Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden #10

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-22, 18:43   #761
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #10

Jeg er med og arrangerer humanistisk konfirmasjon for distriktet her og vi får høre en del trist. Det er konfirmanter som velger kirka fordi foreldrene truer med å ikke arrangere selskap for dem hvis ikke. Og så har man besteforeldrene som blir så skuffa og lei seg, besteforeldrene som nekter å komme, familiemedlemmer av alle slag som ikke vil gi gave. (Og så kan jeg legge til da, at de som nesten må bæres inn i salen fordi de er motvillige kommer nesten alltid og takker oss for den flotte seremonien etterpå. Det skal de ha.)

Gammel 05-03-22, 18:54   #762
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma var skikkelig skuffet fordi eldste valgte humanistisk konfirmasjon. Men heldigvis hadde hun skamvett til å ikke si noe til han om det.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 05-03-22, 19:16   #763
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Synes sånne holdninger er helt forferdelige. Samme med de jeg har støtt på som mener at ungene mine ikke egentlig har fått navn fordi de ikke er døpt.

Gammel 05-03-22, 19:25   #764
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Synes sånne holdninger er helt forferdelige. Samme med de jeg har støtt på som mener at ungene mine ikke egentlig har fått navn fordi de ikke er døpt.

Da vet de ikke hva dåp går ut på altså

Isprinsessen er ikke aktiv  
Gammel 05-03-22, 19:33   #765
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer til å pusse mannens svigermor på henne
Det pleier å funke ganske bra. Ungen er superraus og bruker tid med farmor lell.
Snakket med de andre ungene og det viste seg at hun har sakt det samme til dem.
Og at de fikk mindre gave om de valgte humanetisk.
Akkurat det siste har vi tatt høyde for og de andre ungene må dele om hun faktisk skulle funnet på å forskjellsbehandle dem. Da blir det en felles pott som deles på fire.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 06-03-22, 21:02   #766
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg er med og arrangerer humanistisk konfirmasjon for distriktet her og vi får høre en del trist. Det er konfirmanter som velger kirka fordi foreldrene truer med å ikke arrangere selskap for dem hvis ikke. Og så har man besteforeldrene som blir så skuffa og lei seg, besteforeldrene som nekter å komme, familiemedlemmer av alle slag som ikke vil gi gave. (Og så kan jeg legge til da, at de som nesten må bæres inn i salen fordi de er motvillige kommer nesten alltid og takker oss for den flotte seremonien etterpå. Det skal de ha.)

Ja, de vi er tante og onkel til, som er konfirmert hos deg, blir sett på som ganske zpezielle i bøgda de bor i, fordi de ikke er døpt, og fordi de velger humanistisk konfirmasjon. Sistemann ut konfirmeres nå til våren, og for første gang i historien er det en person til fra bygda, utenom denne familien, som velger det samme. Det har vært en og annen opp igjennom som har droppet konfirmasjon, men ingen andre enn mine tre tantebarn som har valgt humanistisk. Det skyldes vel delvis også lang reiseveg for kurs og seremoni, men akkurat det er jo litt høna og egget. Det blir selvsagt ikke arrangert kurs og seremoni i deres kommune heller, så lenge det ikke er noen som ønsker å delta.

I den bygda er det skikkelig big deal, og fra folk som bor der får jeg også høre at mine barn er "modige" som tør å velge "annerledes". Men her er det jo ikke noen big deal i det hele tatt. Fordelinga er vel ca 50-50 mellom humanistisk og kirkelig (uten at jeg har sett noen tall), en del som ikke konfirmeres pga andre religioner eller andre ting, og ungene vet knapt nok hva vennene deres skal. Så de verken følger strømmen eller velger annerledes, det er ingen merkbar strøm mot noen av delene.

I min familie er alle åpne for alt, og ungenes søskenbarn, som alle er eldre enn mine barn, har valgt ulikt. To i kirka, to humanistisk. I tillegg til at jeg selv konfirmerte meg borgerlig i min tid, mens søstrene mine valgte ingen seremoni. På mannens side har det vært skepsis tidligere (de bor tross alt i nevnte bygd), kanskje like mye på grunn av den sosiale belastningen ved å skille seg ut, som noe annet. Men mannens søster og hennes barn har gått foran og banet veg, ved å både la være å døpe og å velge humanistisk konfirmasjon, så da turen kom til oss var det ingen som reagerte på noe som helst. Heller ikke barnas dypt religiøse oldemor. Sistnevnte ville uansett aldri drømt om å gjøre forskjell på oldebarn på grunn av dette, eller av noen andre grunner. Hun var veldig opptatt av at alle skulle behandles likt.

Sist redigert av My : 07-03-22 kl 12:35.
My er ikke aktiv  
Gammel 07-03-22, 08:26   #767
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror det er røft regnet halvparten av 15-åringer som velger kirkelig konfirmasjon nasjonalt, og ca 1/5 som velger humanistisk. I Oslo tror jeg et er bare 1/4 som velger kirkelig, og jeg vil tro bildet er lignende i andre byer. Så er det de som kommer fra kulturer med andre tradisjoner, og så de som velger enten ingen seremoni, eller "non-firmasjon".

Gammel 07-03-22, 10:45   #768
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er i alle fall såpass mangfoldig at ingen blir sett på som spesielt "modige" for å velge humanistisk konfirmasjon, eller for å la seg døpe for å kunne konfirmere seg i kirken, for den saks skyld.

Gammel 07-03-22, 11:06   #769
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, det er i alle fall såpass mangfoldig at ingen blir sett på som spesielt "modige" for å velge humanistisk konfirmasjon, eller for å la seg døpe for å kunne konfirmere seg i kirken, for den saks skyld.

Det kommer an på hvor man bor. Når jeg har vært på samlinger med HEF der større deler av/hele landet har vært representert kommer det godt frem. Og at det er slik er gruff-verdig.

Velger også å gruffe over at kake ikke er helsekost. Tar meg en cortado på kafé nå, premie for å være flink hos legen , og kakene her er så gode og akk så ulovlige for meg på en mandag.

Gammel 07-03-22, 11:12   #770
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da jeg var tenåring konfirmerte alle seg i kirken. De som valgte å avstå skilte seg skikkelig ut. Mine barn har vokst opp i en helt annen virkelighet. Ca 30% er immigranter som ikke konfimerer seg overhode. Så deler resten seg opp i kirkelig, humanistisk og ingen markering. I klassen sogner de til flere kirker, så heller ikke de blir en stor gruppe. Hos HEF er det et mangfold av kurs og seremoni datoer, så for å få opplevelsen sammen med venner, må man avtale på forhånd. Så det er ingen som ser at elev A velger å la være, eller i kirken eller hos HEF. Den seremonien vi valgte for vår yngste sønn, avtale vi at han skulle gjøre sammen med 4er gruppen hans med gode venner fra barnehagen og barneskolen. Det kom på et par venner fra idrett. Og så siden vi valgte seremoni sted i gangavstand fra hjemmet, så kom det på mange flere venner fra barneskolen som vi ikke hadde avtalt med. Nå ble det jo avlyst for hans del, men tror vi ville ha kjent de fleste som var med der fra skole, idrett eller korps eller musikkskolen.

Gammel 07-03-22, 11:13   #771
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker ansiktet til mamma da vi fortalte at eldste valgte konfirmasjon gjennom HEF. En liten skygge av skuffelse som bare jeg så (tror jeg), deretter behandlet de det som alle andre konfirmasjoner og gjorde det samme ut av konfirmasjonen som de ville gjort om seremonien var i kirka.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv  
Gammel 07-03-22, 11:41   #772
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg husker ansiktet til mamma da vi fortalte at eldste valgte konfirmasjon gjennom HEF. En liten skygge av skuffelse som bare jeg så (tror jeg), deretter behandlet de det som alle andre konfirmasjoner og gjorde det samme ut av konfirmasjonen som de ville gjort om seremonien var i kirka.

Her tror jeg det hadde blitt det samme hvis mine hadde valgt kirkelig konf. Det var haugevis av HEF kurs, så tror egentlig det er mer populært enn i kirken her jeg bor.

Jeg gruffer over at det er mandag og jeg er trøtt, jeg kjørte mannen til flytoget grytidlig fordi jeg er snill, men angrer nå.

Neket er ikke aktiv  
Gammel 07-03-22, 12:24   #773
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mitt trøtt-gruff skyldes en makk av en unge som ikke fikk sove så hun kom krabbende inn under duna mi for å kose og makke og ikke få sove. Når hun hadde makket lenge nok så det fristet å si hun fikk stå opp så jeg på klokka, den var 4:48

Ungen ikk opp klokka fem, spiste litt og kom ned igjen, makka og kosa og fikk ikek sove frem til halv seks, da sto hun opp, og da fikk nå jeg i alle fall halvsove LITT r det ble morgen

Denne ungen, altså husets seksåring, har begynt å våkne klokka halv seks, hvilket er ille nok, men lit over halv fem, det er ikke ok. Det ble definitivt og komplett NEI ti å spille The sims før skolen, for det er ikke aktuelt at hun skal begynne å våkne tidlig for å spille (hun har fått lov å begynne å spille det litt nå i vinterferien og storkoser seg, lit mye p lese og trenger litt hjelp av og til, men det går på et vis. Men nei, vi spiller ikke dataspill før skolen!)

Hvor lenge er det til vi skal stille klokka, så jeg kan late som jeg tror på at hun lar seg stille om en time og sover til mer levellige tider. Det funka med eldstemann da han var liten, vi stilte aldri klokka hans det året, han våkna for tidlig, så vi rett og slett forskjøv alle ting så han fortsatte gjøre alt til vanlig tid, men det va en time senere etter vår klokke. Fungerte det med et bar som ikke gikk i bhg, fungerer ikke med en familie på fem hvor alle skal på skolen. Hun er ve snudd ti å våkne i grisotta i ny tid før førte uka er omme, og jeg er som zombie å regne. Får holde meg unna alle dere som ligger i skuddtrening til apokalypsen.

Gammel 07-03-22, 12:28   #774
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Det kommer an på hvor man bor. Når jeg har vært på samlinger med HEF der større deler av/hele landet har vært representert kommer det godt frem. Og at det er slik er gruff-verdig.

Hva mener du, hvor i Trondheim man bor? Jeg beskrev hvordan det er for mine barn altså, som kontrast til der søskenbarna bor (beskrevet i innlegget før), i din region. Der poenget var nettopp hvor forskjellig det er på ulike steder. Siste innlegg var bare en kommentar til Polyannas statistikk, ang hvordan fordelingen trolig er her omkring.

Gammel 07-03-22, 12:32   #775
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Standard

Hva mener du, hvor i Trondheim man bor? Jeg beskrev hvordan det er for mine barn altså, som kontrast til der søskenbarna bor (beskrevet i innlegget før), i din region. Siste innlegg var bare en kommentar til Polyannas statistikk, ang hvordan fordelingen er her omkring.

Ah, sorry. Jeg leste ikke skikkelig/kobla ikke inn hjerna og tenkte nasjonalt.

Gammel 07-03-22, 12:44   #776
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Når pleier ungene få en bevissthet rundt ønsket om borgerlig konf egentlgi? Jeg forsøker snakke med 8.klasignen av og til, og inntil videre tar jeg utgangspunkt i kirka for det er nå det som hr vært i tråd med hans tanker tidligere, men nå blir han bare irritert om jeg spørr og prøver å få noe sjakk utav det, hantenker da vel ikke på sånt, må jeg skjønne, det er sikkert kirka og mat, koldtbord er godt, men et har du allerede sagt, mamma! Ferdig!

Vi skal i borgerlig konformasjon i mai da, så får benytte muligehten til å snakke litt med ham rundt det da, påmelding i kirka er i juni, borgerlig aner jeg ikke de er vel kanskje før det, så det hadde jo vært fint om han viste... menmen, det blir sikkert kirka, og koldtbord på idrettshuset. Mat laget av i hovedsak min mor, dels meg og sikkert dels svigermor.

Det var vel ikke gruffing forresten Utover ungens mangledne evne til å bestemme seg om noe som helst!

Gammel 07-03-22, 12:53   #777
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Eldste her brukte veldig lang tid på å bestemme seg, vinglet fram og tilbake, hadde masse tanker rundt det, snakket med eldre søskenbarn som hadde valgt ulikt, for å høre om hvordan det foregikk, sjekket hvordan en dåp ville foregå i forkant av en eventuell kristen seremoni, og bestemte seg ikke før helt inntil påmeldingsfristen. De to yngste har begge to vært fast bestemt, lenge før storesøster bestemte seg, for at de i alle fall ikke skulle ha noe i kirka.

De har søskenbarn født hvert år f.o.m 2000 t.o.m 2004, så vi var i konfirmasjoner fem år på rad, både kristne og humanistiske, før det var storesøsters tur. Så det var vel derfor det ble naturlig for dem å gjøre seg opp noen tanker om det.

Gammel 07-03-22, 14:02   #778
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor er det "aldri" noen som inkluderer oss når det skal samkjøres til bursdager og aktiviteter.

Føler jeg spør og spør de samme folka om å kjøre sammen, og noen ganger passer det ikke, og ofte er vi litt sent ute. Men når man har klart å fylle opp bilen, så må det vel være mulig å sende en tanke til de som bor nærmest. Dagens gruff.

tink er ikke aktiv  
Gammel 07-03-22, 14:44   #779
Malama

Malama sin avatar

Standard

Eldste her brukte veldig lang tid på å bestemme seg, vinglet fram og tilbake, hadde masse tanker rundt det, snakket med eldre søskenbarn som hadde valgt ulikt, for å høre om hvordan det foregikk, sjekket hvordan en dåp ville foregå i forkant av en eventuell kristen seremoni, og bestemte seg ikke før helt inntil påmeldingsfristen. De to yngste har begge to vært fast bestemt, lenge før storesøster bestemte seg, for at de i alle fall ikke skulle ha noe i kirka.

De har søskenbarn født hvert år f.o.m 2000 t.o.m 2004, så vi var i konfirmasjoner fem år på rad, både kristne og humanistiske, før det var storesøsters tur. Så det var vel derfor det ble naturlig for dem å gjøre seg opp noen tanker om det.

Eldste vår er nest først i rekka, vi har fortløpende fra de som er født i 07-11 med 1-2 konfirmanter pr år, før en pause før de som kom i 2014-2016. Så han har rett og slett aldri vært i konfirmasjon siden han var liten gutt (vel, det er ikke SÅ mange år siden mannens siste kusine ble konfirmert faktisk), og aldri vært i annet enn kirkelig, så årets borgerlige er den første noen av oss har vært i som ikke er kirkelig. Mulig det gir ham noe å tenke på. Døpt er han da, så det trenger han ikke tenke på. Han har deltatt på alt av 4 års bok, 6 år s bok, tårnagent, og lys våken i regi av krika også, etterhvert med en egen mening om at det ville han (4 års var jo ikek noe han valgte så veldig selv) så jeg forventer utfra sik jeg kjenenr ham, krikelig konf, men det er nok slett ikke slik at hele klassen skal det.

Gammel 07-03-22, 14:46   #780
Malama

Malama sin avatar

Standard

Men som grudd: dette gjelder jo ungen som IKKE VET om han skal være med på tur med speideren i helga heller. Det er påmeldignsfrist I MORGEN og fet enesge jeg får utav ham er "eneste fordelen er at jeg kommer meg vekk fra dere" og "du prøver å tvinge meg!" (når jeg bare forteller om hva som skal skje der) hvorpå "NEI; JEG VET JO IKKE!" når jeg sier at jeg kan jo bare la være å melde ham på, han kan slippe, men altså, nei, det er OGSÅ feil....

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.