Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvor galskap er det å få hund?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-22, 16:29   #1
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor galskap er det å få hund?

Galskap er det ikke, men jeg ville virkelig vært HELT sikker før jeg gikk til det skrittet, særlig hvis det er valp det er snakk om. Jeg synes det var MYE arbeid å oppdra en valp, faktisk synes jeg valpetiden var mer anstrengende enn å ha baby, sikkert til dels fordi jeg var bedre forberedt på at baby skulle være mye jobb, men det var virkelig mye mer slitsomt enn jeg hadde trodd - uansett hvor søt den var. Det tok 5 måneder før vår bichon havanais ble stueren. Vi hadde ikke hage å slippe den ut i og det var vinter. Say no more.

I tillegg kom trening for å oppdra den. Det er heller ikke gjort i en fei. Jada, man går på valpekurs etc., men selve treningen er det dere som må gjøre. Jeg gikk på tur med en venninne og hennes spaniel på ca. 1,5 år for et par måneder siden. Hun hadde hatt hund før, og hadde tatt lett på oppdragelsen av den nye hunden. Viktige ting som å kunne gå ordentlig i bånd, komme på innkalling etc. var over hodet ikke på plass. Hun hadde "glemt" hvor mye arbeid det var...

Også viktig å huske på at en hund må luftes flere ganger om dagen, ikke bare den hyggelige turen på en søndag i skogen, men ca 4 ganger om dagen. Kanskje bare korte tisseturer, men når det er tidlig morgen, sen kveld, kaldt, regn eller whatever, er det ikke koselig. Veldig viktig med gode avtaler for å dele på sånne ting. Pelsstell, tannstell, kloklipping etc. er heller ikke alltid lett, og blir det ikke gjort, er det enda verre.

Så har vi hjemme-alene trening som også er en ting som folk sliter med (inkludert oss). Særlig folk som har fått hund i pandemien eller hvis man har vært hjemme mye av andre grunner, sliter med dette fordi hunden da er vant til at det alltid er noe der, noe den liker. Og selv når hunden er blitt vant til å være alene, kan den ikke være alene i timesvis også på kvelden hvis den har vært alene en hel dag. Da må man hjem, ikke på trening eller ut og spise med venner eller kollegaer. Ikke bare hjem for å lufte den kjapt, men for å være sammen med den.

Så har man røyting, skitne labber, hunder som tygger på møbler eller sko, hunder som lukter, hunder som bjeffer i tide og utide etc. For ikke å snakke om hunder som blir syke og krever ekstra stell av den grunn. Det er både dyrt, trist og tidkrevende.

Pass i ferier fortjener et eget avsnitt. Det er absolutt ikke alle som egner seg som hundepassere og langt fra alle hunder som egner seg på kennel (eller lett å finne en god kennel). Vi hadde ordnet pass til vår hund, men så flyttet vi og måtte begynne helt på nytt. Ikke lett, men heldigvis ordnet det seg.

Men herregud; Dette var mye negativt. Jeg ELSKER hunden vår og er utrolig takknemlig for at vi tok beslutningen om å få den. På en måte takknemlig for at jeg ikke visste alt jeg har skrevet over her for da hadde jeg nok valgt annerledes. Men tenk dere godt om, det er i alle fall ekstremt viktig.

Sist redigert av liefje : 18-03-22 kl 16:40.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.