Sv: Krig i Europa i 2022?
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Jeg syns hele flyktningedebatten er helt absurd, skal jeg være ærlig. Det vitner om en manglende evne til å skjønne menneskets naturlige hang til å forholde seg til "ingrupper" og "utgrupper". De som er i "ingruppen" er ofte mennesker man relaterer seg til på en eller annen måte. Og det er typisk også de man har lettere for å føle sympati for, nettopp fordi man klarer å forestille seg selv i deres sko.
At Ukrainas naboland åpner grenser og hjem for Ukrainske flyktninger er jo ikke så underlig. Mange har slekt og venner på andre siden av grensen, og dette er folk de føler tilhørighet til. Det ligner på mange måter Sveriges behandling av norske flyktninger under krigen. Folk fra bakgården, "broderfolket". Det er rett og slett lettere for en del å få sympati for folk de føler en nærhet til. Og enklere å trekke på skulderen av problemer som rammer folk man ikke føler samme nærhet til. Det betyr ikke at de som ikke bryr seg om flyktningene som drukner i Middelhavet eller sitter fast i kjipe flyktningeleire er "dårlige folk", på samme måte som at de som ikke engasjerer seg i barna som mobbes på naboskolen er "dårlige folk", men at ganske mange har en viss porsjon empati i seg, og ikke evner eller orker å ta inn over seg all verdens elendighet. Så er det enkelte som har en mye større kapasitet til å bry seg om andre, og all ære til dem for det.
Jeg tror det vi burde fokusere på nå er at folk faktisk bryr seg. De åpner hjem og hjerter og tar i mot flykninger. Og jeg håper virkelig det er en hjertevarme som ikke går over, selv om krigen skulle trekke ut i tid. For det er jo ikke helt uvanlig at det skjer. Når krisen ikke lenger er like akutt, og flyktningene påvirker egen hverdag, så kan det kjølne varme hjerter.
Nettopp den funksjonen som fører til at Ukrainas naboland åpner grenser og hjem er jo også noe av det som gjør Russlands invasjon av Ukraina så crazy. Ukrainere og Russere er broderfolk. Det er som om Sverige eller Danmark skulle invadert Norge, under påskudd av at vi tidligere var i union.
Jeg synes det vitner om at man klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Alle her sier jo at de forstår hvorfor det er slik, men at de ønsker å ha et bevisst forhold til dette.