Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant
Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.
Kan man sy om? Mamma fabler om at hun ikke vil ha bunaden sin lenger. Kan man sy om den bunaden i, tja, størrelse 42, til en størrelse 36? (Damask-kjol)
Ja, mest trolig. Stakken kan man uansett gjenbruke, den er lik i vidde opp til ca str 46 og lengden kan man jo stort sett justere med mindre opprinnelig eier er veldig kort og ny eier veldig lang og det er lite stoff til overs. Livet kan nok også brukes om igjen, men det er også en grei sak å sy et nytt hvis det ikke skulle gå. Pris for nytt liv avhenger litt av stoffvalg, men slik ca 7.000 ferdig montert på stakk. Omsøm uten skifte av nytt liv avhenger litt av hva som må gjøres, men et sted mellom 1500 og 3500 vanligvis. Iallfall koster det det hos meg.
Jeg syr ofte om eldre Råndastakker for tiden. I vårt område finnes det mange gamle fine stakker (stakk er altså skjørtet på en bunad), ofte hjemmevevde og mange i plantefarget garn. Råndastakk og damaskkjol er egentlig samme bunad, forskjellen er at Råndastakken har stripete stakk (rånd= stripe) og damaskkjol har stakk i damaskvevd stoff. Mange av disse ordentlig gamle stakkene har utslitte liv og de passer ofte dårlig til ny bruker. Jeg restaurerer da stakken (bøter eventuelle hull, skifter skonering om det trengs osv) og syr nytt liv. Råndastakk og damaskkjol er blant våre aller eldste og mest autentiske bunader, såkalt kategori 1 bunader. Fra gammelt av var det vanlig med liv i brokade, damask, fløyel og diverse annet i tillegg til de rutete livene vi har sett mest av de siste 60-70 årene. Ofte arver konfirmanten en gammel stakk etter en bestemor eller enda eldre slektning og velger seg stoff til liv og forkle etter egen smak. Dette gir en historisk korrekt bunad med et personlig preg for en relativt rimelig penge. Gjenbruk er veldig bra og bunader er skapt for det! Har man ingen å arve av, er det mulig å kjøpe en gammel stakk for en rimelig penge. Det er også mulig å kjøpe nytt stoff selvsagt, det er de senere årene rekonstruert og satt i produksjon Råndastakk-stoff både i maskinvevd og håndvevd utførelse.
Jeg snakker meg bort, men ja, det de absolutt mulig å sy om en bunad og livkjolene fra Gudbrandsdalen er laget på en måte som gjør de velegnet til omsøm. Mange andre bunader også, for den del.
|