Sv: Krig i Europa i 2022?
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
De sier jo "vi kan ikke utelukke for evig tid at Ukraina skal få bli medlem", mens det er akkurat det Putin har stilt som betingelse. At situasjonen akkurat nå (og i overskuelig framtid) tilsier at Ukraina ikke ville fått godkjent noe søknad nå er egentlig irrelevant. (Eller egentlig realpolitisk alt som burde bety noe, derfor: )
For å snu poenget ditt så kan man jo like gjerne hevde at Putins krav om evig utelukkelse av Ukraina er å demonstrere makt overfor NATO, fordi både Putin og NATO vet at det er et premiss NATO aldri vil gå med på. At det er en unødvendig pissekonkurranse er jeg helt enig i, men ikke at NATO er skyld i den. De kunne ikke respondere annerledes på Putins krav.
Jeg mener de er medskyldige i pissekonkurransen på likefot, men det er den direkte formuleringen (i mitt forrige innlegg her) "We agreed today that these countries will become members of NATO" som er ... teit! For det stemmer jo ikke! Og da må den enten være ufattelig klønete, eller bevisst provoserende. Og med Bush som president i USA da? Tja, det kan ha vært både klønete og bevisst provoserende, forsåvidt. Men ikke i tråd med hva feks Frankrike og Tyskland ønsket.
|