![]() |
#761 |
koko
|
![]() Sv: Gruffetråden #10Jeg er med og arrangerer humanistisk konfirmasjon for distriktet her og vi får høre en del trist. Det er konfirmanter som velger kirka fordi foreldrene truer med å ikke arrangere selskap for dem hvis ikke. Og så har man besteforeldrene som blir så skuffa og lei seg, besteforeldrene som nekter å komme, familiemedlemmer av alle slag som ikke vil gi gave. (Og så kan jeg legge til da, at de som nesten må bæres inn i salen fordi de er motvillige kommer nesten alltid og takker oss for den flotte seremonien etterpå. Det skal de ha.)
#762 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråden #10Mamma var skikkelig skuffet fordi eldste valgte humanistisk konfirmasjon. Men heldigvis hadde hun skamvett til å ikke si noe til han om det. |
![]() |
![]() |
#763 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Gruffetråden #10Synes sånne holdninger er helt forferdelige. Samme med de jeg har støtt på som mener at ungene mine ikke egentlig har fått navn fordi de ikke er døpt.
#764 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråden #10
Da vet de ikke hva dåp går ut på altså |
![]() |
![]() |
#765 |
can-jur
|
![]() Sv: Gruffetråden #10Jeg kommer til å pusse mannens svigermor på henne
![]() |
#766 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, de vi er tante og onkel til, som er konfirmert hos deg, blir sett på som ganske zpezielle i bøgda de bor i, fordi de ikke er døpt, og fordi de velger humanistisk konfirmasjon. Sistemann ut konfirmeres nå til våren, og for første gang i historien er det en person til fra bygda, utenom denne familien, som velger det samme. Det har vært en og annen opp igjennom som har droppet konfirmasjon, men ingen andre enn mine tre tantebarn som har valgt humanistisk. Det skyldes vel delvis også lang reiseveg for kurs og seremoni, men akkurat det er jo litt høna og egget. Det blir selvsagt ikke arrangert kurs og seremoni i deres kommune heller, så lenge det ikke er noen som ønsker å delta.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-03-22 kl 12:35. |
![]() |
![]() |
#767 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gruffetråden #10Tror det er røft regnet halvparten av 15-åringer som velger kirkelig konfirmasjon nasjonalt, og ca 1/5 som velger humanistisk. I Oslo tror jeg et er bare 1/4 som velger kirkelig, og jeg vil tro bildet er lignende i andre byer. Så er det de som kommer fra kulturer med andre tradisjoner, og så de som velger enten ingen seremoni, eller "non-firmasjon".
#768 |
Semiaktiv
![]() Sv: Gruffetråden #10Ja, det er i alle fall såpass mangfoldig at ingen blir sett på som spesielt "modige" for å velge humanistisk konfirmasjon, eller for å la seg døpe for å kunne konfirmere seg i kirken, for den saks skyld.
#769 |
koko
|
Det kommer an på hvor man bor. Når jeg har vært på samlinger med HEF der større deler av/hele landet har vært representert kommer det godt frem. Og at det er slik er gruff-verdig.
#770 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Gruffetråden #10Da jeg var tenåring konfirmerte alle seg i kirken. De som valgte å avstå skilte seg skikkelig ut. Mine barn har vokst opp i en helt annen virkelighet. Ca 30% er immigranter som ikke konfimerer seg overhode. Så deler resten seg opp i kirkelig, humanistisk og ingen markering. I klassen sogner de til flere kirker, så heller ikke de blir en stor gruppe. Hos HEF er det et mangfold av kurs og seremoni datoer, så for å få opplevelsen sammen med venner, må man avtale på forhånd. Så det er ingen som ser at elev A velger å la være, eller i kirken eller hos HEF. Den seremonien vi valgte for vår yngste sønn, avtale vi at han skulle gjøre sammen med 4er gruppen hans med gode venner fra barnehagen og barneskolen. Det kom på et par venner fra idrett. Og så siden vi valgte seremoni sted i gangavstand fra hjemmet, så kom det på mange flere venner fra barneskolen som vi ikke hadde avtalt med. Nå ble det jo avlyst for hans del, men tror vi ville ha kjent de fleste som var med der fra skole, idrett eller korps eller musikkskolen.
#771 |
|
![]() Sv: Gruffetråden #10Jeg husker ansiktet til mamma da vi fortalte at eldste valgte konfirmasjon gjennom HEF. En liten skygge av skuffelse som bare jeg så (tror jeg), deretter behandlet de det som alle andre konfirmasjoner og gjorde det samme ut av konfirmasjonen som de ville gjort om seremonien var i kirka.
#772 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Her tror jeg det hadde blitt det samme hvis mine hadde valgt kirkelig konf. |
![]() |
![]() |
#773 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Gruffetråden #10Mitt trøtt-gruff skyldes en makk av en unge som ikke fikk sove så hun kom krabbende inn under duna mi for å kose og makke og ikke få sove. Når hun hadde makket lenge nok så det fristet å si hun fikk stå opp så jeg på klokka, den var 4:48
#774 |
Semiaktiv
Hva mener du, hvor i Trondheim man bor? Jeg beskrev hvordan det er for mine barn altså, som kontrast til der søskenbarna bor (beskrevet i innlegget før), i din region. Der poenget var nettopp hvor forskjellig det er på ulike steder. Siste innlegg var bare en kommentar til Polyannas statistikk, ang hvordan fordelingen trolig er her omkring.
#775 |
koko
|
Ah, sorry. Jeg leste ikke skikkelig/kobla ikke inn hjerna og tenkte nasjonalt.
#776 |
![]() Sv: Gruffetråden #10Når pleier ungene få en bevissthet rundt ønsket om borgerlig konf egentlgi? Jeg forsøker snakke med 8.klasignen av og til, og inntil videre tar jeg utgangspunkt i kirka for det er nå det som hr vært i tråd med hans tanker tidligere, men nå blir han bare irritert om jeg spørr og prøver å få noe sjakk utav det, hantenker da vel ikke på sånt, må jeg skjønne, det er sikkert kirka og mat, koldtbord er godt, men et har du allerede sagt, mamma! Ferdig!
#777 |
Semiaktiv
![]() Sv: Gruffetråden #10Eldste her brukte veldig lang tid på å bestemme seg, vinglet fram og tilbake, hadde masse tanker rundt det, snakket med eldre søskenbarn som hadde valgt ulikt, for å høre om hvordan det foregikk, sjekket hvordan en dåp ville foregå i forkant av en eventuell kristen seremoni, og bestemte seg ikke før helt inntil påmeldingsfristen. De to yngste har begge to vært fast bestemt, lenge før storesøster bestemte seg, for at de i alle fall ikke skulle ha noe i kirka.
#778 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Gruffetråden #10Hvorfor er det "aldri" noen som inkluderer oss når det skal samkjøres til bursdager og aktiviteter.
#779 |
Eldste vår er nest først i rekka, vi har fortløpende fra de som er født i 07-11 med 1-2 konfirmanter pr år, før en pause før de som kom i 2014-2016. Så han har rett og slett aldri vært i konfirmasjon siden han var liten gutt (vel, det er ikke SÅ mange år siden mannens siste kusine ble konfirmert faktisk), og aldri vært i annet enn kirkelig, så årets borgerlige er den første noen av oss har vært i som ikke er kirkelig. Mulig det gir ham noe å tenke på. Døpt er han da, så det trenger han ikke tenke på. Han har deltatt på alt av 4 års bok, 6 år s bok, tårnagent, og lys våken i regi av krika også, etterhvert med en egen mening om at det ville han (4 års var jo ikek noe han valgte så veldig selv) så jeg forventer utfra sik jeg kjenenr ham, krikelig konf, men det er nok slett ikke slik at hele klassen skal det.
#780 |
![]() Sv: Gruffetråden #10Men som grudd: dette gjelder jo ungen som IKKE VET om han skal være med på tur med speideren i helga heller. Det er påmeldignsfrist I MORGEN og fet enesge jeg får utav ham er "eneste fordelen er at jeg kommer meg vekk fra dere" og "du prøver å tvinge meg!" (når jeg bare forteller om hva som skal skje der) hvorpå "NEI; JEG VET JO IKKE!" når jeg sier at jeg kan jo bare la være å melde ham på, han kan slippe, men altså, nei, det er OGSÅ feil....
|
|