Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden #10

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-22, 09:32   #381
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #10

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

I en video så aner jeg ikke om videoen kan hjelpe meg før jeg har sett hele.

Akkurat det er faktisk det aller verste!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 09:38   #382
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker veldig godt videoer som viser forskjellig innenfor strikking, da trenger jeg både å se og høre i rolig fart. Men ikke sånn ellers, da vil jeg skumlese, lese og evt se bilder.

007 er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 09:56   #383
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg liker veldig godt videoer som viser forskjellig innenfor strikking, da trenger jeg både å se og høre i rolig fart. Men ikke sånn ellers, da vil jeg skumlese, lese og evt se bilder.

Det gjør jeg også - men jevnt over er det sånn at 90 % av innholdet også i disse videoene er :blah: :blah: :blah: som må spoles forbi, før 10 % er film av den faktiske teknikken. Superirriterende, men jeg har lært det nå, så jeg hopper bare litt fram og tilbake i filmen til jeg finner den korte snutten som viser det jeg er ute etter.

Gammel 29-01-22, 09:57   #384
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det gjør jeg også - men jevnt over er det sånn at 90 % av innholdet også i disse videoene er :blah: :blah: :blah: som må spoles forbi, før 10 % er film av den faktiske teknikken. Superirriterende, men jeg har lært det nå, så jeg hopper bare litt fram og tilbake i filmen til jeg finner den korte snutten som viser det jeg er ute etter.

Ja, sånn gjør jeg også.

007 er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 12:02   #385
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må ha på fart 1,75!

Gammel 29-01-22, 12:14   #386
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hjelper ikke nok bestandig, og andre ganger blir jeg bare så lattermild av donald duck-stemmen som blir resultatet at jeg i hvert fall ikke får med meg noe.

Det er nok ikke noe i verden som kan overbevise meg om at video er bedre enn å lese selv - til det er jeg altfor visuell. Jeg klarer heller ikke å høre på lydbok, for jeg ramler ut etter noen få minutter og har plutselig misset 15 minutter som jeg må høre på nytt. Det skjer aldri når jeg leser. Jeg er nok rett og slett ikke auditiv i det hele tatt.

Gammel 29-01-22, 12:24   #387
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Jeg er skikkelig på gruffern for tida. Nå gruffer jeg over at det enda ikke er kommet eksempeloppgaver for den nye norskeksamenen for studieforberedende i vgs etter fagfornyelsen. I hele høst sto det hos Udir at de skulle komme i desember. Tidlig i januar ble teksten endra til "i løpet av januar". Nå er det én arbeidsdag igjen i januar, og enda har vi ikke sett snurten av dem. Det første kullet (04-erne) er allerede halvveis gjennom løpet i faget uten at vi vet noe om hvordan eksamen vil se ut - og jeg har flere bekjentskaper som er involvert i eksamensarbeidet i andre fag og som sier at oppgavene for norsk har vært ferdige i flere måneder. HVORFOR kommer de ikke da?

Foreløpig trener vi på skriveoppgaver ut fra hvordan den gamle eksamen var, men vi forventer ganske store endringer som vi da får lite tid til å trene på.

Gammel 29-01-22, 13:53   #388
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Ballett-strømpebukser!

Altså, når man finner en strømpebukse med store hull under føttene på vaskerommet så går de i søpla! Og så kommer plutselig ungen og etterlyser ballett-strømpebuksa si. Som visst er noe annet enn alle andre strømpebukser, for den har jo hull under føttene!

Jada, det VAR jeg som var med å kjøpte den. Skulle ikke forundre meg om jeg må ut og kjøpe en ny en heller.

Sist redigert av Timar : 29-01-22 kl 21:41.
Timar er aktiv nå  
Gammel 29-01-22, 14:29   #389
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er skikkelig på gruffern for tida. Nå gruffer jeg over at det enda ikke er kommet eksempeloppgaver for den nye norskeksamenen for studieforberedende i vgs etter fagfornyelsen. I hele høst sto det hos Udir at de skulle komme i desember. Tidlig i januar ble teksten endra til "i løpet av januar". Nå er det én arbeidsdag igjen i januar, og enda har vi ikke sett snurten av dem. Det første kullet (04-erne) er allerede halvveis gjennom løpet i faget uten at vi vet noe om hvordan eksamen vil se ut - og jeg har flere bekjentskaper som er involvert i eksamensarbeidet i andre fag og som sier at oppgavene for norsk har vært ferdige i flere måneder. HVORFOR kommer de ikke da?

Det er helt krise! Eksempeloppgavene for YF kom i november eller desember, der er det jo eksamen i år. Det var en del lærere hos oss som ble ganske stressa da de kom, for de var så ulike tidligere eksamensform og mange var ganske misfornøyde med dem.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 14:32   #390
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag er det fugletelledag, og vanligvis har vi mange ulike fugler å telle utenfor her, men akkurat i dag er havørnfamilien på 11 stk som holder til borti her på utflukt og seiler lavt over huset, så alle småfuglene har gjemt seg.

Gammel 29-01-22, 14:51   #391
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er helt krise! Eksempeloppgavene for YF kom i november eller desember, der er det jo eksamen i år. Det var en del lærere hos oss som ble ganske stressa da de kom, for de var så ulike tidligere eksamensform og mange var ganske misfornøyde med dem.

YF-oppgavene kom i mai; det som kom i november er justert versjon etter tilbakemeldingene de fikk på de fra mai. Så der har de faktisk vært litt tidligere ute. Vi har også fått beskjed fra ei av de som lager oppgavene at vårens sett vil bli mer eller mindre identisk med den justerte eksempeloppgaven, så øver man på den bør man ha grei kontroll.

Gammel 29-01-22, 15:17   #392
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Kan du fortelle mer om hvorfor det er plagsomt? Jobber med et prosjekt nå der det er en mulig kommunikasjonsform (av flere) for noen ting, så litt nysgjerrig.

Videoer i nettaviser er noe herk, jeg løser det ved å så godt som aldri lese de nettavisene. Nrk.no er min venn.

Hovedsakelig fordi det er lite effektivt. Det tar mye lenger tid å sette av tid til å se en hel video fra start til slutt enn å skumlese det viktigste i en mail, og så go on. Særlig hvis den som tar opp video småprater litt og kløner litt og sånn også, selv om jeg hører at jeg er veldig streng når jeg skriver dette. Men jeg tror også det er et poeng hvordan man tar inn info, som noen andre skrev, det har jeg ikke tenkt på. Jeg må helst lese ting for å få det inn i hodet.

Marla Singer er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 17:19   #393
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan melde meg som leser og ikke seer, jeg også. Har tenkt at det er en gamlis-greie. Ungdommen (og da mener jeg alle kolleger under førti) gjør jo ikke annet enn å dele videoer.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 17:31   #394
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Videoer tar mer tid å "lese" fram og tilbake, derfor er det fint om alternativet skriftlige veiledninger med bilder, forklaringer og piler også finnes. For egen del er det at sånn type lyd på øret er utrolig slitsomt for øret og hjernen. Der arkivsenteret hos oss bare har lagd videoveiledninger lager jeg ofte skriftlige og illustrerte veiledninger til "mine" folk. Det blir brukt mye viser det seg.

Ja, det er jeg helt enig i altså. Dette prosjektet har ikke noe med arkivgreier å gjøre. Jobber med mye annet rart.

Gammel 29-01-22, 17:34   #395
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Hovedsakelig fordi det er lite effektivt. Det tar mye lenger tid å sette av tid til å se en hel video fra start til slutt enn å skumlese det viktigste i en mail, og så go on. Særlig hvis den som tar opp video småprater litt og kløner litt og sånn også, selv om jeg hører at jeg er veldig streng når jeg skriver dette. Men jeg tror også det er et poeng hvordan man tar inn info, som noen andre skrev, det har jeg ikke tenkt på. Jeg må helst lese ting for å få det inn i hodet.

Takk! Jeg skjønner hva du mener. Det kommer kanskje litt an på formålet også, det vi har diskutert handler om å formidle et budskap til mange på en annen måte enn via skriftlig kommunikasjon, som et supplement til møter og skriftlige ting. Så ikke for å forklare eller demonstrere noe i et program, f.eks. Men det er veldig interessant å se hva folk mener her, jeg skal ha det i bakhodet!

Gammel 29-01-22, 17:52   #396
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Hjelper ikke nok bestandig, og andre ganger blir jeg bare så lattermild av donald duck-stemmen som blir resultatet at jeg i hvert fall ikke får med meg noe.

Det er nok ikke noe i verden som kan overbevise meg om at video er bedre enn å lese selv - til det er jeg altfor visuell. Jeg klarer heller ikke å høre på lydbok, for jeg ramler ut etter noen få minutter og har plutselig misset 15 minutter som jeg må høre på nytt. Det skjer aldri når jeg leser. Jeg er nok rett og slett ikke auditiv i det hele tatt.

Er du meg? Jeg sier meg enig i absolutt alt du har sagt om video her. ALT!

Gammel 29-01-22, 20:35   #397
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Takk! Jeg skjønner hva du mener. Det kommer kanskje litt an på formålet også, det vi har diskutert handler om å formidle et budskap til mange på en annen måte enn via skriftlig kommunikasjon, som et supplement til møter og skriftlige ting. Så ikke for å forklare eller demonstrere noe i et program, f.eks. Men det er veldig interessant å se hva folk mener her, jeg skal ha det i bakhodet!

Men husk at du har et ganske smalt utvalg her, da. :humrer: Halvgamle og veldig tekstglade kjerringer.

Gammel 29-01-22, 20:40   #398
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg melder meg inn i hater-video-klubben. Jeg bruker det gjerne til VGS-elevene mine, men selv ser jeg ikke en gang TED-talks, men scroller ned og leser transkripsjonen.

Selv gruffer jeg over at jeg har strukket ett eller annet på framsiden av hoften. Det stikker! Sannsynligvis skjedde det fordi jeg ikke varmet opp godt nok før frontbøy før i dag.

Gammel 29-01-22, 22:54   #399
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men husk at du har et ganske smalt utvalg her, da. :humrer: Halvgamle og veldig tekstglade kjerringer.

Hei, jeg er under 40!

Marla Singer er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 23:09   #400
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Gammel til sinns.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.