Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant
Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.
Jeg har forøvrig blandede følelser for bunadsfokuset i forbindelse med konfirmasjon. Selvsagt er jeg glad for at bunadstradisjonen står så sterkt og jeg er jo også glad for oppdragene jeg får, det er alltid stas å sy til konfirmanter, men det er jo et stort MEN her! Bunader er kostbart og det er ikke alle familier som egentlig har råd til bunad til tusenvis av kroner. Jeg tror vi hadde slitt med å finansiere tre bunader på tre år hvis jeg ikke hadde laget alt selv. Det er et enormt press der ute. På et sted som vårt der det er årevis mellom hver gang man ser ei jente på konfirmasjonsbildene (fellesbildene fra seremonien) uten bunad, så skal det jammen meg styrke til for å være den som stiller uten. Jeg prøver å markedsføre de rimeligere, men likevel veldig veldig fine bunadene (og langt mer historisk korrekte også) framfor de dyrere og jeg prøver også å markedsføre omsøm, arvebunader osv, men jeg vet ikke om jeg egentlig når fram. Jeg har en plan om å skaffe meg noen bunader jeg kan tilpasse og låne/leie ut, men jeg vet jo ikke om det blir brukt heller.
Dette med ulik økonomi og ulik mulighet for å skaffe dyre klær var vel også opprinnelsen til at alle har hvite kapper over klærne i kirka. Men ditt distrikt er ett av de få stedene hvor hvite kapper aldri har vært brukt (med mindre de har begynt med det i senere år). Nettopp fordi alltid har vært en selvfølge at alle har hatt bunad, på grunn av tradisjon, og ikke minst fordi den ene varianten (som var mest brukt tidligere) er relativt "billig". Veldig synd at den dyrere, broderte varianten etter hvert har blitt mer populær (i tillegg til at det har blitt en trend å putte sølvbelte på, for å gjøre den enda dyrere). Men nå har det blitt slik over hele landet, også her er det svært få jentekonfirmanter som har noe annet enn bunad.
I generasjonen over meg, da min mor vokste opp (60-tallet), var det slett ikke vanlig med bunad på alle, spesielt ikke i byene, der hun bodde. Men da var det også press, de måtte helst ha to forskjellige antrekk. Ett til overhøringen som var søndagen før konfirmasjonen, og det var gjerne drakt, med skjørt og jakke. Så hadde de kjole til selve konfirmasjonen. Men da altså med kappe over. Det var mer vanlig med bunad til de var ferdige på gymnas og tok examen artium, og fikk studenterlue.