Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Drømmer om 1 år i Frankrike

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-07, 20:59   #1
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Drømmer om 1 år i Frankrike

Jeg har et rustent mellomfag i fransk, fra 2001. Jeg føler at jeg trenger å prate en del mer fransk for å kunne bruke denne kunnskapen til noe. Samtidig drømmer jeg om å bo et år i Frankrike.

Nå har jeg imidlertid en gutt på 2,5 år og en mann (som er kokk), og disse måtte jo reise sammen med meg. Noen som har tips å komme med?

Gammel 19-08-07, 21:10   #2
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drømmer om 1 år i Frankrike

Jeg er også frankofil og har bodd i Frankrike/Belgia i flere perioder. Først som au pair, deretter som student og til slutt i pappapermisjon (3 måneder).

Før man kan gi noen råd så er det jo lurt å vite om du har tenkt å studere eller å jobbe når dere skal reise dit. Kan mannen din noe fransk? Hvis han har litt ordforråd, så er det ikke noen umulighet å få seg jobb som kokk skulle en tro, men man kan ikke regne med å få allverdens betalt. Det er mye høyere arbeidsledighet i Frankrike enn i Norge, og som i Norge så stiller ikke utlendinger fremst i køen med mindre de har spesialkunnskaper.

Dersom dere ønsker å jobbe begge to, så tror jeg ikke det er noen umulighet å få barnehageplass, men det er nok enklere etter at barnet er 3 år.

Det finnes forøvrig oversikt over jobber om du går inn på NAV og kikker.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-07, 21:20   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har studert i Aix-en-Provence. Der har de årskurs for alle nivåer. Skal se om jeg kan lete opp en link.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-07, 21:35   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en link til noen kurs. Det var ikke der jeg gikk, men mange av svenskene jeg møtte gikk her:

http://www.sprakreisebyraet.no/frans...x-en-provence/

Gammel 19-08-07, 21:40   #5
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tusen takk! Skal se på linken, det hørtes interessant ut!! Om jeg skal jobbe eller studere vet jeg ikke helt. I utgangspunktet er jeg ferdigstudert (master i nordisk), men jeg er fortsatt glad i å studere og er dermed ikke fremmed for tanken på ytterligere studier.

Gammel 20-08-07, 22:14   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg fant P*kker ikke linnk til skolen jeg gikk på. Den var omtalt på et nettsted (Ansa tror jeg), men ingen link.

Skolen heter Université d`Aix-Marseilles III, Institute pour étrangères.

Gammel 20-08-07, 23:13   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ble mindre frankofil etter et halvår i Frankrike.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 02:06   #8
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg ble mindre frankofil etter et halvår i Frankrike.

Jeg ble helt Frankrike-kurert etter å ha delt bolig med bl.a. en fransk jente i et helt år.... :grøss:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.