Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Autofil Bilsnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-22, 22:02   #11
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

"Min" første bil (pappa sin, men jeg hadde den i uker i slengen) var en Peugeot 504 pick up. Med rattgir. Fire gir og revers hadde den. Hendte vi fikk den opp i 80 i nedoverbakker. Passerte man 75 slutta rattet å riste. Den hadde ett sete. Med plass til tre. Var føreren kort i beina måtte alle mann alle skvise beina under dashen. Det var bra vi aldri ble stoppa i teknisk kontroll, for så vidt jeg vet gikk den delvis på røddiesel (vi bodde på gård på det tidspunktet). Var vel sikkert ikke bare røddieselen som hadde vært et problem på en sånn kontroll.

Jeg har kjørt mye rart oppigjennom. Både gammelt og nytt og med både manuell og automat. Og jeg mener ærlig at det har gitt meg mer forståelse for bil og kjøring. Fortsatt føler jeg meg utrygg på glatt føre. Kanskje nettopp fordi jeg ikke har opplevd å skli eller kjøre ut. Jeg mener det er så mye mer ved å kjøre bil enn å mestre filskifte i tett trafikk (satt på spissen). Vi skal vel ikke undervurdere ungdommen? Greide vi, greier de. Jada, det er forskjell på trafikken da og nå, men min mening er at kun automatlappen setter begrensninger som kan være ugunstige. Selv om størstedelen av bilparken er elektrisk/automat, så ser jeg her i barteland at ungdomsbiler fortsatt er gamle manuelle bensinbiler. Så derfor blir det lapp med manuelt gir på mine.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.