|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?
Tja. Definér hva som ligger i begrepet "kresen"?
![]() |
![]() |
#2 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, ordbokas definisjon om at man er "forvent når det gjelder mat" syns jeg i alle fall er en ganske fordomsfull definisjon.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
Men det opprinnelige hovedinnlegget gikk ikke på å få velge å avstå fra å spise, men at det ble servert ting man ikke kunne spise og derfor ikke få ta del i fellesskapet. Det er en helt annen problemstilling.
![]() |
![]() |
#4 |
Introvert textrovert
|
Ja, det er noe helt annet. Om som, jeg tror Observatøren sa, man kan smake en liten bit en gang, og lar man det ligge etterpå, så må jo det være greit. Også for læreren. Hvordan man tilrettelegger på hjemmebane er noe helt annet enn et sted man må følge kunnskapsmål. Snakker om kresenhet fremdeles.
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
Man vil jo ikke forvente at en veganer tar en bit kjøtt «for å ha smakt på det», så da kan man heller ikke forvente at et barn som ikke klarer å spise noe av andre grunner «bare smaker en bit».
![]() |
#6 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For det første: Jeg har adressert meldinger som påstod at man slett ikke trengte å ta hensyn til de som var kresne, for det var nemlig noe helt annet. Dette er jeg fullstendig uenig i. Jeg mener det er innenfor samme område, og jeg oppfatter fremdeles at svært mange mener det å være "alvorlig kresen" (eller hva man enn skal kalle det) er bare noe merkverdig som man bør slutte med, og det er i alle fall ikke spesielt høyverdig. Mest alt alt er dette noe man bør føle skam for.
Mens min datter har en M&H-lærer som ble sur over at maten ikke ble spist opp, selv om hun i forkant fikk vite om problemstillinger rundt både religion og kresenhet.
![]() |
|
|