Sv: Mattekrav til lærerstudenter
Etter mitt syn er det helt på sin plass at man må ha klart å skrape seg gjennom vgs for å kunne undervise, men jeg kan leve med at man fjerner kravet dersom man istedet sørger for at de ferdige lærerne kan sakene sine.
Grunnskolelærere i Norge kan i liten grad regne med luksusen å undervise i et fag eller to som de liker/ behersker. For å kunne gi dem full stilling og få til timeplanen til å gå opp må de påregne å undervise i flere fag, og fortrinnsvis fellesfag som alle klasser og trinn har. Norsk og matematikk peker seg ut.
Også i vgs, hvor det samme gjelder, men kan være enklere å få til å være faglærer, dersom det er en stor skole.
Etter Kunnskapsløftet skal grunnleggende ferdigheter, lese, regne, skrive og IKT (?) være en del av alle fag. Ingen lærere «slipper unna» å ha grunnleggende ferdigheter i sin undervisning. Alle må ha matematikk.
Skulle ønske den omsorgen for at de som har skrapt seg gjennom vgs skal få undervise, kunne omfatte elevenes rett til lærere som kan sakene sine. Det er der fokuset burde ligge. Elevene skal ha dyktige lærere. Kompetente lærere.
Blir helt når jeg vet at mitt barn og hens klassekamerater har lærere som ikke kan sakene sine. Enda vår skole er nokså sentralt plassert og har formodentlig nok søkere. Hva da med skoler som sliter med rekruttering. Hva slags lærere har de? Faglig sett?
|