fra kjønnsradikale kurs og undervisningsopplegg.

Ja, foreldre bør følge med på hva som skjer på barnas arenaer (ikke bare når det gjelder julegudstjenester og matpakker) og kritiske spørsmål er bra! Gi meg heller en lærer som våger å tenke selv og som våger å være kritisk heller en tusen som bare følger strømmen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-22, 08:06   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gi meg heller en lærer som våger å tenke selv og som våger å være kritisk heller en tusen som bare følger strømmen.

Man kan fint tenke selv og likevel være enig med majoriteten. At det er bare de som er enige med majoriteten som tenker selv er konspitankegods.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-22, 08:16   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[/i]

Ja, foreldre bør følge med på hva som skjer på barnas arenaer (ikke bare når det gjelder julegudstjenester og matpakker) og kritiske spørsmål er bra! Gi meg heller en lærer som våger å tenke selv og som våger å være kritisk heller en tusen som bare følger strømmen.

En del av oss gjør det. Og blir veldig forbauset når vi finner en lærer i vgs som mener det er åpenbart at det bare finnes to kjønn. Selv hos dyra ser vi at det er glidende overganger og de er neppe opplært gjennom Pride. Men hva vet vel jeg, en uutdannet bonde. Skal holde meg til matpakkene mine jeg altså

Gammel 23-06-22, 11:10   #6
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

En del av oss gjør det. Og blir veldig forbauset når vi finner en lærer i vgs som mener det er åpenbart at det bare finnes to kjønn. Selv hos dyra ser vi at det er glidende overganger og de er neppe opplært gjennom Pride. Men hva vet vel jeg, en uutdannet bonde. Skal holde meg til matpakkene mine jeg altså

Så interessant Floksa. Er du villig til å dele dine observasjoner fra dyrene ? Jeg selv måtte bite i feminist fordommene når jeg fikk sønner. Intressene de hadde fra ung alder av, kan ikke styres var min erfaring.

Gammel 23-06-22, 11:42   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Så interessant Floksa. Er du villig til å dele dine observasjoner fra dyrene ? Jeg selv måtte bite i feminist fordommene når jeg fikk sønner. Intressene de hadde fra ung alder av, kan ikke styres var min erfaring.

Vi har av og til dyr som avviker. En ting er de som har fysiske endringer. Kviger som er tvilling med okse er ofte født uten livmor. De kan utvikle seg som kviger eller få skikkelig oksepreg. Hermafrodittisme Skjer jo også. Oftes på geit men skjer også hos andre arter. Men dette er jo biologiske «feil».
Mer interessant er de som fysisk er som de skal men som ikke stemmer lell. I fjor hadde vi en kvige. Alt normalt. Men hun tok ikke kalv. Det viste seg at oksen vår var helt uinteressert i henne. En okse som har bedekt mange, mange kyr og ikke var særlig kresen. For å si det slik. Denne hadde helt vanlig kvigeoppførsel. Hun ble slaktet da vi ikke har så mye bruk for en ku som ikke tar kalv. I år har vi litt samme. Men hun har også avvikende oppførsel og tildels avvikende utseende. Hun skal også slaktes på grunn av avvikende oppførsel. Det var bestemt før vi oppdaget at oksen ikke ville ha henne.
Kjønnsorganer og livmor er helt normale.

Gammel 22-06-22, 12:06   #8
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det skal være en måned eller en dag har jeg ikke så sterke meninger om, men jeg blir mer enn skeptisk til hele Pride etter slike uttalelser.

Også folk som er homofile eller trans (eller andre ting) KAN være idioter. Det er jevnt fordelt i sausen, rine, du må ikke tenke at du kun kan støtte ting hvor alle de involverte er smarte, flinke og snille.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.