|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JulebukkerDa/der jeg var barn var det forresten ikke vanlig at julebukkene sang når de kom på døra. Hører flere sier at de synger, og det har også mine gjort når de har gått julebukk/nyttårsbukk sammen med søskenbarna der hvor det er vanlig (har også hørt det som argument fra disse underlige folkene som er mot halloween fordi de liker julebukker bedre, og tror at det ene utelukker det andre, at julebukkene i det minste synger, og dermed gjør noe for å "fortjene" godteriet, i motsetning til dem som går "knask eller knep"). Og det er jo søtt og koselig. Men slik var det altså ikke da jeg var barn. Julebukkene kom bare inn i gangen og stod der litt sånn keitete og kopet, og kanskje mumlet ett eller annet med rare stemmer (eller kanskje de "kvinket julbokkmål" som det heter i sangen), og de voksne svarte ett eller annet teit tilbake "Jasså, er det julebukker ute og går ... blablabla". Og de var ikke nødvendigvis utkledt med nisseluer og røde kinn heller (som jeg har sett en del av i senere tid), men med rare/stygge masker, skaut, gamle klær etc. De var i det hele tatt ikke særlig søte.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-01-22 kl 13:35. |
![]() |
![]() |
|
|