Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2021

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-21, 13:40   #621
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Blir muligens pepperkaker i dag. Vi baker ikke slag flere ganger, så om det blir spising i adventstiden, blir vi ikke mer eller mindre runde, tror jeg.

Sånn sett kanskje unødvendig å bake, siden vi skal bort flere dager i jula, men vi gjør det likevel. Knekkebrød i januar.

Charlie er ikke aktiv  
Gammel 05-12-21, 14:00   #622
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi baker som regel pepperkaker ganske tidlig, som ungene (og mannen ) får spise av. Enkelt og greit av ferdigdeig, så det er ikke så store mengder, dermed blir det ofte bakt en runde til før jul. Vi har ikke så enormt mange sorter, men de andre baker jeg gjerne nærmere selve julen.

I dag skal vi ha pinnekjøtt, så nå lukter det ganske julete her allerede, og jeg har akkurat laget min glutenfrie vri på aniskringler, som gir gode assosiasjoner til både jul og familie som ikke er med oss lengre. Og det snør ute! Nesten idyll der altså.

Gammel 05-12-21, 14:09   #623
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sånn for å bekrefte at vi slett ikke er klare til jul.

En uke etter forventet, har mannen endelig tid til å henge opp lys ute.

Han ble brått glad for at europris er søndagsåpent. Vi har shstemlys derfra nr. To av ti meters påbygging - kjedene må forkastes, halvparten av lysene lyser ikke. Da mangler det liksom... Litt.

Gammel 05-12-21, 14:15   #624
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mens han stikker for å fikse dette så steller jeg på kjøkkenet, begynner på sosakjøttet til middag, det skal jo koke noen timer. Og tømmer oppvaskmaskina og tenker jeg skal lage julemann - deigen.

Utfordringen er at kl 17 rykker Brann ned fra tippeligaen og det skal mannen se på/lide seg gjennom.

Og videre for å vise litt sånn halvveis klar. Det er to vindu i spisestua. I det ene er vinduskarmen vasket og der står den elektriske adventstaken. I det andre... To lommebøker. Tre brilleetuei. Et med penger fra tsnnfeen (5 åringen har ikke lommebok og ville ikke putte dem på sparebøssa), paracet, to sorter hals pastiller, laktase, batterier. En fotballpokal, noe godteri, enda en pakke batterier. En scrunchie og en lypsyl.

Jada. Sånn halvveis ryddig og halvveis kaos. Innen leggetid 23.12 så inntreffer julemagien og i løpet av disse dagene har altså litt etter litt falt på plass.

Gammel 05-12-21, 17:35   #625
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nettopp, Malama! Sleng på at vi også pakker litt til flytting.

Gammel 05-12-21, 17:43   #626
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Nettopp, Malama! Sleng på at vi også pakker litt til flytting.

Det gjør i det minste ikke vi da. Det er nok som det er, kjenner jeg.

Gammel 05-12-21, 18:19   #627
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det gjør i det minste ikke vi da. Det er nok som det er, kjenner jeg.

Enig! Er bare noen få kasser som er pakket. Vi forsøker heller å kvitte oss med ting. Vi har for mye julepynt, så noe gis nok bort på finn. Mange som vil ha det.

Gammel 05-12-21, 18:44   #628
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fått julebaksten i hus, les: vært på Bondens marked og kjøpt fire favoritter. Skal bake cookies til sønnen min når han kommer hjem, men ellers får jeg se hvor mye jeg gidder. Disse nesten-hjemmebakte kjøpekakene er så kjempegode at det er de som blir spist uansett hva jeg baker selv.

liefje er ikke aktiv  
Gammel 05-12-21, 18:50   #629
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjøpt nytt juletre. Har ikke vært helt fornøyd med det vi har. Kjøpte et billig et for noen år siden, men har hele tiden ikke helt likt det. Europris hadde et best i test, på sånn kalenderkupp, så jeg tenkte å kjøpe det. Men det var litt for bredt i diameter, så da valgte jeg et som var mindre i diameter, men på fullpris.... trodde jeg helt til jeg kom til kassa, og det var 1100 i prisreduksjon på sånn merprodukter. Både jeg og hun i kassa ble like overrasket. Så det ble billigere enn det kalenderkuppet, bare 100 kr, men likevel.

Gammel 05-12-21, 19:06   #630
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi smaker ikke på kakene før jul, bare når de blir bakt. Familien hadde trillet dersom vi skulle gått og spist av kakene, i tillegg ville vi jo vært lei når det ble jul.

Ja, det er sånn det er her. Jeg spiser. Og jeg triller til slutt. Jeg er ikke så hard på kakene i jula, da. Da er jeg lei og går over til middager og konfekt.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 05-12-21, 19:17   #631
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Julekaker er best før jul Det hender at jeg må lage ekstra porsjon av cookies med non-stop og kolakaker. Før lagde arvingen pepperkaker i mange omganger. Nå er hun ikke så begeistret for det lengre.

løve70 er ikke aktiv  
Gammel 05-12-21, 19:31   #632
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke julekaker, det er en fordel. Spiser pepperkaker når de er HELT nystekte, men ikke noe annet. Vi baker pepperkaker før jul som en aktivitet, storebror spiser dem opp, men vi lager ganske få. Kjøper en deig fra Samson, som vi deler med 4-5 andre familier.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 05-12-21, 19:36   #633
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har kjøpt nytt juletre. Har ikke vært helt fornøyd med det vi har. Kjøpte et billig et for noen år siden, men har hele tiden ikke helt likt det. Europris hadde et best i test, på sånn kalenderkupp, så jeg tenkte å kjøpe det. Men det var litt for bredt i diameter, så da valgte jeg et som var mindre i diameter, men på fullpris.... trodde jeg helt til jeg kom til kassa, og det var 1100 i prisreduksjon på sånn merprodukter. Både jeg og hun i kassa ble like overrasket. Så det ble billigere enn det kalenderkuppet, bare 100 kr, men likevel.

Hmm. Jeg lurte litt lurte litt på det kalender - kuppet selv. Men vi har hatt en så hektisk dag at vi ikke har landet på om vi skal ha nytt og jeg har ikke fått sett på målene og det er utsolgt på vår europris ser jeg.

Gammel 05-12-21, 20:22   #634
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hmm. Jeg lurte litt lurte litt på det kalender - kuppet selv. Men vi har hatt en så hektisk dag at vi ikke har landet på om vi skal ha nytt og jeg har ikke fått sett på målene og det er utsolgt på vår europris ser jeg.

Du kan bestille hos europris og få det levert hos din europrisbutikk. I følge sjefen på vår, får de ikke dette juletreet inn, så man må bestille det. Problemet med det for min del var at det var 2.30 høyt og det er litt for høyt for min stue.

Gammel 05-12-21, 21:12   #635
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Tja, jeg kom et stykke videre på å finne juletingene våre. Adventsløperen svigermor broderte er funnet og på et bord nå. Julegaver og julekaker er fortsatt sånn "Hahaha uæææh".

Strå er ikke aktiv  
Gammel 05-12-21, 21:47   #636
Malama

Malama sin avatar

Standard

Man kaaaaaaaan også innse at søren. Man har glemt fra i fjor på denne tiden at man skulle strikke langlue-nisselue til minstemor. For mellomste sin er misunnelsesverdig visstnok. Ikke uventet sånnsett.

Så. På toppen av alt annet jeg har å gjøre. Så strikker jeg få fort jeg kan

Gammel 06-12-21, 10:13   #637
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Spar har 30% på Jacobs utvalgte, denne uka. For de som vil ha julegaver knyttet til kaffe/te/sjokolade/lakriskuler/krydder/olje/balsamico/syltetøy til ost und so weiter.

Charlie er ikke aktiv  
Gammel 06-12-21, 20:13   #638
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Julekaker er best før jul Det hender at jeg må lage ekstra porsjon av cookies med non-stop og kolakaker. Før lagde arvingen pepperkaker i mange omganger. Nå er hun ikke så begeistret for det lengre.

Vi laget pepperkaker i går og i dag. De i går ble sånn halvveis bare. Vi er i gang.

Gammel 06-12-21, 20:15   #639
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Spar har 30% på Jacobs utvalgte, denne uka. For de som vil ha julegaver knyttet til kaffe/te/sjokolade/lakriskuler/krydder/olje/balsamico/syltetøy til ost und so weiter.

Eurospar altså? Må se hva min lokale har. Den er ganske liten.

Gammel 06-12-21, 20:27   #640
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg har akkurat sendt Mutter'ns juleservice i oppvaskmaskinen, det var veldig støvete. Det er innmari mange deler til det. Før har vi hatt et par kaffeserviser til fire, de har vi delvis fortsatt, ting skjer. Vi får se om vi beholder det eller selger/gir det bort. Christineholm Porselen av Lars Carlson.

Strå er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.