Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mat og helse for muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-22, 12:54   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ingen velger å være kresen.

Tja. Definér hva som ligger i begrepet "kresen"?

Jeg har et barn som definitivt er kresen. Men for hans del er det noen få ting som han virkelig ikke klarer å få i seg og veldig mange ting han ikke vil spise fordi han ikke synes det er det beste i verden. Som mamma vet jeg forskjellen på de to. Jeg tvinger ham ikke til å spise de tingene som han ikke klarer å spise, men kan godt servere middag som består av "ikke det beste i verden". Hvis han fremdeles velger å ikke spise, så var han sannsynligvis ikke så sulten og spiser litt mer ved neste måltid.

Mat&Helse-læreren kan ikke forventes å forstå forskjellen mellom dette for alle barn. Jeg setter umåtelig pris på at de ikke tvinger ham til å spise noe som helst, men han forteller at han smaker på overraskende mye i kategorien "ikke det beste i verden" når det lages/serveres på skolen. Og jeg synes det er HELT GREIT at skolen lager mat som faller i den kategorien for hans del.

Gammel 09-02-22, 13:17   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Tja. Definér hva som ligger i begrepet "kresen"?

Vel, ordbokas definisjon om at man er "forvent når det gjelder mat" syns jeg i alle fall er en ganske fordomsfull definisjon.

Selvsagt kan ikke en M&H-lærer vite i hvilken "grad" noen er kresne eller ei. På samme måte som at man ikke kan vite i hvilken "grad" noen er vegetarianere, muslimer eller har andre livssyn. Det er jo ingen som sjekker om du er innmeldt i et religiøst samfunn, eller noen som kommer hjem og sjekker om du har spist kjøtt i helga.

Før oppstart på M&H fikk vi utdelt et skjema hvor man spurte om blant annet allergier og andre ting som kunne påvirke spisingen. Jeg opplyste da om kresenheten hos min datter. Hun er fullstendig klar over dette selv, og er absolutt i stand til å selv regulere om hun skal smake på ting eller ei. Jeg krever ingen tilretteleggelse for henne (vi er vel vante med å ha reservemat i sekken), men jeg krever at hun respekteres og ikke tvinges til å spise noe hun ikke ønsker å spise. Jeg syns også at læreren kan holde seg for god til å snurte over kresne elever.

Jeg tror ikke man har så mye annet valg, enn å stole på elevene. Jeg ser ikke helt poenget med å tvinge (eller forsøke å tvinge) noen til å spise ting de ikke ønsker å spise.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 13:43   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg ser ikke helt poenget med å tvinge (eller forsøke å tvinge) noen til å spise ting de ikke ønsker å spise.

Men det opprinnelige hovedinnlegget gikk ikke på å få velge å avstå fra å spise, men at det ble servert ting man ikke kunne spise og derfor ikke få ta del i fellesskapet. Det er en helt annen problemstilling.

Når det er sagt - min yngste er forunt med en M&H-lærer som på ingen måte snurter eller kommenterer at noen ikke spiser. Om han da velger å ikke spise er opp til ham. Men jeg tillater ikke at han bli sur for at det på M&H blir servert mat som han velger å ikke spise.

Gammel 09-02-22, 13:48   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det opprinnelige hovedinnlegget gikk ikke på å få velge å avstå fra å spise, men at det ble servert ting man ikke kunne spise og derfor ikke få ta del i fellesskapet. Det er en helt annen problemstilling.

Når det er sagt - min yngste er forunt med en M&H-lærer som på ingen måte snurter eller kommenterer at noen ikke spiser. Om han da velger å ikke spise er opp til ham. Men jeg tillater ikke at han bli sur for at det på M&H blir servert mat som han velger å ikke spise.

Ja, det er noe helt annet. Om som, jeg tror Observatøren sa, man kan smake en liten bit en gang, og lar man det ligge etterpå, så må jo det være greit. Også for læreren. Hvordan man tilrettelegger på hjemmebane er noe helt annet enn et sted man må følge kunnskapsmål. Snakker om kresenhet fremdeles.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 13:55   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Ja, det er noe helt annet. Om som, jeg tror Observatøren sa, man kan smake en liten bit en gang, og lar man det ligge etterpå, så må jo det være greit. Også for læreren. Hvordan man tilrettelegger på hjemmebane er noe helt annet enn et sted man må følge kunnskapsmål. Snakker om kresenhet fremdeles.

Man vil jo ikke forvente at en veganer tar en bit kjøtt «for å ha smakt på det», så da kan man heller ikke forvente at et barn som ikke klarer å spise noe av andre grunner «bare smaker en bit».

Det er forskjell på å være kresen og ha direkte aversjoner mot noe mat. Jeg kjenner en som hater fisk, lager det aldri, bestiller det aldri ute. Men får han det servert, så spiser han det. Og så kjenner jeg mennesker som fysisk brekker seg av noe mat og som aldri kunne spist det om helvete frøs over. Jeg har sett en mann brekke seg av å se en melkekartong som var gått ut på dato. Jeg har innsett at det finnes mange rare fobier.

Gammel 09-02-22, 14:01   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

For det første: Jeg har adressert meldinger som påstod at man slett ikke trengte å ta hensyn til de som var kresne, for det var nemlig noe helt annet. Dette er jeg fullstendig uenig i. Jeg mener det er innenfor samme område, og jeg oppfatter fremdeles at svært mange mener det å være "alvorlig kresen" (eller hva man enn skal kalle det) er bare noe merkverdig som man bør slutte med, og det er i alle fall ikke spesielt høyverdig. Mest alt alt er dette noe man bør føle skam for.

I tillegg er det rent faktisk slik at man velger å avstå fra å spise svin om man er muslim. Mange muslimer spiser svin. Det er et valg, selv om foreldrene dine muligens har tatt det valget for deg. Ved å skrive det du skriver over, så tolker jeg deg til å fremdeles mene at det er mer OK å for eksempel ha en religiøs overbevisning (for da skal man inkluderes) enn å fysisk sett slite med kresenhet (for da skal man bare unngå å spise).

Det sagt, så hadde det selvsagt vært best om man klarte å tilrettelegge for gode måltider for alle. Å nekte noen å ha bacon ved siden av finnbiffgryta, det framstår bare som idioti.

Mens min datter har en M&H-lærer som ble sur over at maten ikke ble spist opp, selv om hun i forkant fikk vite om problemstillinger rundt både religion og kresenhet.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.