Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den
Tja, kanskje heller si "kristne moralske læresetninger som grunnlag for et verdisett" eller noe sånt?
Tror man kan bruke mye forskjellig som utgangspunkt for å bygge gode verdier i en institusjon, om det er at en friluftsbarnehage bruker nærhet til naturen som en måte å bygge respekt for natur og hverandre, Steinerskoler kan bruke sitt fundament til å fokusere på "hele mennesker" og raushet i et fellesskap, eller en kristen skole som løfter frem nestekjærlighetsbegrepet og bruker det til å bygge et godt fellesskap. 
Verdibegrepet er jo interessant i seg selv, selvsagt, på mange områder. De er per def gode, og om du lister 20 "bra verdier", så vil sikkert ingen være uenige i en eneste av dem, men hvilke verdier som virkelig kjennetegner eller dominerer en arbeidsplass eller institusjon vil likevel være mulig å begrense til et subset av disse.
Enig i at det er forskjell på offentlig og privat. Men grunnen til at jeg nevnte KG er at jeg TROR at de har fått til en skole som oppfattes som en tvangstrøye av svært få, om noen, også sekulære elever. Men de startet sikkert som temmelig mye mer uttalt kristelig, og så har de blitt korrigert og sikkert selvkorrigert og til slutt landet på et sted som tar utgangspunkt i de "kristne røttene" eller hva man skal si, og bruker det på en bra måte? Inntrykket mitt er at det er en skole som har et veldig tydelig og etterlevd verdisett, i hvert fall, som oppfattes som positivt.
Jeg vet ikke, disse skolene hadde et så rævva utgangspunkt, at det kanskje var verdt at de gikk litt langt i en retning, for å gjøre det bedre, og så kunne det gjerne justert seg, der også? De kunne nok fått det til på andre måter også, men det var nok den enkleste ruten for de lokalsamfunnene.